LinkedIn får kritik for at være ”det nye Facebook”

Der er for mange hundefotos og personlige historier på LinkedIn, mener kritikere af det sociale medie. Men det er forfejlet, lyder det fra to kommunikationsprofessionelle.
Linkedin bruges i stigende grad til at dele virale selfies af folk, der græder, bryllupsmeddelelser og lange refleksioner om at overkomme sygdom. Hvorfor det og hvad betyder det for alle os på Linkedin
Linkedin bruges i stigende grad til at dele virale selfies af folk, der græder, bryllupsmeddelelser og lange refleksioner om at overkomme sygdom. Hvorfor det og hvad betyder det for alle os på Linkedin
”Det her er ikke Facebook” er en kommentar på LinkedIn, man som daglig bruger af det sociale medie jævnligt støder på.
 
Senest har Wall Street Journal, New York Times og mediet Worklife skrevet om LinkedIns udvikling.
 
Fra delinger af cv og opbygning af professionelle netværk bliver det i stigende grad brugt til at dele ”virale selfies af folk, der græder, bryllupsmeddelelser og lange refleksioner om at overkomme sygdom,” som New York Times skriver.
 
Også på Kforum har en klummeskribent allerede i 2020 skrevet om LinkedIns nye sårbarhed.
 
Men det betyder ikke, at LinkedIn mister værdi som for eksempel positioneringsplatform for topchefer eller employee advocacy, mener to kommunikationsprofessionelle, som Kforum har talt med. Tværtimod.
 

Stilet-opslag nåede bredt ud

 
"Jeg er ikke enig med alle dem, der mener, at LinkedIn er blevet til Facebook,” siger Emilie Maria Pilsgaard, der er seniorrådgiver i Friday og holder mange workshops om LinkedIn for virksomheder. Hun tilføjer:
 
”I mit LinkedIn-feed oplever jeg ikke, at der kun er feriebilleder og babyer, og det skal det heller ikke være." 
 
Det er Mia Palvig Fabricius enig i. Hun har en baggrund som bureaudirektør og driver i dag Palvig Reputation med fokus på toplederkommunikation og krisekommunikation.
 
Om LinkedIn
Hver dag lægger LinkedIns 830 millioner brugere globalt cirka 8 millioner opslag op på det sociale medie. Fra at være et medie, hvor man lagde sit cv op og udvidede sit professionelle netværk, er Linkedin i stigende grad blevet et sted, hvor man deler personlige historier om alt fra sygdomsforløb, stress og skilsmisser – eller mere positive personlige historier.
Kilde: New York Times
 
Hun underbygger sin pointe med et af sine egne LinkedIn-opslag, som er oppe på at få næsten en halv million impressions, over 5.500 likes og cirka 500 kommentarer.
 
”Opslaget handler om nogle høje stiletter, jeg ville tage på til et bryllup. Jeg er meget høj, og med stiletter bliver jeg endnu højere. Jeg delte en sårbarhed om, at det er noget, jeg kan synes, er svært,” siger Mia Palvig Fabricius og tilføjer:  
 
”Derudover lavede jeg en kobling til min faglighed, som går på, at jeg rådgiver mine kunder om, at de skal turde stikke næsen frem på LinkedIn for at sætte et aftryk i folks hukommelse, så nu gør jeg det også selv.”
 
 
Derefter gik det ”bananas”, og Mia Palvig Fabricius brugte de efterfølgende to dage på at forsøge at besvare alle kommentarer.
 
Langt de fleste kommentarer kom fra andre høje kvinder eller mænd, der kunne spejle sig i opslaget eller hyldede, at Mia Palvig Fabricius turde skille sig ud med sin højde. 
 

Hund og tatoverede knæ bruges i undervisning

 
Også Emilie Maria Pilsgaard har fået meget opmærksomhed for et af sine personlige opslag på LinkedIn, hvilket hun bruger i sin undervisning.
 
”For to år siden lavede jeg et opslag om, at jeg hellere ville sidde og kramme min hund og slikke sol end at være på arbejde,” siger hun om opslaget, hvor man på billedet også ser hendes tatoverede knæ.
 
 
”Det er meget privat at dele, men min pointe var, at jeg arbejder på en moderne arbejdsplads, hvor jeg ikke kun behøver at løse mine opgaver mellem kl. 8 og 16," siger Emilie Maria Pilsgaard og tilføjer: 
 
"Så jeg skrev det ikke bare for at få likes for et billede af min slædehund, men for at komme med en faglig pointe om et godt arbejdsmiljø.”
 
Både Emilie Maria Pilsgaard og Mia Palvig Fabricius har fået kundehenvendelser på baggrund af deres opslag.
 
”Et år efter blev jeg ringet op af en, som gerne ville have et LinkedIn-kursus; hun kunne kun huske mig på grund af mit ”dejlige billede med min hund”,” siger Emilie Maria Pilsgaard.
 
Mia Palvig Fabricius blev kontaktet af flere mindre virksomheder.
 
”De spurgte, om jeg også kunne rådgive dem, selvom de var klar over, at jeg primært rådgiver topledere ud fra min profiltekst,” siger hun.
 

Sårbarhed virker

 
Trods kritikken af, at LinkedIn-feedet er blevet personligt, har ingen af de to oplevet at få kritik i nogen særlig grad.
 
”I forhold til, hvor mange der tager den diskussion op på LinkedIn, er det overraskende, at jeg kun har fået en ud af cirka 500 kommentarer om det,” siger Mia Palvig Fabricius.   
 
Har kritikerne ikke en pointe i, at LinkedIn skal holdes mere fagligt?
 
”Når du i den virkelige verden netværker med folk, taler du også lidt om, hvad du har af børn, og hvad du er passioneret omkring, ellers ville det være kedeligt. Du skaber relationer til andre ved at give noget af dig selv, og det er ikke anderledes på et netværksmedie som LinkedIn,” siger Mia Palvig Fabricius.
 
Særligt som topchef er vejen til at skabe sympati kortere end for mange andre, mener hun.
 
”Kan du vise lidt sårbarhed og usikkerhed, særligt som topleder, virker det stærkt, fordi vi andre dødelige kan tro, at topledere er overmennesker, der aldrig er i tvivl om noget.”
 

Topchefer skeptiske over for at være sig selv

 
Den strategi bliver dog ofte mødt med skepsis hos de topchefer, Mia Palvig Fabricius rådgiver. Deres hyppigste bekymring er, at det er uprofessionelt at være personlig på sociale medier, fordi budskaberne skal handle om deres virksomhed, ikke om dem som personer.
 
Har de ikke ret i det?
 
”Når vi tager købsbeslutninger, gør vi det også ud fra, hvilke brands vi kan relatere til, og de skabes jo langt hen ad vejen af for eksempel topchefer. Så du går glip af en fantastisk mulighed ved ikke at være personlig,” siger Mia Palvig Fabricius og tilføjer:
 
”Står man som virksomhed i en krisesituation, er det også svært at trække i den modsatte retning, hvis man ikke har opbygget en tilstedeværelse og et stærkt brand på sociale medier, der er båret af ægte mennesker.”
 
Også Emilie Maria Pilsgaard møder udfordringer, når det gælder nogle ledere.
 
"Der skal overtalelse til. Jeg plejer at sige, at det ikke er nok, at du har meget viden, som du kan formulere med et højt lixtal. Kan du derimod formulere din viden personligt, er der en chance for, modtageren kan huske dig," siger hun og fortsætter:
 
"Når du udsender en pressemeddelelse eller holder en tale, pakker du også fakta ind i en historie, for mennesker er interesseret i mennesker." 
 

Forskel på at være privat og personlig

 
Topchefernes tilbageholdenhed, når det gælder sociale medier, bunder desuden i misforståelser om, hvad det vil sige at være personlig på LinkedIn.
 
"Der er forskel på at være privat og personlig. Det er også personligt, at jeg ved, at du har to-tre emner, du brænder for, så når jeg ser et opslag fra dig på LinkedIn, ved jeg, hvad det handler om,” siger Emilie Maria Pilsgaard.
 
Ligesom Mia Palvig Fabricius understreger, at det faglige indhold kan komme før det personlige touch.
 
”Er du leder i en virksomhed, der reducerer sit CO2-udslip, så prøv at koble det på en personlig erkendelse eller samtale, så du kan vise, at det er en dagsorden, der ligger dig på sinde.”
 
Carsten Egeriis fra Danske Bank, er en af de topchefer, der ifølge Mia Palvig Fabricius lykkes med at bruge sig selv til at sætte fokus på et område, der er vigtigt for virksomheden. 
 
Han sætter et opslag om sin morgenløbetur i relation til, at det er hans måde at bevare sin mentale sundhed på, og at Danske Bank i de kommende uger har et internt fokus på mental sundhed. 
 
 
"Der har næppe været en kommunikationsmedarbejder med ude på den løbetur, så det er godt tænkt, selvom andre måske har givet ham ideen,” siger Mia Palvig Fabricius.
 
Hvordan finder man ud af, hvad man skal udtale sig om på LinkedIn som topchef? 
 
"Det handler om at finde det gyldne overlap mellem virksomhedens strategiske interesser, dine interessenters interesser og at tilføje lederens personlige interesser. Så bliver det spændende at lave lederkommunikation,” siger Mia Palvig Fabricius.
 
Ifølge en ny rapport fra Microsoft om det hybride arbejdsliv, hvilken blev offentliggjort på konferencen "Fremtidens topleder", mener 85 pct. af de ansatte, at autenticitet er den vigtigste kvalitet en leder kan have. 96 pct. af beslutningstagerne og 95 pct. af de ansatte mener desuden, at effektiv kommunikation er en af de mest kritiske evner, de får brug for i det kommende år.  
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også