Artiktokfact

Stifterne af Instagram, Kevin Systrom og Mike Krieger, har lanceret en personaliseret nyhedslæser, som bygger på samme type kunstig intelligens som ChatGPT. Appen hedder Artifact og præsenteres som tekstens svar på TikTok, hvilket vil sige en app, der på få sekunder lærer dig at kende og præsenterer relevante og personlige nyheder. Kommer Artifact til tage livet af Twitter, og er kunstig intelligens fremtiden for personaliserede medier? Kforums kommentator Peter Svarre forsøger at trænge ind bag hypen og den sædvanlige begejstring, der omgærder celebrity-lanceringer fra Silicon Valley
Artifact er blevet betegnet som nyhedernes TikTok, og kan muligvis blive Twitters død. Kilde: Artifact
Artifact er blevet betegnet som nyhedernes TikTok, og kan muligvis blive Twitters død. Kilde: Artifact
Hvordan forstår man et menneske? 
 
Det er muligvis et af de mest grundlæggende filosofiske og etiske spørgsmål, som lærde mennesker har forsøgt at finde svaret på i årtusinder. Men det er også et spørgsmål, som har optaget Silicon Valleys skarpeste hjerner gennem de seneste 25 år. Der er nemlig penge i at forstå mennesker. Rigtigt mange penge! Og nu er der et nyt bud på markedet – nemlig en app, som serverer personaliserede nyheder ved hjælp af kunstig intelligens. 
 
Har vi hørt det før? Måske, men denne gang kommer appen – ved navn Artifact – fra founderne af Instagram, Kevin Systrom og Mike Krieger. Og den bygger på samme type kunstig intelligens som ChatGPT. Så med andre ord er appen for tiden det hotteste nye produkt i Silicon Valley. Og naturligvis kun tilgængelig via en lukket beta for de særligt udvalgte. 
 

En gammel drøm 

At servere personaliserede nyheder er en gammel drøm i Silicon Valley. I store træk har der været tre tilgange til at løse problemet med at filtrere milliarder af nyhedshistorier og præsentere dem for den rigtige person på det rigtige tidspunkt: 
 
  1. Nyhedslæsere. I ældgamle dage i internettets tidlige år byggede man sine egne nyhedslæsere ved hjælp af såkaldte RSS-feeds. Man fandt interessante nyhedskilder rundt omkring på nettet og aggregerede dem selv ind i et samlet nyhedsfeed, som løbende blev opdateret, når de enkelte nyhedskilder tilføjede nye historier. 

  2. Sociale nyheder. Hvis man skal forstå et menneske, skal man kende hendes venner. Dette er filosofien bag den sociale nyhedslæser, som vi kender fra f.eks. Facebook og Twitter. Her er det den sociale graf, der afslører, hvem man er som menneske, og de sociale nyhedssider præsenterer simpelthen nyheder baseret på, hvad vennerne læser, hører og ser. 

  3. Algoritmisk sorterede nyheder. Man kan også forstå et menneske ved at forstå, hvad hun faktisk læser, og skabe et sammenhængende billede af personen. Med andre ord et personligt narrativ stykket sammen af vedkommendes præferencer for indhold. Det kræver enten et menneske (kan du huske ham den seje ekspedient i pladeforretningen i 90’erne?) eller en smart algoritme, der kan forstå indhold og forstå mennesker. 
 
Systrom og Kriegers Artifact er et forsøg på at skabe en personaliseret nyhedslæser af den tredje slags – altså en app, der analyserer, hvad du læser, og giver dig mere indhold, som du kan lide, ved hjælp af en kunstig intelligens, der forstår dine præferencer. På sin vis er det ikke specielt nyskabende. Gennem de seneste ti år har vi set masser af eksempler på lignende nyhedslæsere, som var baseret på algoritmisk sortering af nyheder. En af de største var Zite, men også virksomheder som Medium, Digg, Google Reader og naturligvis Facebook og Twitter anvender algoritmer til at personalisere indhold. 
 

Inspireret af TikTok 

Den bragende succes, som TikTok oplever i disse år, har dog inspireret Systrom og Krieger til at bygge en tekstbaseret nyhedslæser, som baserer sig udelukkende på algoritmisk udvælgelse af nyheder. Det smarte ved TikTok er, at man som ny bruger kan komme i gang på 30 sekunder. Man behøver ikke bruge et år på at finde venner og followers og opbygge en social graf. Man kan blot klikke på et par videoer, og vupti, så er man på vej ned i TikToks vanedannende kaninhul af dansende teenagere. Med Artifact forsøger Instagram-founderne at gøre noget lignende for tekst. De vil skabe en hypersimpel app, hvor man ikke behøver tusindvis af venner, men bare kan klikke på lidt nyheder, og så blive man suget ind i et engagerende univers af personaliserede nyheder. 
 
At lave en tekstbaseret nyhedslæser i en tidsalder, hvor alle taler om ”bevægelsen mod video”, kan virke skørt og dømt til fiasko. Men måske er timingen alligevel ikke så tosset. 
 
Bygger på samme teknologi som ChatGPT 
For det første er der sket revolutionerende ting inden for kunstig intelligens de seneste par år. Artifact bygger efter sigende på samme teknologi som GPT-3 og ChatGPT, hvilket vil sige, at den er langt bedre end tidligere kunstige intelligenser til at forstå indhold og bygge meningsfulde narrativer om de mennesker, der bruger appen. Det er muligt, at denne teknologi vil kunne skabe fundamentet for en helt ny type nyhedslæser, som for alvor forstår vores behov for nyheder – og som måske ovenikøbet løser problemet med filterbobler, hvor vi bare ender med at læse mere og mere af det samme. Det er i hvert fald visionen, når den præsenteres på sædvanlig hyperbolsk facon af Kevin Systrom i diverse medier. 
 

En Twitter-killer? 

For det andet lever vi en tid, hvor de to store sociale nyhedslæsere er ved at kollapse. Twitter er hastigt ved at implodere som et sort hul, og Facebook er i gang med et langsomt glacialt sammenbrud, hvor det efterhånden kun anvendes af digitalt afhængige boomere. Alt kan naturligvis ske i Silicon Valley, men jagten er allerede gået ind på at finde fremtidens nyhedsaggregator, og en app baseret på det hotteste nye inden for kunstig intelligens kunne godt være svaret. 
 

Skrevet af mennesker – udvalgt af AI 

For det tredje står vi over for en tid, hvor internettet kommer til at forandre sig på grund af algoritmisk genereret indhold. Allerede i researchen til denne artikel mødte jeg adskillige artikler, hvor jeg var i tvivl om, hvorvidt de var skrevet af mennesker eller maskiner. Det kommer vi til at se mere af. Meget mere! Måske faktisk så meget, at internettet vil ende med at blive tæt på ubrugeligt i den form, vi kender det i dag. I en sådan tid, får vi brug for autoritative, troværdige nyhedslæsere, som baserer sig på indhold, der er skrevet af mennesker, som vi kan stole på. Og det er netop idéen bag Artifact, som trækker historier ind fra etablerede og kuraterede nyhedskilder. 
 
Når det så er sagt, kunne Artifact også meget vel ende som én af internettets utallige døgnfluer. For det første har vi jo allerede set adskillige forsøg på nyhedslæsere gennem tiden – også af den algoritmiske slags. For det andet skal Artifact stadig kæmpe mod mastodonter som Facebook, Google, TikTok og måske Twitter (hvis den stadig findes, når denne artikel publiceres). 
 
I virkeligheden afhænger Artifacts fremtid nok i højere grad af, hvilken forretningsmodel de bygger forretningen på. Lige nu siger Systrom og Krieger, at de er åbne over for forskellige muligheder, men de udelukker ikke, at Artifact med tiden kan komme til at bygge på reklameindtægter. 
 

It's the business model, stupid! 

Måske ville den egentlige nyskabelse fra Artifact ikke være brugen af en såkaldt revolutionerende ny kunstig intelligens, men brugen af en radikalt ny forretningsmodel, som ikke baserer sig på aggressiv indsamling af personlige data, som sidenhen anvendes til at sælge creepy hyperpersonaliserede reklamer. Herhjemme ser vi i stigende grad medier have succes med at opkræve betaling for at levere seriøse nyheder, men lige så god som denne udvikling har været, er det også resulteret i et lukket økosystem, hvor det kun er folk med meget dybe lommer, som har råd til at orientere sig bredt i seriøse og autoritative nyheder. Internettet har altid manglet og mangler stadig en seriøs betalingsbaseret nyhedslæser, som kan fungere indholdsmæssigt for læserne og forretningsmæssigt for medierne, der leverer nyhederne. Dét er et problem, som leder efter en løsning. Om Artifact er løsningen eller bare endnu en forbigående nyhedslæser, må tiden vise. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også