Tysk turistkontor betalte TV 2 for indslag

Turistkontoret betalte TV 2, fordi Tysk Turist Information ville markedsføre Tyskland som klimavenlig rejsedestination.
TV 2 er blevet afsløret i at modtage betaling for tv-indslag endnu en gang. Foto: Thomas Borberg
TV 2 er blevet afsløret i at modtage betaling for tv-indslag endnu en gang. Foto: Thomas Borberg
Tysk Turist Information har betalt TV 2 for at opnå omtale i TV 2 Vejrets udsendelser. Det skriver Jyllands-Posten.
 
Ifølge turistchef Bo Schou Lauridsen ønskede turistkontoret at markedsføre, at det var muligt at holde en klimavenlig ferie ved at cykle fra København til Berlin. TV 2 bragte efterfølgende flere indslag med en vejrvært, som cyklede fra København til Berlin.
 
Ifølge Jyllands-Posten blev det efter indslagene oplyst, at det var blevet til med støtte fra Tysk Turist Information, og på de indslag, der i dag kan findes på Facebook, fremgår det, at der er tale om et ”betalt partnerskab” mellem TV 2 Vejret og Rejselandet Tyskland.
 
TV 2’s indholdsdirektør, Lotte Lindegaard, der tidligere har udtalt, at ingen kan købe sig til redaktionel omtale eller indhold hos TV 2, skriver i et svar til Jyllands-Posten, at det er TV 2, der vurderer, om et tema er redaktionelt relevant, og at redaktionen beslutter, hvilket indhold der bliver bragt.
 
”Når jeg har slået fast, at det ikke er muligt at købe redaktionel omtale på TV 2, er det, fordi ingen kan få redaktionel indflydelse eller få bragt et bestemt budskab på baggrund af økonomisk støtte,” lyder det.
 
TV 2 er tidligere blevet afsløret i lignende affærer. Bl.a. har Læsø Turist- og Erhvervsforening fået tv-dækning ved at lave en sponsoraftale med stationen. Og tidligere er TV 2 også blevet afsløret i at tilbyde lobbyorganisationen Drukfri Ungdom – som Kforum har dækket – mulighed for at købe sig til indslag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job