Vi samler lærerige artikler efter tema, så alle let kan finde dét Kforum-stof, der interesserer dem mest. Her får du et overblik over vores bedste om intern kommunikation, arbejdsmiljø og ledelse.
Overblik og ideer til intern succes
Kforum har samlet erfaringer fra danske interne kommunikatører og sat dem sammen med
25 suveræne råd fra internationale fagfolk. Og hvad beliggenhed er for ejendomsmæglere, er synlighed for kommunikationsfolk. Her får du 13 gode ideer til at blive
set, synlig, ja ligefrem selvlysende.
Husk også, at ideer kommer i vidt forskellige situationer og på uventede tidspunkter, så forvent mindre af den rutineprægede brainstorming, og brug i stedet disse
11 tips til at få geniale ideer hver dag.
Få gode gode råd til brainstorming gennem vores 11 tips. Kilde: Polfoto/Gary Waters.
Fire tilgange der trender for tiden
Der er selvfølgelig endnu flere spændende trends i branchen, men her er lidt at begynde med, hvis der skal nye metoder i brug…
Dashboarding: Du kan bygge et sejt, databaseret kontrolpanel til din afdeling, og du skal gøre det nu, for datarevolutionen forandrer også kommunikationsafdelingen, og det går stærkt.
Stealthstorming: Hvis din gode ide møder modstand, så drop de officielle kanaler og arbejd med ideen under radaren, indtil den har vist sin værdi.
Gamification: Brug elementer fra spilverdenen i den interne kommunikation – det giver gladere og mere produktive medarbejdere.
Erhvervsantropologi: Design k-services og k-produkter, der imødekommer et reelt behov hos medarbejdere og interessenter. Det handler om at komme ud i marken og gøre nogle reelle erfaringer.
Ledelse, mission og muligheder
Der bliver holdt over 1.000
formandsberetninger i Danmark hvert eneste år, men de er alt for kedelige. Læs, hvordan du kan forvandle beretningen fra ligegyldig pligtforestilling til vedkommende ledelsesfortælling.
Vær den inspirerende leder ligesom Leonardo DiCaprio i Wolf on Wall Street. Skab en ledelsesfortælling. Kilde: Polfoto/Mary Cybulski.
Skal I implementere store forandringer, så vær opmærksomme på, at
forandringsledelse kræver åbenhed. Og hvis tonsvis af tætpakkede PowerPoint-slides er den primære kommunikation, når direktøren skal præsentere forandringer hos jer, så tag det op til overvejelse. For en halv side om en presserende stor mulighed er
bedre strategikommunikation.
Men hvis alt det her slet ikke er relevant, står du måske på den anden side af det hierarkiske hegn og er træt af at blive hundset rundt med? Så
praktiser antiledelse, hvor du øver dig i at modsætte dig andres autoritet diskret og effektivt. Vil du gerne selv være en led leder, alle hader i hemmelighed, så følg disse
ti råd til at tyrannisere dine medarbejdere.
Inspirerende cases
Vær kreativ med grafisk facilitering og storytelling. Kilde: Gettyimages.
Formater der duer
De lidt ældre kommunikationsformater bliver med jævne mellemrum udråbt til at være døde. Men danske NGO’er bruger hvert år millioner af kroner på at kommunikere til medlemmer gennem
medlemsblade, og det er åbenbart ikke forgæves. Og i stedet for at lade
årsrapporten lide en langsom (og kedelig) død er det på tide at give den et kærligt puf ind i nutiden.
Men gamle, levedygtige formater skal selvfølgelig ikke stoppe kreativiteten…
Med
grafisk facilitering kan mange ord samles i ét billede, hvor tegneserieagtige ikoner, symboler og storytelling skaber overblik i virksomheders strategier og projekter. Prøv desuden at bruge infografik til at forenkle komplicerede budskaber. En
infografik kan bruges til nærmest alt, fx sælge dine produkter, fortælle din historie og visualisere årsregnskabet.
De mere tekniske værktøjer bør bestemt heller ikke undervurderes. Kommunikationsfolk, der vil gøre en forskel i deres virksomhed, bør rette langt mere
fokus mod IT-afdelingen, som sidder med ekstremt afgørende opgaver. Tjek også ux-analytikerens gode råd til at bruge
surveys som strategisk værktøj. Det tager højst fem minutter ;)
Lær af typiske fejl
Videokommunikation er blevet vildt populært, så mange virksomheder sætter toplederen foran et kamera, når strategien skal ud over rampen. Men det er tit en dårlig ide, fordi
chefen mister charme på video.
Og selvom følgende artikel ved første øjekast handler om et eksternt kommunikationsproblem, kommunerne har haft med uforståeligt bureaukratsprog, er pointen i høj grad gældende internt også:
Dårligt sprog er dyrt.
Møder, MUS og mails
Vil I gerne have bedre kontakt til hinanden hos jer, er der også råd for det.
Få inspiration til stormøder, der skaber retning, engagement og sammenhold. Eller prøv
fire inspirerende mødeformater, hvor I får snakket igennem, husker at udnytte alle jeres egne ressourcer og spreder troen på, at den enkeltes idé og handling gør en forskel.
Forbered dig på næste MUS-samtale, og få sagt det, du har på hjerte. Kilde: Twitter.
Men pas på – for de findes i alle typer organisationer og til alle typer møder: De
14 forskellige mødeslyngler, der skaber irritation rundt om bordet. Måske er du selv iblandt dem. Og dårlige mødevaner forstærkes, når fysisk distance komplicerer tingene. Her er
fem irriterende videomødetyper.
Men måske er det snarere din egen nervøsitet, der irriterer? Uanset om det handler om nyt job, løn, barsel eller det tænderskærende fyringsmøde, er maven tit fuld af klamme natsværmere før mødet med chefen. Men frygt ej mere! Kforum udstyrer dig med en
bullshit-bingoplade til enhver af disse ubehagelige situationer. Se også, hvordan du bedst
forbereder dig til næste MUS-samtale.
Jobinteraktion og arbejdsmiljø i udvikling
Der kan også opstå akavede situationer blandt jer, nu hvor de fleste bruger kram som standardhilsen. Hvad er krammets takt og tone, og
er kram passende på arbejdspladsen? Er du i øvrigt klar over, hvor stor effekt bordopstilling, bordform og valg af plads har på kommunikationen og din position i den? Her følger en
guide til siddepladshierarkiet.
Men hvis du allerede sidder fint, er der måske noget andet, der generer. Fx at blive afbrudt. Hvis du tit bliver afbrudt af kække bemærkninger eller utålmodige spørgsmål, kan det være en hjælp at kende de
mekanismer, der får os til at afbryde, så du bedre kan håndtere dem effektivt. Eller måske er det dig, der afbryder, fordi du skal videre? At afslutte samtaler høfligt er vildt svært og vigtigt – især på arbejdet. Her får du de
fem bedste og de fem værste samtaleafslutninger.
Er du træt af at blive afbrudt? Lær alt om mekanismer, der får os til at afbryde. Kilde: Google.
Husk også, at hver gang du præsenterer nogen for andre, brander du dem. Det er derfor, det er så vigtigt
at præsentere andre med omtanke – og tænke over, hvordan de præsenterer dig. Vær desuden opmærksom på kulturforskelle, hvis du har internationale medarbejdere. Denne
lille, illustrative kulturguide kan sende dig godt af sted til de andre nordiske lande.