Trends for kommunikation i 2020
Megatrends 2020

2020 bliver Thunberg extreme, hvor al kommunikation får en grøn tone.

Skrevet af
Hvad bringer fremtiden? Vi kommer her med vores forudsigelser for kommunikation, branding, teknologi, samfund og derimellem. Sandheden får trange vilkår i 2020, efterhånden som vi bevæger os dybt ind i en post-truth-æra med tunge dystopier. Men der kommer modstand gennem design. Vi ser også stigende klasseforskelle og identitetskampe, der får betydning for kommunikation. I mellemtiden afblæser vi purpose. Pas på med det. I 2020 kommer der selvfølgelig også en masse ny teknologi. Syntetiske liv bliver fx udbredt, og konversationelle interfaces vil der blive investeret vildt i. Dette betyder også noget for selve kommunikationsarbejdet, der bliver udfordret af commtech. Og så vil 2020 stå i den cirkulære økonomis tegn. Vi har gennemtrawlet nettet på kryds og tværs og kigget dybt i krystalkuglen. Her er de megatrends, vi er mest sikre på.
Post-post-truth-æraen rammer alle hårdt 
Det er ikke længe siden, nettet og teknologien kunne redde os. Det synes stadig at være løsningen hos regeringen, der med sin grønne pakke og mål for 2030 regner med, at teknologien skal gøre arbejdet. Men 2020 kommer til at bære præg af en udbredt erkendelse af, at hverken nettet eller teknologien kan redde os. Selvom post truth-æraen allerede blev kaldt i 2016, er det i 2020, det bliver mere ekstremt med post-post-truth, og internettet bliver et splinternet, hvor ingen klar global sandhed længere findes på nettet. Vi er gået fra, at Facebook forbinder os alle i demokratisk godhed, til at Zuckerberg bare vil tjene penge på os som råstof i en ond overvågningskapitalistisk økonomi. I 2020 bliver I ramt af ekstremt polariserende indhold, af fake news, af hacking, og jeres brugere vil tabe tillid til jer, hvis I ikke aktivt gør noget for at opbygge den.
 
Trump er (stadig) ikonet på post-post-truth.
 
Den store dystopi 
Teknologien kan ikke redde os. Sandheden er under pres. Sociale medier og politik drives ud i ekstremerne af algoritmer. Til gengæld kommer det til at gå helt galt med klimaet i 2020. Vi kommer med andre ord til at leve i en stor dystopisk tidsalder. Greta Thunberg er som en tidsrejser rejst både fra fortiden og fremtiden for at forkynde verdens endeligt for os. 2020-farven er af Pantone kåret til klassisk blå – en farve for dagen, der går på hæld. En farver, der signalerer orden og struktur, når kaos kommer. Dystopien næres også af nye forskelle. Forskelle mellem generationer, der ikke forstår hinanden, bedst illustreret med OK Boomer. Men også gamle klasseforskelle, der bliver forstærket af skærmene, hvor vi ser, at skærmtid bliver en klassedifferentiator. De lavere klasser bliver pacificeret af ukritisk skærmforbrug og kommer til at stå i datagæld, efterhånden som de “køber” gratis ydelser mod at afgive data. Samtidig er den kreative klasse på vej mod dopaminfaste.
 
 
Thunberg er den tidsrejsende dystopiske budbringer.
 
Modstand gennem design 
Heldigvis er der også lyspunkter. I 2020 vil vi se en stærk ny bevægelse gøre modstand gennem design; måske bedst illustreret med Nir Eyals egen udvikling fra bogen Hooked til Indistractable. Vi kommer til at se langt flere services blive designet ud fra ideen om, at teknologierne – vores afhængighed af SoMe, apps, skærme overalt – skal reduceres med design, der tager hensyn til mental health. Fra addictive design til non-addictive og adversarial design. Modstandsdesign bliver også mantraet for at imødegå den store Big Brother-kunstige intelligens, fx gennem T-shirts, der forvirrer ansigtsgenkendelsessoftware. Og endelig også modstandsdesign for at gå imod klimaforandringer: design som aktivisme.
 
 
Tøj, der forvirrer ansigtsgenkendelsessoftware.
 
Farvel til brand purpose og CEO-aktivisme 
Der er blevet talt meget om brand purpose, men i 2020 stopper det. Problemet er, at purpose er et mudret billede. På den ene side bliver kaldet til etisk arbejde og tillidsbaserede ydelser endnu mere centralt. På den anden side gennemskuer kunder hurtigt, hvis I taler om purpose og lave red/green/purple (osv.)-washing. Kodeordet er troværdighed. I 2020 vil kunder fælde hård dom, så snart noget lugter utroværdigt – i en kamp mod post-post-truth-æraens overfladebranding. Tillid og troværdighed handler ikke om purpose, men om sandhed. Det bliver farvel til brand purpose for alle andre end Nike og Patagonia.   
 
Hyperpersonalisering 
Engang gik kommunikation ud til brede segmenter. De findes stadig. Men bevægelsen vil også i 2020 går hen imod stadig mere personaliseret indhold. Ved hjælp af teknologi vil det ske online ved, at hyperpersonaliseret indhold bliver mere intelligent. Hyperpersonaliseringen vil også blive et centralt element i omnichannel-initiativer, hvor kunder vil blive mødt af personligt indhold på tværs af platforme. Spotify bruger det allerede  sjovt i reklamer, som vist herunder. Samtidig går vi også ind i post-cookie-tidsalder, hvor reklamer bliver personlige på data og ikke cookies, fx hos Washington Post.
 
Spotify bruger deres big data og analytics sjovt i kampagner.
 
Phygitalitet 
Selvom digitaliseringen vil tage endnu voldsommere til i 2020, forsvinder den fysiske verden ikke. Vi vil snarere se endnu mere phygitalt; dvs. på samme tid fysisk og digitalt. De fysiske interaktioner og shopping er ikke samlet set på nedtur, som Meekers statistik viser, men de fysiske butikker bliver meget mere integrerede med den digitale verden. Vi vil se flere digitalt opkoblede smarte butikker efter Amazons forbillede (Amazon Go) dukke frem.
 
Amazon Go – fysisk butik fuld af teknologi.
 
Ephemeral storification af platforme
Der har altid været mange historier på sociale medier, men inspirationen med ephemeral (kortvarige) stories fra Snapchat kommer til at brede sig til alle medier og blive en fast del af markedsføringsmaskinen. Mens influencermarketing også bliver en endnu større forretning, kommer det mere til at handle om mikro- og nano-influencers i 2020. Og så bliver det et år med endnu mere video i alt, og TikTok eksploderer i brugere, og vi får fungerende algoritmer, der laver følelsesanalyser om alt det, der siges om en virksomhed (sentiment-analyser).
 
AI for alle 
Der er meget buzz og virak om AI. Men visse områder af kunstig intelligens virker faktisk. Det gælder særligt computer vision. I 2020 vil det blive kæmpestort. Computeren har “let” ved at genkende billeder, og det vil blive brugt alle steder. I marketing vil computeren hurtigt kunne scanne og lokalisere fx et logo. AI vil også brede sig til medarbejderscanning og -rekruttering. Vi får AI-platforme som en service; dvs. at alle frit kan tilkøbe ydelser online uden selv at have teknologien eller dataen. IoT får endelig flyvehøjde med mange konkrete cases. Men heller ikke i 2020 får vi humanoide robotter. Til gengæld kommer der folkelige krav om explainable AI.
 
Computer vision genkender et logo på et billede.
 
Syntetiske liv 
Der ligger også AI bag en anden af de trends, vi ser mere til i 2020, nemlig syntetiske liv. Det vil sige liv, der ikke findes, men er designet og udviklet, så det ligner rigtigt liv. Det vil være syntetiske influencers, men også deepfake vil blive anvendt, altså muligheden for at skifte fx hovedet på et billede eller i en video. Deepfake vil blive brugt meget som brand sabotage, men rummer også muligheder for sjove påhit i markedsføring.
 
AR  endelig en business modell
Vi kommer også til at se konkrete anvendelser af versioner af AR – augmented reality. En teknologi, vi længe har talt om, men som ikke er lettet endnu. Men det gør den i 2020 blandt andet via billedsøgning, som fx Google Lens, hvor man ved hjælp af appen på telefonen blot kan tage billeder af sine omgivelser og så lade Google fortælle, hvad det er, og hvor man kan købe det. Det er også et eksempel på phygitalitet.
  
Konversationsinterfaces
Over årene er der sket et skift i det interface, vi betjener computeren med. Det næste skridt i 2020 bliver massive investeringer i chatbots og kommercialisering af det talte sprog via voice interfaces. Altså, som når man fx taler med Siri og Alexa. Udfordringen er dog, at meget få kunder reelt vil begynde at bruge teknologierne endnu. Men der kommer til at blive rigtigt meget snak om det i 2020 – og det vil ske i takt med diskussionerne om overvågningskapitalisme, datasikkerhed og privatliv. Marketingdrømmen er vild og skræmmende: Tænk, hvis dagligdagens konversation omkring middagsbordet om drømme om mad, nye biler og gadgets kunne blive aflyttet og prompte responderet på med et attraktivt tilbud.
 
Vi får mange produkter tilpasset voice interfaces i 2020.
 
Commtech
Nye teknologier er ikke kun noget, der kan bruges eksternt til markedet af k-folk. Det er også noget, der kan effektivisere arbejdet internt. Det kaldes commtech. Det handler fx om kombinationen af nye teknikker til automatisk monitorering af markedet samt analytisk bearbejdning og produktion af tekst til markedet bagefter. Og det hele automatisk. Det vil gøre nogle informationsmedarbejdere arbejdsløse i 2020.
 
Cirkulær økonomi
Som nævnt i starten bliver den helt store trend i 2020 cirkulær økonomi. Vi kommer til at se en stærk bevægelse mod forbrug, og det vender sig indad i alle virksomheder, der skal kunne dokumentere, hvordan de er cirkulære helt i bund. Innovation to zero og zero waste går hånd i hånd med from cradle to cradle. Og det hele er udtrykt som by design. Aktivisme og cirkulær økonomi praktiseret ved at have designs, der gør forskellen. Plastik bliver det nye tobak, det onde selv, og flere får stuffocation og køber brugt.
 
 
Plastik er det nye tobak i 2020.
 
K skal bygge tillid 
Det er gået ned ad bakke med tilliden til folk, der arbejder med kommunikation. Klart nok mest på grund af dem, der arbejder med public affairs. Men i 2020 har vi en spæd idé om, at det måske vender. Måske går det op for flere og flere k-folk, at de ikke bare skal være stikirenddrenge for direktionen og marketing, der så let som ingenting kommer til at lave washing. Vi har på fornemmelsen, at kommunikation ikke løber med dumme KPI’er og tomme ROI-målinger i 2020, men rådgiver om og producerer indhold, der hylder sandhed og (digital) sundhed. Men måske er det bare ønsketænkning.
 
 
Book et trendseminar i 2020
Få et helikopterperspektiv fra Kforums chefredaktør, Timme Bisgaard Munk, og medredaktør og lektor i kommunikation Brian Dues tanker om de mest centrale megatrends, muligheder og risici inden for kommunikation, marketing, teknologi og samfund – og bud på, hvad de kommer til at betyde for dig. På 2 timer tager de to dig og din organisation gennem de største aktuelle megatrends. For pris og yderlig information skriv til ditteh@kforum.dk
 

Relaterede artikler

De otte største digitale trends i 2017 - Her er Pentias bud på otte af de største digitale trends i 2017:
Trends i tiden til tiden - Hvilke trends og tendenser vil tegne 2018? Her er Kforums bud på 11 temaer og teknologier, som, vi mener, vil tegne tide...
8 ting vi lærte af 20 år med Hype Cycles - (Artiklen er på engelsk) As a COO at Icon Ventures and a twenty year veteran of productizing and marketing high tech for...
257 tech-trends i tiden til tiden - Kforum har været på SXSW, og tre trendanalyser skiller sig drastisk ud. Læs vores analyse af analyserne.
Autonome dræbermaskiner og onde datafyrster - Robotterne kan bogstavelig talt være dødsensfarlige, og data kan bruges stærkt manipulerende og ondt. To kritiske histor...
Mary Meekers megaseje slides - Så er hun her igen. Mary Meeker fra investor- og analysefirmaet Kleiner Perkins spadserer med brandvarme tal og millimet...
Sig nej til WHY - I de seneste 10 år er ledelsesinteressen for organisationers overordnede formål, why og purpose, eksploderet (jeg kalder...
Trendanalyse 2019: mere tillid og klimakamp - Hvilke trends og tendenser vil tegne 2019? Her er chefredaktør Timme Bisgaard Munks bud på trends, temaer og teknologier...
Megatrendy liste over megatrend-lister 2019 - Januar er juleaften for trends. De vælter frem overalt som gratis gaver fra alle til alle. Det er på denne tid af året, ...
K kan også disruptes - Alle mulige brancher bliver disruptet af ny teknologi. Revisorerne og forsikringsagenterne er snart arbejdsløse for slet...
Er vi nu postdigitale? - Ny rapport om det postdigitale samfund er en omgang pladder. For rundt omkring i virksomhederne skal man lige blive - og...
Kan virtuelle influencers overtage influencer marketing? - På mange måder minder ’Lil Miquela’ om mange andre kendte instagrammere. Hun er fascinerende, lever et anderledes jetset...
‘Trends er for de priviligerede’ og andre learnings fra SXSW - Alle tech-konferencers tech-konference, SXSW – hvor alverdens nørder samles til Texas' version af Folkemødet, Cannes Lio...
6 trends på sociale medier ved folketingsvalget 2019 - For hvert valg bliver partiernes valgkampe mere digitale, og 2019 bliver ingen undtagelse. Partierne bruger flere penge ...
Fremtiden er her allerede! - Kommunikationsverdenen er under konstant forandring. Hvordan holder man trit med udviklingen? Her er gode råd til, hvad ...
’OK BOOMER’ EXPLAINED - Der er krig på internettet – generationskrig. Det begyndte på TikTok, da et klip af en gråhåret herre iført baseballkask...
TikTok-amok – endnu et socialt medie til listen? - Vi kan ikke længere undgå TikTok, når snakken falder på sociale medier. TikTok har over 500 millioner aktive brugere om ...
2010’erne: Fra tech-eufori til techlash - Fortællingen om tech i 10'erne er episk! Tech-giganternes værdi steg til over fire billioner og voksede ud over samfunde...
Influencer eller ambassadør? - Hvis mennesker er medier, hvilken slags medier er de så? Skal du arbejde med dem redaktionelt, eller skal du annoncere h...
-
-
Sådan bliver din CEO et Superbrand - Stærke topledere bliver vigtigere og vigtigere for virksomhedens kommunikation. Derfor er der god grund til at se nærmer...
Sådan kommunikerer du bedst gennem influencers - Influencers har utroligt meget at skulle have sagt i dagens mediebillede, og influencermarketing er efterhånden blevet e...
Kære Kforum. Hvad er boomer-sprog? - Det siges, at den største form for smiger er imitation. Er det sandt, så får boomers i disse dage uendelige mængder smig...
Velkommen til The Low Touch Society - COVID-19 har forandret samfund og samvær for altid. Her er Kforums bud på en PEST-analyse af de vigtigste trends og tend...
Pandemi eller politik? - New Zealands regering har med enorm handlekraft, empati og en kommunikationskampagne af dimensioner samlet en nation mod...
Sådan knækker du TikTok-koden - TikTok har fået en rekordstart på 2020. Men hvordan fungerer platformen præcis, og hvordan kan du bedst udnytte den voks...
Derfor elsker vi emojis - Emojis er blevet en prominent del af menneskelig kommunikation, og vi er siden den første emojicon i 80'erne kun blevet ...
Hvordan brander du dig selv i sommerferien? - Hvor skal du holde ferie, hvis du skal styrke dit personlige brand, og hvad skal du undgå for ikke at smadre det i somme...
Knalder du med emojis? - I datingland har emojis deres helt egen betydning. Her får du en guide til de syv hyppigste, og hvordan du bruger dem hv...
Bernie-meme-mania - Farvel til Trump. Goddag til Biden. Kæmpekrammer til Bernie fra hele verden. Den venstreorienterede demokrat har lagt in...
Spotify Wrapped, Unwrapped - Spotifybrugerens yndlingshelligdag er endelig landet. Dagen, hvor Spotify fortæller os, unge som gamle, hvad for noget m...
Pataguccis purpose power move - Det familieejede, woke outdoor-brand Patagonia er gået überwoke. Hele ejerskabet er nu overgivet til en progressiv miljø...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

50 JOB

SoMe Kommunikator

Se alle job Indryk job

Job

Pressemedarbejder

Frist: 10. april

Praktikant

Frist: 16. april

Digital Redaktør

Frist: 19. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.