Årets bedste NGO på SOME er...

Hvem er årets bedste NGO på SOMe? Vi kiggede ned i CrowdTangles database og trak nogle tal for året 2020 for danske NGO’er. Lad os tage et deep dive ned i indholdet, som toppede for de danske NGO’er i 2020.
En rigtig årskavalkade består altid af toplister, så Kforum har fundet tre top-5-lister, der kan inspirere os til at lave endnu bedre indhold i 2021. Kilde: Getty
En rigtig årskavalkade består altid af toplister, så Kforum har fundet tre top-5-lister, der kan inspirere os til at lave endnu bedre indhold i 2021. Kilde: Getty

NGO-branchen formåede i 2020 at lave 30.748 opslag på Facebook – kun et par hundrede mere end i 2019. Samlet set fik opslagene 7,8 millioner interaktioner, hvilket er lavere end de 8,2 millioner i 2019. NGO’erne var især dårligere til at få brugerne til at kommentere på opslag i 2020, da de fik ca. 230.000 færre kommentarer end i 2019.

 
En rigtig årskavalkade består altid af toplister, så jeg har fundet tre top-5-lister, der kan inspirere os til at lave endnu bedre indhold i 2021:
 
  • Interaction rate
  • Overperforming
  • Flest interaktioner
 
Lad os komme i gang.
 

Top-5 – interaction rate

Den første top-5-liste ser ned i, hvilket indhold der har performet i forhold til Facebooksidens størrelse– den ser nemlig på interaction rate.
 
Når man ser på interaction rate, får man et billede af, hvor godt indhold klarer sig i forhold til Facebooksidens størrelse målt på antallet af likes på siden. Nedenfor ser du, hvordan CrowdTangle udregner interaction rate. Det kan være forskelligt alt efter platform og værktøj, hvordan interaction rate udregnes.
 
Ved at ser på interaction rate, ser man ikke kun ind i volumen af engagement, der typisk domineres af større brands med store Facebooksider. I stedet ser man på en sides performance ud fra sidens eget udgangspunkt.
 
https://downloads.intercomcdn.com/i/o/69242825/6621aa65c47b0841f81c69a9/interaction+rate+for+a+post.png
 

1. FrikirkeNet rykker med 114%

Øverst på listen finder vi en video fra FrikirkeNet med en interaction rate på imponerende 114 %. Den er nået et godt stykke ud over FrikirkeNets egen følgerbase og har helt sikkert også været medvirkende til en følgertilvækst – i hvert fald på FrikirkeNets Facebookside.
 
 

2. Det Nationale Sorgcenter. Det dystre skaber engagement

På andenpladsen finder vi et opslag fra Det Nationale Sorgcenter. Uden at skyde dem for meget i skoene lugter antallet af interaktioner lidt af, at opslaget har været annonceret ud til et bredere publikum. Det er dog en antagelse, ikke nødvendigvis en sandhed.
 
 
3. ICEJ sætter gang i interaktionen
På tredjepladsen formår ICEJ Danmark at sætte gang i kommentarfeltet og opnå en interaktionsrate på 56 %.
  
 

4. Dyr virker altid

På fjerdepladsen møder vi artiklens første omgang pels(fjer)faktor – for hvem synes ikke, at ænder er søde? Det er en generel tendens i NGO-verdenen, at dyr henter interaktioner, og det er altså også tilfældet for Danner i denne omgang.
  
 

5. Aktiv mission skaber aktivitet

På femtepladsen formår Aktiv Mission at have en interaction rate på 42 % på et relativt nyt opslag. Her kombineres børn, julegaver og corona, og derved henter de flere interaktioner, end de plejer.

 
 

Top 5 – Overperforming

Den anden top-5-liste består af indhold, der er overperforming.
 
Overperforming er en betegnelse for opslag, der rangeres efter, hvor godt de klarer sig i forhold til sidens andet indhold med samme levetid. Derfor er betegnelsen god til at sætte performance på det enkelte opslag i relation til sidens normale performance.
 

1. Folkekirkens Nødhjælp slår alle med mors dag

Vi lægger ud med et opslag fra Folkekirkens Nødhjælp. Folkekirkens Nødhjælps bedst performende opslag er en video fra mors dag med udgangspunkt i deres efterhånden ret så velkendte Giv en ged-koncept. Indholdet klarer sig hele 284 gange bedre, end indhold typisk klarer sig på deres Facebookside i samme periode. Indholdet går til kanten, mener nogle, men klart størstedelen kan lide det, og derfor opnår FKN også over 23.000 delinger (!), hvilket er vildt flot.

 

2. Dansk Flygtningehjælp: sharing is caring

Dansk Flygtningehjælp kommer ind på 2.-pladsen med et opslag, der klarer sig 147 gange bedre, end det typiske indhold gør på siden. Historien er et fremragende eksempel på, at man som NGO kan sætte andre udgiveres indhold i spil, som understøtter ens egen sag. Teksten til opslaget giver lige præcis nok til, at man som følger forstår historien og kan reagere på det.

 

3. Dansk Folkehjælp med den højaktuelle højtid

På 3.-pladsen finder vi Dansk Folkehjælp med et opslag, der griber fat i en højtid og en højaktuel vinkel, der går rent ind hos målgruppen. Opslaget klarer sig 141 gange bedre, end et opslag normalt ville gøre i den periode.
 
 

4. Mellemfolkeligt Samvirke: skriv under 

På 4.-pladsen giver Mellemfolkeligt Samvirke deres følgere en mulighed for at skride til handling med en underskriftsindsamling. Underskriverne vil selvfølgelig gerne opfordre andre til at skrive under og samtidig vise, at de selv har gjort noget godt og har skrevet under. Derfor bugner kommentarfeltet af opfordringer og ’Jeg har skrevet under’-kommentarer.
Det giver opslaget en performance på mere end 100 gange over normalen.
  
 

5. Kræftens Bekæmpelse med en rørende historie

På 5.-pladsen finder vi Kræftens Bekæmpelse. Lad mig starte med at disclaime: Undertegnede arbejder hos Kræftens Bekæmpelse og har selv produceret indholdet – jeg vil forsøge ikke at anprise for meget.
 
Kort sagt, så er indholdet en rørende historie med perfekt timing i forhold til coronapandemien og Danmarks nedlukning i marts. Kræftens Bekæmpelses følgere kan nemt sætte sig i Anne og Franz’ sted – og det kan man også, hvis man ikke følger Kræftens Bekæmpelse. Indholdet klarer sig 84 gange bedre, end indholdet normalt gør i samme periode.
 
 
 

Top-5 – Interaktioner

Man kan ikke lave en ’Året der gik’ uden at se på årets topscorere. De, der har fået allerflest interaktioner på det organiske indhold. Det vil typisk være fra større Facebooksider, da det eneste, der tæller her, er volumen.
 
Interaktionerne tæller summen af reactions, kommentarer og delinger. 
 
Vi starter med en kending fra den tidligere top-5:
  

1. Alle vi interagere med mor

Topscoreren for 2020 går til Folkekirkens Nødhjælp med en kombination af mors dag, Giv en ged og Bodil Jørgensen. Det er en utroligt populær karakter, som deles vidt og bredt. Særlig bemærkelsesværdigt er det, at de har fået over 23.000 delinger. Det er flot.
 
 
 

2. Anne og Franz skaber engagement

På 2.-pladsen finder vi Kræftens Bekæmpelses historie om Anne og Franz, hvilken har kastet en masse engagement af sig.
 
Videoen er et eksempel på, at man ikke altid behøver dyre kameraer, det rigtige lys, en flot grading og et superskarpt klippearbejde for at lave et godt stykke videoindhold – så længe historien er god.
 
Danskerne tog historien til sig og gav både hjerter og likes til Anne og Franz. Det er netop det høje antal reaktioner, der gør, at Kræftens Bekæmpelse ender på en 2.-plads.
  
 

3. Anima: Del hvis du er enig

På 3.-pladsen finder vi Anima, der kommer med en klar opfordring til følgerne: ”Del hvis du er enig!” – og det gør følgerne. Mere end 16.000 delinger på et opslag fra Anima er superflot. Der bliver ikke lagt skjul på, hvad agendaen er: Anima mener, at ænder i bure til jagt bør stoppes – og den direkte handling, brugeren kan gøre for at få det til at stoppe, er at dele opslaget.
  
 

4. Dyreværnet har fået malet en mur

På 4.-pladsen finder vi, måske lidt overraskende, en fejring af, at Dyreværnet har fået malet en mur. Jovist, den er ganske flot, men hvis man er vant til at se på højt performende indhold i NGO-verdenen, så ved man også, at pels (rigtig pels, på levende dyr), typisk scorer rigtig højt på engagement. Men det ændrer ikke ved, at Dyreværnets følgere rigtig godt kan lide en flot malet væg med dyr. Godt gået.
 

 

5. En historie om lille Vega og hendes familie

På 5.-pladsen finder vi Kræftens Bekæmpelse med en historie om lille Vega og hendes familie, der fik hjælp af en anden kræftsyg i deres forløb. En tydeligt rørende signaturvideo fra Kræftens Bekæmpelse, der igen beviser, at høj kvalitet i en video ikke nødvendigvis er lig med mange pixels og det rigtige lys – men en god historie.

 

Rammerne for analysen

• Perioden løber 1/1-20 til 23/12-20.
 
• Den indeholder stort set alle ISOBRO-medlemmer. 168 Facebooksider.
 
• Den er udelukkende baseret på organisk data. Forbehold: CrowdTangle kan ikke frasortere organisk indhold, der efterfølgende er blevet inkluderet i et annoncesæt. Det har med høj sandsynlighed påvirket tallene for nogle opslag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også