Twittertest: Hvor lang tid tager det for et tweet at blive læst?
Et tweet tager en uge at læse

Et tweet tager en uge at læse. Det fandt jeg i hvert fald ud af, da jeg satte mig for at teste mine følgeres tilgængelighed. Spørger man Twitter-folkets ægtefæller, så er vi jo hele tiden på. Men jeg kan afsløre, at det kun gælder for 1,5 %.
Jeg udsendte et test-tweet til mine 6692 følgere og trackede over den følgende uge hastigheden af læsningen.
Her kommer en nærmere gennemgang af, hvad jeg fandt ud af.
 
Et kønsløst budskab
Jeg valgte at udsende mit tweet lørdag morgen kl. 8. Jeg anerkender, at folk uden børn stadig sover på det tidspunkt, men det var nu engang der, jeg fik ideen. Jeg havde brudt min hjerne med, hvordan jeg kunne generere et tweet, der ville vække mindst mulig opsigt. Noget totalt kønsløst. 140 tegn, som ikke ville blive retweetet, hvilket ville mudre tallene. Det fungerer nemlig sådan på Twitter – hvis du ikke er bekendt med terminologien – at et retweet er en videresendelse til egne følgere. Retweeter Anders Breinholt et af mine tweets, så kan det blive læst af hans 240.000 i stedet for mine små 7000.
 
Havde nogle af mine følgere retweetet testen, ville det være umuligt for mig at måle, hvor mange der havde adgang til beskeden undervejs. Likes kan også påvirke et tweets rækkevidde. Sommetider får man en notits om, at Anders Lund Madsen og Lasse Rimmer har liket et billede (formentlig ikke det samme). Så min test ville kun virke, hvis så få som muligt påvirkede dets reach.
 
Jeg kunne selvfølgelig have skrevet noget tilpas sort, som folk bare ville ignorere. Men på Twitter er det jo cool at være lidt uforståelig og (måske?) indforstået, så det ville muligvis blive opfattet som subtilt og dermed delt af mine hipster-followers. Jeg valgte i stedet at være helt ærlig omkring min dagsorden og direkte skrive, at jeg var i gang med en lille uvidenskabelig undersøgelse.
 
 
Anarchists
Det gav selvfølgelig 5 likes, hvilket svarer til, at næsten 0,1% af mine følgere er møgunger, der demonstrerer en høj grad af civil ulydighed. Vil I genere dem tilbage igen, så får I lige deres navne @isonick, @beritrasmussen; @adamengelhardt; @pedrazz70; @bakskuld.
 
 
Ingen kortlægning af et område uden unødig udenlandsk terminologi. Jeg har derfor valgt at kalde denne gruppe for anarchists. De, der notorisk gør det modsatte af, hvad du beder dem om.
 
Addictives
En af de ting, jeg var mest spændt på at undersøge, var hastigheden på de hurtigste følgere. Alle dem, der måske bare tilfældigvis sidder med telefonen i hånden, men som formentlig er dybt afhængige. For pc-brugerne er det dem, hvis F5-tast er slidt ned, fordi de gerne vil opdatere mailen konstant. Vi kunne kalde dem addictives. Her ser du en graf over de første 25 minutter af tweetets levetid med procent på den lodrette akse og antal minutter på den vandrette.
 
 
Allerede efter 5 minutter havde de første 100 set tweetet (1,6 %). Og imponerende nok var de 1000 allerede passeret efter en time (17 %). Det viser os altså, at en vis del af brugerne trods alt er ret meget på. Måske kan du genkende dig selv i denne hurtige gruppe, der får det vildt af et 'first like', som de vist kalder det ovre på Instagram.
 
Alligators
Jeg glædede mig også til at finde ud af, hvor mange der på jævnlig basis er på Twitter i modsætning til dem, der kun sjældent åbner applikationen. Tallene viste mig, at hele 76 % af mine følgere havde læst tweetet, da det blev lørdag aften – 12 timer efter forsøgets start. Herefter knækker kurven, og tweetet læses med en langt lavere hastighed. Cirka 75 % af brugerne på Twitter er altså på hver dag ifølge disse tal. Jeg har valgt at kalde denne store gruppe af følgere for alligators. Fordi det ikke er et specielt hurtigt dyr, men heller ikke specielt langsomt.
 
Her ser du kurven over læsningen. Igen med procent på den lodrette akse og antal minutter på den vandrette akse.
 
 
Arrière de la course
En sidste ting, jeg ville måle, var, hvor mange der rent faktisk lægger mærke til, hvad man siger. Altså som overhovedet ser tweetet. Antallet af visninger kom over de 99 % præcis én uge efter, jeg havde skrevet det. Og det overraskede mig faktisk lidt, at der overhovedet er nogen, der går 6-7 dage tilbage. Det må skyldes, at disse 25 % følger ganske få og dermed kan overskue at scrolle relativt langt tilbage i feedet for at læse ugegamle tweets.
 
Denne sidste gruppe af late followers, som skal bruge helt op til en uge på at få læst gamle historier igennem, kunne vi kalde arrière de la course. Nu nærmer vi os jo Tour de France. Og her bruges dette begreb om de sidste på etapen. De, der lige akkurat kommer med i mål.
 
Den sidste procent (et tal, der formentlig er lidt højere, fordi jeg ikke korrigerede for nye følgere i den mellemliggende periode) er så de helt døde konti, som brugerne ikke har fået lukket. 
 
Hvad kan vi bruge det til?
Vi ved nu, at 17 % er med på dit budskab allerede efter en time. Selv på en lørdag morgen. Det er faktisk ikke helt ligegyldigt, hvis du tweeter om noget ultra aktuelt. Skriver jeg eksempelvis ”STRAFFEEEEEE!” i forbindelse med en fodboldkamp, så ved jeg nu, at kun 17 % kan se kampen sammen med mig. Op til 75 % vil trods alt få mit udbrud i løbet af dagen, mens hele 25 % først vil se beskeden adskillige dage efter – måske helt op til en uge efter. På den måde kan de tro, at jeg taler om et straffespark i næste uges fodboldkamp. Noget, der i den grad kan få dig til at se dum ud på Twitter.
 
Derudover ved vi, at anarkisterne udgør 0,1 % af vores følgere. De, der er på tværs. Det kan muligvis give basis for lidt indtjening, hvis du skriver til dem, at de for guds skyld ikke må overføre penge til dig.

Relaterede artikler

#SOTU - State of Social - I 2008 surfede Barack Obama ind i det Hvide Hus på en bølge af løfter om forandring, retorisk talent og innovativ brug a...
Glem dagen: Grib mikro-øjeblikket! - I smartphonens tidsalder lever forbrugeren fra mikroøjeblik til mikroøjeblik, afhængig af det überaktuelle behov, som ha...
Hvem er du egentlig på Facebook? - Det giver ikke mening at tale om og forstå identitet som en stabil størrelse på Facebook. I stedet sker der ”identifikat...
Spin dine tweets rigtigt på #fmdk - Twitter var brandvarm under sidste års Folkemøde, men det høje antal af pip druknede i et kommende folketingsvalg og bes...
Instagreat! - Nu er der igen ballade i den globale, internetbaserede andedam. Den elskede fotodelingsapp Instagram har ændret sit graf...
Her er Twitterkongen 2016 - Det absolut mest benyttede hashtag blandt danskere på Twitter var #dkpol, der blev brugt i over 800.000 tweets. Dernæst ...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

45 JOB

Chef for Kommunikation og Marketing

Se alle job Indryk job

Job

Journalist

Frist: As soon as possible

Kommunikatør

Frist: 10. april

Senior Media Relations Advisor

Frist: 4. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.