Tweeter mere end Trump
Twitter-kongen Pelle

Siden folketingsvalget har Pelle Dragsted tweetet og retweetet næsten 13.000 gange.

Skrevet af
Ingen dansk politiker er mere aktiv på Twitter end Pelle Dragsted. Ingen kommer tæt på. Selv Donald Trump må se sig udkonkurreret af Enhedslistens selvudnævnte økonomiske vismand. Men hvorfor? Hvad er Twitter for en platform, og hvordan kommunikerer politikerne på den? Og hvad mener Twitter-kongen selv? Er de sociale medier et problem, og er det muligt at tweete for meget?
Kun et fåtal af danskerne begår sig på Twitter. Men platformen har alligevel en enorm indflydelse på dansk politik, den offentlige mening og ikke mindst politikernes kostbare tid.
 
DR’s årlige medieundersøgelse viser, at Twitters popularitet er på niveau med LinkedIn – kun 7 % af befolkningen benytter platformen dagligt.
 
Men spørger man Troels Johannesen, rådgiver i politisk kommunikation, er det syv meget indflydelsesrige procent. Ifølge ham har ingen digital platform en så tæt koncentration af magthavere og folk med adgang til mediernes spalter.
 
“Det gør det til en kampplads for den offentlige mening,” skriver han til Kforum. 
 
“Politikerne får en kanal til at kommunikere direkte til de over 3.000 danske journalister, der er på Twitter. Det er stedet, hvor medier og beslutningstagere har direkte adgang til hinanden. Hvor dagsordner primes og historier frames”. 
 
Benjamin Rud Elberth, ekspert og specialist i politisk kommunikation på de sociale medier, kalder politikernes tilstedeværelse på Twitter for “dansen om journalisterne”. 
 
“Det handler om at vinkle deres budskaber, så det rammer journalisternes skriveblok – hele tiden farve forskellige vinkler en lille smule i deres egen retning. Og det er Pelle Dragsted verdensmester i.”
 
For politikerne er Twitter jord, der skal gødes. Og Pelle Dragsted er Twitter-kongen – et “overflødighedshorn af vinkler”, som Benjamin Rud Elberth udtrykker det. “Han får proppet vinklerne så meget ned over hovedet på journalisterne, at de næsten ikke kan undgå at falde over dem. Det bruger han al sin tid på – i hver eneste debat”. 
 
“Sociale medier er et redskab, man kan bruge på dårlige måder, som fx Trump, der spredte løgne og faktuelle usandheder. Men man kan også bruge dem som et faktisk redskab til at være i debat"  Pelle Dragsted. Billede: Folketinget. ​
 
Kong Pelle af Twitter
Siden sidste folketingsvalg, hvor han forlod Christiansborg grundet Enhedslistens rotationsprincip, har Pelle Dragsted skabt mere engagement på Twitter end samtlige danske politikere (på nær Uffe Elbæk, der får langt størstedelen af sit engagement fra sine følgere i Hong Kong). Pelle har desuden skabt det store engagement på trods af, at han med sine “beskedne” 27.000 følgere kun er den 21. mest fulgte danske politiker.
 
 
Pelle Dragsted har fået ca. 380.000 likes, og yderligere 27.000 retweets – samlet over 400.000 reaktioner. Over 200.000 flere likes end den næste på listen, Ida Auken, der ligesom Uffe Elbæk er gået viralt i udlandet.
 
Kort sagt: Er du dansker, og har du en Twitter-profil, vil du før eller siden støde på Pelle Dragsted i dit feed – om du følger ham eller ej. 
 
Hvorfor? 
 
Benjamin Rud Elberth peger på Pelle Dragsteds evne til at gøde jorden og være til stede i hver evig eneste debat. Men hvad siger Twitter-kongen selv? 
 
Myte-busteren Pelle 
I et videoopkald med Kforum forklarer Pelle Dragsted, at han ikke havde et decideret strategisk eller funktionalistisk formål i baghovedet, da han i sin tid oprettede en profil på Twitter. 
 
“Men jeg har da gjort mig nogle tanker om, hvordan det er, jeg bruger Twitter. Og jeg har fundet ud af, at jeg primært bruger Twitter på tre måder. 
 
Den ene er at kommentere hurtigt på meget aktuelle spørgsmål. Det kunne være et udspil fra regeringen, hvor jeg kommer med en reaktion. Det er en måde at rammesætte debatten – fx ved, at nogle journalister læser mit tweet og derved finder en kritisk vinkel, de kan spørge ind til.
 
 
Den anden måde er selvfølgelig at komme ud med mine holdninger.”
 
“Slutteligt,” fortsætter han, “bruger jeg det meget som en myte-buster.  
 
Det bedste eksempel, jeg har, var dengang, Lars Løkke kom med et skatteudspil, hvor han påstod, at HK-ansatte ville få en større skattelettelse end direktøren. Jeg læste lynhurtigt deres papirer, og det viste sig, at det var løgn. Ganske enkelt. De havde valgt at undlade dele af skattelettelsen fra regnestykket. 
 
Det skrev jeg hurtigt en lang tråd om på Twitter; jeg tror 10-20 indlæg. Det endte med, at Løkke måtte gå ud og beklage. Det var ikke alene på grund af min indsats, men jeg tror alligevel, at det var med til at skubbe i den retning.”
 
 
Pelle Dragsted understreger dog, at han ikke kun bruger Twitter til at informere landets journalister. 
 
“Jeg får også sindssygt meget information den anden vej. Jeg henter virkelig meget af min viden via links, folk deler på de sociale medier. På den måde er det ikke kun mig, der spytter ind i Twitter; det er i meget høj grad også den anden vej.“
 
Du er altså ikke bare en meningsdanner på Twitter, men en vaskeægte bruger?
 
“Kæmpestor bruger. Også Facebook. Men meget Twitter. De progressive kræfter rundt omkring i verden er i fremgang, og jeg følger rigtigt mange, både politikere, meningsdanner og forfattere og ikke mindst venstreorienterede økonomer. Så der er et kæmpe samspil mellem både min aktive deltagelse og det, jeg henter på Twitter, samt det, jeg i øvrigt laver som forfatter og debattør.“
 
SoMe-steakkniven
Hvor Dragsted selv nyder godt af de sociale medier, tvivler han på, om de er gode for samfundet. Twitter er ikke kun lutter lagkage og likes. Ifølge Pelle Dragsted, den “kæmpestore” SoMe-bruger, er det et enormt problem, at platformene er private virksomheder, der selv prioriterer bestemt indhold og bestemte nyheder.
 
“Det skaber de her osteklokker. Derfor er det også enormt vigtigt, at politikere stiller sig til rådighed for de kritiske medier. Ligesom jeg gør nu.”
 
Dragsted ser Facebook og Twitter som en slags tveægget steakkniv. “Man kan bruge den til at spise steak, eller du kan den stikke i maven på en,” forklarer han. 
 
“Sociale medier er et redskab, man kan bruge på dårlige måder, som fx Trump, der spredte løgne og faktuelle usandheder. Men man kan også bruge dem som et faktisk redskab til at være i debat. Jeg svarer sgu de fleste. Jeg gør mig umage på Twitter. Hvis der er nogen, der kommer med et relevant og svært spørgsmål, så prøver jeg at vende tilbage.”
 
Hvad synes du om Twitter, den private virksomheds, beslutning om fuldstændigt at lukke ned og blokere for Donald Trump? 
 
“Jeg synes, det er dilemmafyldt. På den ene side skal man selvfølgelig kunne lukke ned for hate-speech og opfordringer til vold. Omvendt synes jeg ikke, at den beslutning kan ligge hos nogen, der er helt løsrevet fra de demokratiske institutioner.”
 
I Pelle Dragsteds optik er der to måder at løse problemet på. 
 
“Den ene er en regulering af de sociale medier,” forklarer han. 
 
“Man kunne fx gå ind og sige, at algoritmerne skal være offentlige. Den anden måde – den jeg synes, er bedst – ville være enten at få forvandlet de allerede eksisterende sociale medier eller få skabt nye, der var demokratiske. Fx i form af det, man kalder platform-kooperativer, hvor det var brugerne, der ejede dem og valgte ledelsen.”
 
Ifølge Dragsted bliver vi nødt til at anerkende, hvad Facebook og Twitter i virkeligheden er: kritisk infrastruktur. “Lidt ligesom vores postvæsen eller telenet var det før.”
 
“Det er på de sociale medier, at store dele af vores kommunikation foregår. Og hvis de fratager én muligheden for at bruge dem, er det et voldsomt indgreb i ens reelle ytringsfrihed – ens praktiske ytringsfrihed.”
 
Donald Dragsted
Skulle Dragsted lide samme skæbne som Donald Trump og miste sit talerør på Twitter, ville det i den grad også være et indgreb i hans praktiske ytringsfrihed. For bag de over 400.000 reaktioner, han har skabt på Twitter siden folketingsvalget, ligger over 8.200 tweets.
 
Med andre ord, ud over skabe mere engagement end stort set alle andre politikere og meningsdannere, er Pelle Dragsted også den, der tweeter absolut mest.
 
 
Dragsted er godt klar over, at han tweeter mere end de fleste.
 
“Hvis jeg spørger min kæreste, så bruger jeg det for meget. Jeg har jo det, som mange andre også har, med, at telefonen nogle gange summer i lommen, og så bruger jeg for meget tid. Og jeg tror særligt, at jeg siden folketingsvalget har brugt meget tid på Twitter.”
 
I året inden sidste folketingsvalg tweetede Pelle Dragsted i gennemsnit 7,4 gange om dagen. Og rigtigt nok har han siden valget tweetet næsten 13 gange om dagen. 
 
Han forklarer sit voksende Twitter-forbrug med, at han har siddet fordybet i sin kommende bog, Nordisk Socialisme, der udkommer 1. maj.
 
“Det har været en lidt særlig tid, fordi jeg har siddet derhjemme og skrevet, og det har givet mig dels et behov for nogle overspringshandlinger og dels en mulighed for at være lidt mere end måske gavnligt på de sociale medier".
 
 
"Det bliver lidt tvangsmæssigt for mig nogle gange, hvis der står et eller andet, jeg synes er åndssvagt, eller der kører en sag, som jeg synes, fortjener en kommentar – så kan jeg næsten ikke lade være med at gå ind og skrive noget om det. Og så bruger jeg meget tid på faktisk at indgå i debatter. Og det tager meget tid. Det er ikke kun godt. Når jeg bliver et menneske med stor selvkontrol, skal jeg nok dæmpe en lille smule for, hvor meget jeg bruger både Twitter og Facebook.”
 
Vi har lavet en opgørelse af næsten 200 nuværende og tidligere politikere på Twitter. Vi har bl.a kigget på, hvor meget der bliver tweetet.
 
“Nu bliver jeg helt bekymret.”
 
Det er dig, der tweeter allermest. I gennemsnit, siden folketingsvalget, har du tweetet 13 gange om dagen. 
 
“Hold kæft, mand. Det er… Jeg vil sige, meget af det, du kalder tweets, er jo også det man kalder retweets…” 
 
Vi har filtreret retweets ud. Inkluderer man retweets, er tallet 20. En sammenligning, du måske ikke har lyst til at høre, er med Donald Trump. I sin tid som præsident, i hele valgperioden, tweetede han 11 gange om dagen – eksklusiv retweets. 
 
“Så jeg tweeter mere end Trump? Jear... Det er lidt skræmmende. Det kunne være et tegn på, at min kæreste har ret i, at jeg lige skal dæmpe mit forbrug.”
 
 
“Det kan jo også være, at folk begynder at blive lidt irriteret, hvis man hele tiden er i deres feed. Det kan jo ende med, at folk ikke gider at læse, hvad man skriver. Så jeg tager det som et vink med en vognstang om, at jeg måske lige skal dæmpe. Men jeg tror, altså – de der tweets, det er vel også svar? Når jeg svarer andre, er det også et tweet ik’?” 
 
“Svar” tæller med, ja.
 
“Ja. Jeg vil sige det på den måde, at det er jo også, fordi jeg måske i lidt højere grad end andre faktisk indgår i debat på Twitter og kan have lange tråde, hvor jeg diskuterer med Mads Lundby fra CEPOS eller med andre økonomer eller andre politiske med- og modspillere. Hvis du ryger ind i sådan en diskussion hver dag, og det er om et tema, der måske ikke lige kan være på de der 140 tegn, så er det klart, at man bruger et par tweets på at gøre sin pointe klar". 
 
 
"Men du kan godt høre, at jeg er ude at træde i vandcyklen nu. Det er selvfølgelig meget. Jeg må prøve at øge kvaliteten og sænke kvantiteten fremadrettet. Jeg vil nødigt være i Klub Trump.”
 
Siden vi talte med Pelle Dragsted den 5. marts, har han i gennemsnit tweetet 18 gange om dagen – eksklusive retweets. Et skridt nærmere klub-dobbelt-Trump.

Relaterede artikler

Likebarometer: Så blev det Jakobs tur - Hvilken politiker er mest indflydelsesrig på de sociale medier? Hvem taler til det største publikum? Og hvem er den beds...
Vermund vælter Facebook - Pernille Vermund stormer frem på Facebook. Hun er ikke bare lykkedes med at øge sin følgerskare – hun er lykkedes med at...
Danmarks vredeste læsere - Vreden breder sig i Danmark. Medierne bliver beskyldt for at piske en stemning op. Om det er mink, instrukskommissioner ...
Rød love – blå vrede - Hvilke politikere er danskerne vildest med? Hvem spreder mest kærlighed? Og hvem gør os mest vrede? Vi har analyseret sa...
Nu skal Facebook betale – men til hvilken pris? - “Do you come from a land down under?” I Australien er Facebook og medierne kommet til enighed om betaling, og nu vil dan...
Quickfix din Zoom-fatigue - Er du også træt og udmattet af alle de endeløse Zoom-møder? Du er ikke alene. Videnskaben har talt og sat ord på din udm...
Tips til toplederen på SoMe - På sociale medier kan du som leder kommunikere nærværende og effektivt med medarbejdere, politikere og alle dine andre p...

Giv din stemme

93 stemmer
2,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

49 JOB

PR & Social Media Officer

Se alle job Indryk job

Ugens profil

Troels Karlskov

Troels Karlskov er ny pressechef i Topdanmark, landets næststørste pensions- og forsikringsselskab. Han tiltrådte stillingen 1. april 2021.

Job

Kommunikationsstudent

Frist: 29. april

Student worker

Frist: As soon as possible

Konsulent

Frist: 22. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.