Grundlæggeren af kommunikationsbureauet All Things IC, Rachel Miller, peger på en række konkrete tiltag, såsom at huske at flage på halvt. Hvis det ligefrem er dronningen, der er død, så er det også en god idé at lægge en kondolencebog, som medarbejderne kan skrive i. Den må, som hun påpeger, gerne være placeret på et bord med en stofdug. Den kan være flankeret af hvide blomster, helst liljer, og også gerne et officielt foto af dronningen. Endvidere kan man binde et sort sørgebind omkring øverste højre hjørne af billedrammen.
Tragedie kommunikationsskabelonen
Kena Lewis er pressechef i nonprofitsundhedsorganisationen Orlando Health. Hun har tilsyneladende set for mange eksempler på dårlig eller manglende kommunikation i et land, hvor skyderier, naturkatastrofer og tragedier i al almindelighed står i kø. Hun har derfor udformet en decideret tragediekommunikationsskabelon, hvor man kan plukke og strikke elementerne sammen, så det passer til lige den specifikke situation, man er i. Den gør det muligt at reagere hurtigt og være sikker på, at det man kommunikerer ikke sender utilsigtede, kiksede signaler.
Første kolonne består af en række indledninger. Kolonne to sætter fokus på følelser og empati, tredje kolonne er eksempler på modtagere, fjerde indeholder passende adjektiver, femte kolonne beskriver den pågældende episode, og den sjette kolonne, som ifølge Kena Lewis er den vigtigste, viser handlekraft, og i denne kolonne kan flere vælges.
Et eksempel kunne være:
– All of us at The Company are deeply saddened today. Our hearts go out to... This is an unusual tragedy. First and foremost, our concern is for the family, and we have reached out to them to offer our support and assistance.
Skemaet kan bruges til at udforme et udkast, som man som kommunikatør kan arbejde videre med og tilpasse virksomheden og de personer, der er involveret.
Er du forberedt?
Her spurgte han 10. marts 2022 sine læsere på Media Firsts blog, om deres virksomheder eller organisationer egentlig havde overvejet deres kommunikationsstrategi i tilfælde af, at dronningen på et tidspunkt døde? Og pointen var, at når det først sker, så skal der kommunikeres hurtigt – og stress er sjældent den perfekte grobund for den bedste og mest optimale kommunikationsstrategi.
Det han gerne vil have læserne til at tænke over, er, at der er mange spørgsmål, man kan stille sig selv, og mange overvejelser, man skal gøre sig. Og så skal man huske, at når en tragedie først indtræffer, så er det for omfattende at nå rundt om det hele, hvilket i sidste ende kommer til at koste alt for mange bekymringer, tid og penge.
Hvad gør du eksempelvis på dine sociale medie-platforme? Skal begivenheden markeres? Skal aktiviteten på dine platforme indstilles i en periode, og hvor lang skal den så være?
Og hvis du poster noget, hvordan sikrer du dig så, at dit brand ikke bliver beskyldt for at være ufølsomt, bruger tragedien symbolpolitisk eller kommer til at fremstille virksomheden som en, der udnytter tragedien kommercielt?
Hvordan sikrer du dig, at du bruger den rette tone of voice?
Har du gode historier at fortælle – f.eks. at dronningen engang besøgte virksomheden eller organisationen?
I Danmark har vi nu den længst siddende monark i verden, dronning Margrethe 2.. Hun er 82 og kan sagtens regere mindst et årti endnu, men måske skulle din virksomhed eller organisation bruge en time eller to på at sikre jer, at hun ikke skal sendes afsted med en sludder for en sladder?
Alle de gode links til tragedieskabelonskommunikation samlet med, hvad du skal gøre, og hvad du absolut ikke skal gøre.