Hvad kan vi k-folk lære af Queen Elizabeths død?

Har du en plan for, hvordan du skal kommunikere, hvis dronningen dør, eller hvis der sker en anden tragedie i din virksomhed eller i det omliggende samfund? Hvis du ikke allerede har tragediekommunikationen klar, så læs med her, hvis du vil undgår utilsigtede, uheldige formuleringer, der kan være fatale for din organisation eller dit brand.
Død, ulykker og alverdens menneskelige tragedier kræver sin professionelle kommunikation. I forbindelse med dronning Elizabeths død har en lang række engelske kommunikationsfolk samlet en masse gode råd om, hvordan man kommunikerer tragedier på en god måde. Kilde: Getty Images.
Død, ulykker og alverdens menneskelige tragedier kræver sin professionelle kommunikation. I forbindelse med dronning Elizabeths død har en lang række engelske kommunikationsfolk samlet en masse gode råd om, hvordan man kommunikerer tragedier på en god måde. Kilde: Getty Images.
Har du en plan for, hvordan du skal kommunikere, hvis dronningen dør, eller hvis der sker en anden tragedie i din virksomhed eller i det omliggende samfund? Hvis du ikke allerede har tragediekommunikationen klar, så læs med her, hvis du vil undgår utilsigtede, uheldige formuleringer, der kan være fatale for din organisation eller dit brand. 
 
Det var måske ikke ligefrem en overraskelse, men alligevel en stor tragedie for hele det britiske samfund, da deres kære 96-årige Queen Elizabeth døde 8. september. Og en så stor begivenhed krævede naturligvis, at de fleste virksomheder i Storbritannien, både offentlige og private, markerede og kommenterede det på deres kanaler. Nogle havde forberedt det i måneder og år, mens andre kommunikationsafdelinger måtte smide alt, de havde i hænderne, for at holde hurtige, intense møder for at finde den rette strategi. Hvordan skulle det gribes an, så kommentarerne fremstod respektfulde, og så man undgik enhver utilsigtet misforståelse, der kunne udløse kritik fra de mest inkarnerede royalister?
 
 
Ikke alle reaktioner var lige passende: Her en lidt overstyret Playmobil-kondolence. Se andre skrækeksempler her. her, her og her.
 
Et andet skræmmeeksempel med et upassende Thanks Liz.
 
 
Heinz har her valgt en pinlig, upassende og useriøs skrifttype.
 
En tragedie kræver hurtig handling 
Den britiske kommunikatør, klummeskribent og blogger Mister Editorial aka Shaun Randol pointerer ikke overraskende, at det er en god idé at være forberedt på, hvad kommunikationsafdelingen vil sige, når og hvis en tragedie indtræffer – det kan jo være, når en dronning dør, men det kan også være et dødsfald eller en ulykke i virksomheden eller i samfundet, som ledelsen er nødt til at kommentere på. Og der skal handles hurtigt, fordi:
 
  1. ledelsen skal vide, hvad der skal siges, og hvor hurtigt det kan komme ud
     
  2. bekymrede medarbejdere skal vide, at virksomheden melder noget ud
     
  3. kommunikationsafdelingen skal hurtigt kunne komme videre med det, de egentlig var i gang med. 
 
I kølvandet på dronningens død kom flere britiske kommunikatører med deciderede guides til, hvordan man kunne formulere sig, hvis man ikke lige havde haft tid til at forberede noget.
 
Når en tragedie indtræffer, er det en god idé at skabe et fysisk rum og sted, hvor folk kan udtrykke deres sorg. Et godt illustrativt eksempel er en kondolencebog, hvor folk kan udtrykke deres sorg og minder. Her for dronning Elizabeth. Kilde: Ealing News på Twitter.
 
Gå “hands-on”
Grundlæggeren af kommunikationsbureauet All Things IC, Rachel Miller, peger på en række konkrete tiltag, såsom at huske at flage på halvt. Hvis det ligefrem er dronningen, der er død, så er det også en god idé at lægge en kondolencebog, som medarbejderne kan skrive i. Den må, som hun påpeger, gerne være placeret på et bord med en stofdug. Den kan være flankeret af hvide blomster, helst liljer, og også gerne et officielt foto af dronningen. Endvidere kan man binde et sort sørgebind omkring øverste højre hjørne af billedrammen.  
 
Det er desuden, uanset hvilken tragedie der er tale om, en god idé at sende blomster, og Rachel Miller nævner desuden vigtigheden af at skabe rum til, at medarbejderne kan sørge, og at arbejdspladsen skal overveje at aflyse begivenheder, interne konferencer og fredagsbaren i en periode. Den engelske kommunikatør Keith Riley har sammen med mange andre engelske kommunikatører lavet en fælles frit tilgængeligt Google Docs med en masse gode råd og regler.  Se det her. 
 
 
Tragedie kommunikationsskabelonen
Kena Lewis er pressechef i nonprofitsundhedsorganisationen Orlando Health. Hun har tilsyneladende set for mange eksempler på dårlig eller manglende kommunikation i et land, hvor skyderier, naturkatastrofer og tragedier i al almindelighed står i kø. Hun har derfor udformet en decideret tragediekommunikationsskabelon, hvor man kan plukke og strikke elementerne sammen, så det passer til lige den specifikke situation, man er i. Den gør det muligt at reagere hurtigt og være sikker på, at det man kommunikerer ikke sender utilsigtede, kiksede signaler. 
 
Første kolonne består af en række indledninger. Kolonne to sætter fokus på følelser og empati, tredje kolonne er eksempler på modtagere, fjerde indeholder passende adjektiver, femte kolonne beskriver den pågældende episode, og den sjette kolonne, som ifølge Kena Lewis er den vigtigste, viser handlekraft, og i denne kolonne kan flere vælges.  
 
Download skema som pdf her, eller se det i stort her.
 
Et eksempel kunne være: 
 
– All of us at The Company are deeply saddened today. Our hearts go out to... This is an unusual tragedy. First and foremost, our concern is for the family, and we have reached out to them to offer our support and assistance.  
 
Skemaet kan bruges til at udforme et udkast, som man som kommunikatør kan arbejde videre med og tilpasse virksomheden og de personer, der er involveret. 
 
Er du forberedt?
For at vende tilbage til dronning Elizabeth, så skrev Adam Fisher, der er redaktør i den britiske kommunikationsvirksomhed Media First, artiklen IS THE DEATH OF QUEEN ELIZABETH IN YOUR CRISIS COMMUNICATION PLAN?
 
Her spurgte han 10. marts 2022 sine læsere på Media Firsts blog, om deres virksomheder eller organisationer egentlig havde overvejet deres kommunikationsstrategi i tilfælde af, at dronningen på et tidspunkt døde? Og pointen var, at når det først sker, så skal der kommunikeres hurtigt – og stress er sjældent den perfekte grobund for den bedste og mest optimale kommunikationsstrategi.
 
Det han gerne vil have læserne til at tænke over, er, at der er mange spørgsmål, man kan stille sig selv, og mange overvejelser, man skal gøre sig. Og så skal man huske, at når en tragedie først indtræffer, så er det for omfattende at nå rundt om det hele, hvilket i sidste ende kommer til at koste alt for mange bekymringer, tid og penge. 
 
Hvad gør du eksempelvis på dine sociale medie-platforme? Skal begivenheden markeres? Skal aktiviteten på dine platforme indstilles i en periode, og hvor lang skal den så være?
 
Og hvis du poster noget, hvordan sikrer du dig så, at dit brand ikke bliver beskyldt for at være ufølsomt, bruger tragedien symbolpolitisk eller kommer til at fremstille virksomheden som en, der udnytter tragedien kommercielt?  
 
Hvordan sikrer du dig, at du bruger den rette tone of voice? 
 
Har du gode historier at fortælle – f.eks. at dronningen engang besøgte virksomheden eller organisationen? 
 
I Danmark har vi nu den længst siddende monark i verden, dronning Margrethe 2.. Hun er 82 og kan sagtens regere mindst et årti endnu, men måske skulle din virksomhed eller organisation bruge en time eller to på at sikre jer, at hun ikke skal sendes afsted med en sludder for en sladder? 
 
Alle de gode links til tragedieskabelonskommunikation samlet med, hvad du skal gøre, og hvad du absolut ikke skal gøre.
 
                         




 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også