Tilbage til det trygge
Cottagecore – naturens comeback

Fascinationen af det nære, det hyggelige, det håndlavede og trangen til at hylde en ubekymret tilværelse renset for alverdens bekymringer tæt på naturen har manifesteret sig i begrebet cottagecore. Billede: Getty.

Skrevet af
Klimakrise, Donald Trump-æra, COVID-19, økonomisk usikkerhed, #MeToo… Listen af begreber, der inden for en kort årrække har fungeret som smertefulde nyreslag i en verden, der engang var tryg, er lang og bekymrende. Og når vi er bekymrede, søger vi tilbage til det trygge, det nære og det enkle. Vi søger tilbage til naturen.
Det har været et mærkeligt forår og en besynderlig sommer. Normalt er de sociale medier oversvømmet med billeder fra bryllupper, havefester, musikfestivaler, af feriebilleder fra strande i Sydeuropa og af glade folkemængder i overfyldte forlystelsesparker. Men ikke denne sommer. På grund af COVID-19 har vi alle siddet mere eller mindre isoleret og været tvunget til at dyrke det nære og sætte tempoet ned. 
 
Instagram, TikTok og Pinterest er i stedet oversvømmet af billeder og film, der viser friskbagte muffins, rustikke surdejsbrød med sprød skorpe, urtehaver, håndarbejde, håndplukkede grøftekantsbuketter og små byggeprojekter. 
 
Selv kendisser som David Beckham og Taylor Swift har taget trenden til sig og lægger billeder på deres SoMe-profiler, hvor de hylder det ubekymrede liv på landet, hvor kjolerne er hvide og lette, og hvor mænd går med sweater, sixpence og stok. Fascinationen af det nære, det hyggelige, det håndlavede og trangen til at hylde en ubekymret tilværelse renset for alverdens bekymringer tæt på naturen har manifesteret sig i begrebet cottagecore. 
 
Ex-fodboldstjernen og modeikonet David Beckham er trådt ind på cottagecore-scenen på sin Instagramprofil med en lang række billeder, hvor han poserer som noget, der kunne forveksles med en britisk fårehyrde anno 1820.

En stræben efter det enkle liv
Det var tilbage i marts, at man i New York Times kunne læse om Cottagecore. Set fra 2020 er det på overfladen en bevægelse, der stræber efter en mere enkel tilværelse. En tilværelse, hvor der er tid til at plukke blomster, bage boller af surdej eller sidde i skæret fra olielampen og brodere, strikke eller tid til at gå en tur i marken eller tilbringe dagen i værkstedet og dreje en keramikvase. 
 
På de sociale medier har trenden for alvor fået tag i en samling unge i start 20erne, der samles online for at dele bageopskrifter, dele billeder af søde kyllinger, kaninger og køer og ellers bare være fælles om at hylde tanken om det langsomme og et liv, hvor det ikke sker det helt store. Det hele sat ind i et overromantisk Jane Austin-univers a la Stolthed og Fordom.
 
 Den amerikanske stjerne Taylor Swift har gennem længere tid hyldet det romantiske billede af naturen på sin Instagram. Her i forbindelse med sit nye album Folklore.
 
Cottagecore pride
Cottagecore er primært et feminint univers renset for maskuline værdier. Det er dog ikke at forveksle med, at det hylder de gamle traditionelle kønsroller, hvor manden gik på arbejde, og kvinden passede hjemmet og syslede med mange af de samme ting, som cottagecore-universet priser – syltning, håndarbejde og madlavning.
 
Af samme grund er cottagecore populært blandt lesbiske, der godt kan lide at bage surdejsbrød, men hader, at det bliver kædet sammen med et gammeldags kvindebillede. 
 
Journalisten fra onlinemagasinet Paper Katherine Gillespie forklarer det på følgende made:
 
”Hvad nu, hvis vi kunne gå tilbage til tiden før, planeten blev hærget af industri, men kunne tilføje beskyttelse af marginaliserede grupper. Hvad, hvis vi kunne leve som husmødre, men uden mænd?”
  
Influenceren Thegirlwiththegreenbow har dedikeret sin Instagramprofil til at finpudse cottagecore-begrebet.
 
En verden uden for virkeligheden
I cottagecore-universet er der ingen mobiltelefoner, der konstant tager din opmærksomhed, og ingen mails, der kræver et svar. Tøjet er let, vaskes i hånden og tørres i den blide sommerbrise. I det hele taget er sure pligter afløst at hyggelige, hjemlige sysler såsom at plante din urtehave, lave limonade, samle æg i hønsehuset, hækle foran kaminen og blive ét med det meningsfulde liv i harmoni. Billederne er ofte behandlet med bløde fotofiltre, der giver billederne et drømmende udtryk.
 
Og det kan naturligvis virke paradoksalt, at cottagecore lever i et univers, der kun kan eksistere i en moderne internetforbundet verden kædet sammen af sociale medier. Men for cottagecore-folket handler det ikke om et ønske eller en drøm om at leve i en anden tidsalder eller om drømmen om at skrue tiden tilbage til fortiden.
 
Vil ikke skrue tiden tilbage
Noella Hill er 17 år og bor i Pennsylvania. Hun er en af de store cottagecore-influencers med mere end 100.000 følgere, der drages af hendes drømmende fe-agtige, romantiske univers på TikTok fuldt af blomster, kaniner, kager og natur. Da hun blev interviewet til onlinemagasinet Paper, forklarede hun, hvad det egentlig handler om.
 
”Lige så meget, som jeg ville elske at leve det simple liv som bager i 1700-tallet, lige så lidt har jeg lyst til at leve i den tid. Livsstilen var smuk, men det var også en problematisk tid med diskrimination, som jeg gerne vil være fri for (…)Vi vil gerne bringe tiden tilbage, hvor man levede et simpelt liv med at lave marmelade, og hvor man boede på landet, men vi vil naturligvis ikke tilbage til den tid præget af fordomme, når det gjaldt racisme, klasseopdeling og sexisme – alt det, 
som vi har brugt generationer på at gøre op med.”  
 
Noella Hill er en af de såkaldte cottagecore-influencers. Det betyder dog ikke, at hun har lyst til at skrue tiden tilbage til gamle dage.
 
Cottagecore-mode og -design
Man ser den samme bevægelse i moden og indretningen. Det britiske magasin i-D har skrevet om cottagecore-begrebet, som romantisk hylder livet på landet med den friske luft – det hele er så pakket ind i dyrt, blomstret mærketøj og naturligvis utroligt Instagram-venligt. 
 
I indretningen ses tendensen som en naturlig afløser for det minimalistiske og trangen til at inkorporere naturen, farver, kunsthåndværket og bløde tekstilker i hjemmet. 
 
Bevægelsen og fascinationen af det naturlige og romantiske som modvægt til en kaotisk verden har efterhånden eksisteret i nogle år, men har vundet terræn i en tid med coronaisolation. Med fortsat politisk ustabilitet og en uundgåelige klimakrise og dennes følger er der nok ikke noget, der tyder på, at roen i verden bliver genoprettet lige med det første. Så drømmen om det sorgløse liv i en hytte i skoven, hvor fuglene synger, og alt er godt, kommer nok til at fylde mere og mere de kommende år. 

 
Test dig selv. Er du klar til cottagecore?
 
Hvad er dit forhold til surdej?
1) Jeg har altid gang i en surdej og deler gerne ud af den til venner og familie. (5 point)
2) Jeg bager selv mit brød, men surdej er for besværligt, så jeg sværger til gær. (2 point)
3) Vi lever i det 20. århundrede. Surdej er for hippie-tabere. (0 points)
 
Du skal bruge et nyt halstørklæde. Hvad gør du?
1) Strikker det selv af økologisk uld, som jeg selv har spundet. (5 point)
2) Køber et lækkert, bæredygtigt eksemplar. (2 point)
3) Køber et i H&M – jeg smider det alligevel væk til næste år. (0 point)
 
Du skal bruge seks æg til morgenmaden. Hvad gør du?
1) Samler dem selv i min lille hønsegård i baghaven. (5 point)
2) Køber en pakke øko-æg i Irma. (2 point)
3) Køber helst buræg, fordi de er de billigste. (0 Point)
 
Du skal se en serie i fjernsynet. Hvilken vælger du?
1) Det Lille Hus på Prærien (5 point)
2) Bonderøven (2 point)
3) Løvens Hule (0 Point)
 
Hvor ville du helst bo?
1) I et stråtækt hus langt ude i skoven (5 Point)
2) I et villakvarter i forstaden (2 Point)
3) På Indre Nørrebro (0 Point)
 
Hvilken musiker beundrer du mest?
1) Søstrene fra First Aid Kit (5 Point)
2) Taylor Swift (2 Point)
3) Den afdøde rapper Ol' Dirty Bastard (0 Point)
 
Du skal have nye sandaler. Hvad vælger du?
1) Håndlavede jesussandaler i kernelæder (5 Point)
2) Birkenstock (2 Point)
3) H2O-badesandaler (0 Point)
 
Hvad ville du helst hygge dig med i fritiden?
1) Strikke en sweater (5 Point)
2) Lægge perleplader (2 Point)
3) Spille Counter-Strike hele natten (0 Point)
 
Du skal bage en kage. Hvad gør du?
1) Bager den fra bunden. (5 Point)
2) Køber en hos en god bager. (2 Point)
3) Køber den på tanken. (0 Point)
 
Hvor ofte drømmer du om at stikke af fra det hele og flytte ud i skoven?
1) Så ofte, at jeg jævnligt sover i telt i haven. (5 Point)
2) Jeg kunne godt leve med et sommerhus. (2 Point)
3) Aldrig! Jeg lever og ånder for stenbroen! (0 Point)
 
Hvad er dit forhold til blomster?
1) De forøger min livsglæde med flere hundrede procent. (5 Point)
2) Jeg køber fra tid til anden en buket til stuen. (2 Point)
3) Hvad er blomster? (0 Point)
 
Score:
 
40-55 Point
Du er selvskrevet cottagecore-menneske. Du elsker det simple liv tæt på naturen, hvor bierne summer, og teen på kanden er varm. Hvis du selv kunne vælge, boede du i en hytte i skoven, hvor du ville være dus med himlens fugle og skovens grønne træer.
 
10-40 Point
Du holder af at være tæt på naturen, men kan ikke se ideen i at slippe de muligheder og alle de fristelser, et liv på stenbroen rummer. Men du står gerne i kø i en time for at få et langtidshævet surdejsbrød og drømmer om et sommerhus på landet. 
 
0-10 Point
Et liv i naturen er for dig lig med høfeber, myggestik og svedlugt. Uld kradser, og dyr er for øvrigt grundlæggende irriterende. I byen kan du købe alt, hvilket for dig er lig med den ultimative frihed. Du elsker musik, natteroderi og larmen fra biler og busser. Hvis du endelig skulle savne naturen, er det rigeligt for dig med en time i Ørstedsparken. 
 
Links:
 
 
 
 
 
 





 

Relaterede artikler

Brand dig med struggle-bragging - Livet er en evig kamp mod Excel-ark, PowerPoint-præsentationer, netværksmøder, familiepligter og slatne overarme, men fa...
En sort firkant af sort samvittighed - Black Lives Matter – også, når det gælder branding. Men det spørgsmål, der altid rumsterer i baghovedet, når brands vil ...
Spejdersandalen er sommerens hotteste trend! - Engang for længe siden var Teva-sandaler for spejdere og deres forældre. Teva-sandalen boede som regel hos familier, der...
Bøger til strandstolen, togturen og tæppet - Sommeren er kommet, og det er tid til at slappe af. Der skal bades, spilles, grines og ikke mindst læses. Problemet er, ...
Hvordan brander du dig selv i sommerferien? - Hvor skal du holde ferie, hvis du skal styrke dit personlige brand, og hvad skal du undgå for ikke at smadre det i somme...
Smid din mobil ud - Studier fra hele verden viser, at vi har svært ved at smide vores elektroniske udstyr ud – alt for ofte havner det i gem...
Fra produktion til strategi - I kommunikationsafdelingerne har kommunikatører travlt med MailChimp, WordPress og PowerPointproduktioner, for produktio...
Sexisme på fuld display - Sofie Linde er både blevet hyldet og kritiseret, efter hun offentligt delte en gammel oplevelse med sexchikane. Men de n...
Instagrimt er instacool - En halvspist donut efterladt i supermarkedets afdeling for rengøringsmidler, eller fire uforklarlige citroner og et styk...
Fra hipster til hypebæst - Hipsteren er uddød og erstattet af hypebæstet, som måske er smukkere og mere velsoigneret, men også en del kedeligere.

Giv din stemme

9 stemmer
4,1/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

86 JOB

Journalist/ kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Tekstforfatter

Frist: 7. november

Teamleder til Kommunikation

Frist: 1. november

Kommunikatør

Frist: 1. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.