Anders Dons: Jeg går ikke ind i geopolitisk debat

For at være en god topchef skal man kunne – og turde – kommunikere. Det har været et princip for Anders Dons, der efter ti år stopper som topchef i Deloitte. En af tidens megatrends, geopolitik, er han dog varsom med at kommentere på offentligt, fortæller han.
”Det var en stor overvindelse for mange af partnerne i Deloitte, at konsulenthuset skulle have en holdning til samfundsmæssige forhold, fortæller afgående topchef Anders Dons, Foto: Deloitte / PR
”Det var en stor overvindelse for mange af partnerne i Deloitte, at konsulenthuset skulle have en holdning til samfundsmæssige forhold, fortæller afgående topchef Anders Dons, Foto: Deloitte / PR
Topchefer siger, at tumulten, der har præget de seneste år, har gjort det vigtigere end nogensinde at dele sin mening med medarbejdere og offentligheden.
 
De spørgsmål vil mange kommunikationsrådgivere møde, hvis de er tætte på topledelsen.
 
Og spørgsmålene har optaget Anders Dons, stort set siden han blev CEO i Deloitte Danmark i 2012 og for Deloitte Nordic i 2016. Efter to perioder a fire år hver samt to års forlængelse stopper han som topchef til sommer som følge af Deloittes rotationsprincip.
 
”Svarene afhænger først og fremmest af, hvem man er som person, hvad man er komfortabel med, og hvilken type virksomhed man repræsenterer,” siger Anders Dons.
 
Derudover skal man selvsagt tage hensyn til, hvad ens bestyrelse synes, man skal bruge sin tid på, tilføjer han med henvisning til, at en meget kommunikerende topchef ikke er alles kop te, hvad end der er tale om bestyrelsen selv eller virksomhedens forskellige stakeholdere og investorer.
 

Dårlig kommunikation kan skade virksomheden

Alligevel er han gennem sine år som topchef kommet frem til en klar konklusion.
 
”Mine egne refleksioner er, at det er svært ikke at involvere sig i samfundsdebatten som en CEO, der tegner en virksomhed,” siger han.
 
Det kræver, at man som topchef får medietræning og ”omgiver sig med folk, der forstår kommunikation”, lyder det fra Anders Dons, som tilføjer:
 
”Kan du ikke lide at kommunikere, skal du overveje dit job som CEO. Det gælder både i forhold til eksterne stakeholdere, men også de interne. Jeg vil gå så vidt som til at sige, at hvis ikke du er dygtig til at kommunikere og gør det, kan du komme til at skade virksomheden.”
 
Et eksempel på det er klagesangen, der ved hvert folketingsvalg lyder fra store dele af erhvervslivet og dets interesseorganisationer, om, at politikerne forsømmer at diskutere erhvervspolitik.
 
”Erhvervslederne kan jo selv forsøge at ændre på dette ved løbende, mellem valgene, at give deres mening til kende og forsøge at påvirke holdningerne,” siger Anders Dons og tilføjer: 
 
”Som privat virksomhed og som erhvervsleder kan man ikke melde sig ud af debatten om, hvor vores land og samfund er på vej hen.”
 

Internt pres for at have holdninger

Presset for at have holdninger som topchef oplever han også inde fra organisationen. 
 
”I Deloitte har vi i alt 415.000 ansatte. De har en gennemsnitsalder på 30 år, så mange af dem ønsker, at vi har en holdning til mange ting. Det ønsker stakeholderne i øvrigt også. Både for Deloitte og for mig falder det naturligt at have.”
 
Frem for at kommunikere reaktivt på samfundsudviklinger eller politiske udspil fik Anders Dons ideen til en anden vej ind i at positionere Deloitte, og sig selv, i samfundsdebatten.
 
”Jeg har rejst meget i mange år og var tit forundret over, at der i udlandet var en stor beundring for vores danske model, for eksempel i forhold til flexicurity, mens der ofte var meget kritik af modellen herhjemme,” siger han og fortsætter:
 
”Det gav mig ideen til, at vi kunne være med til at facilitere en debat om, hvad vi er gode til i Danmark, og hvad vi kan gøre bedre.”
 
I 2017 lancerede Deloitte derfor Small Great Nation-initiativet i samarbejde med tænketanken Kraka. I det regi bliver der udgivet rapporter, podcasts, debatindlæg og artikler og afholdt arrangementer.
 
Målsætningen var at kommunikere holdninger på ryggen af viden og bruge den viden til at komme med konkrete anbefalinger.
 

"Stor overvindelse" for partnere at have holdninger

Ikke alle var udelt begejstrede for ideen fra begyndelsen.
 
”Det var en stor overvindelse for mange af vores partnere i Deloitte, at vi skulle have en holdning til samfundsmæssige forhold, ikke bare som individer, men som virksomhed. Så vi havde en god debat om, hvad det betød for os, og at det kunne give os ridser i lakken.”
 
Netop balance mellem toplederen som person og virksomhedens interesser er vigtig at finde, mener Anders Dons.
 
”Der skal være en rød tråd i forhold til, hvad du står for, og hvad du kommunikerer, så holdningerne ikke bare er knyttet til én CEO og bliver helt anderledes, når en anden kommer i spidsen. Det er også vigtigt for at undgå, at man bliver fanget i et spørgsmål fra en journalist og kommer til at give udtryk for en holdning, der ikke er på linje med, hvad man tidligere har sagt,” siger han.
 
For at opnå det skal man som virksomhed gøre sig klart, hvordan ens purpose, ambitioner og strategi hænger sammen.
 

Smidt ind under bussen for klimastandpunkt

Hvilke positive og negative konsekvenser har det haft for Deloitte, at du har deltaget aktivt i samfundsdebatten?
 
”Jeg er ikke i tvivl om, at den meget positive brandværdi, vi har i Danmark, som flere målinger viser, hænger sammen med Small Great Nation. Vores medarbejdere elsker det projekt, fordi det faciliterer en debat både internt og eksternt," siger Anders Dons og tilføjer: 
 
”På den negative side betyder det selvfølgelig, at der kan opstå friktion, når nogle har andre holdninger end os. Men det tager jeg ret afslappet, for friktion er nogle gange nødvendigt for, at der sker en udvikling.”
 
Han peger blandt andet på en klimarapport, som blev udgivet i regi af Small Great Nation i 2020, som allerede dengang pegede på behovet for CO2-kvoter. 
 
”Der blev vi smidt under bussen af flere kommentatorer. Nogle af partnerne i Deloitte havde desuden kunder, som skulle accelerere deres grønne omstilling, hvis der kom en kvote. Så jeg blev bedt om at tage med ud til nogle af ledelserne i de virksomheder og forklare synspunktet,” siger Anders Dons.
 

Afholder sig fra en bestemt debat

En situation har han dog afstået fra at kommunikere om, selvom han gerne ville. 
 
”Jeg har en meget stor geopolitisk interesse, men mine holdninger i den sammenhæng er jeg varsom med at stå på balkonen og dele ud af,” siger Anders Dons.
 
Han henviser blandt andet til Deloittes beslutning om at trække sig ud af Rusland, hvor virksomheden havde næsten 5.000 ansatte.
 
”Når du har gjort det, kommer der hurtigt spørgsmål til, hvad vores holdning er til andre lande og regimer og dilemmaerne der,” siger Anders Dons og tilføjer:
 
”Den debat har jeg valgt ikke at gå ind i af den simple årsag, at den har en rækkevidde, der involverer Deloitte globalt. Grundlæggende er vores holdning, at man skal engagere sig og involvere sig frem for bare at boykotte bestemte lande.”
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job