Tre måder B2B-virksomheder kan bruge TikTok på

TikTok er mere end gøgl og gakkede danse. Også brands, der har virksomheder som kunder, kan med fordel bruge platformen til flere formål, mener Peter Klit, Head of Social Media i bureauet Nordic Social.
At TikTok er ved at blive voksen, vil være en overdrivelse. Men platformen har fået tag i langt flere end de helt unge med over en milliard aktive månedlige brugere.
 
Flere globale danske virksomheder har enten en aktiv TikTok-konto, såsom Mærsk, eller har sikret sig, at de kan få det, hvilket gælder Novo Nordisk. Det er en tendens, der vil vokse, vurderer Peter Klit, Head of Social Media i det danske bureau Nordic Social, der siden 2018 har specialiseret sig i branding og kampagner på sociale medier, herunder TikTok siden 2020.
 
”Da TikTok startede, var det meget præget af sjove danse, men nu laver flere brands deres egne formater, som ikke nødvendigvis er specielt ”TikTokede”,” siger han og tilføjer: 
 
”Vi ser flere og flere, særligt internationale, B2B-virksomheder indtage platformen." 
 
B2C-virksomheder, der henvender sig direkte til forbrugere, har ofte et konkret produkt, de kan promovere på platformen. Det er ikke altid tilfældet, når kunderne er andre virksomheder, og produktet eksempelvis er virtuelt. Alligevel peger Peter Klit på, at B2B-virksomheder kan bruge TikTok til flere formål.
 

Find nye kunder

Interessen kommer blandt andet fra servicevirksomheder inden for software, fortæller han. Det gælder store brands som Adobe, Microsoft, Shopify og Canva.
 
”Softwarevirksomheder kan for eksempel bruge platformen til at tale ind i de painpoints, som deres software løser. Det kan de blandt andet gøre ved at fremhæve sjove og relaterbare scenarier, som målgruppen kan spejle sig selv i, eller ved at tilbyde konkrete tips og tricks inden for deres kategori, der skaber værdi for målgruppen,” fortæller Peter Klit.
 
Det er værd at bruge tid på, selvom personen, der tager den endelige købsbeslutning, når det for eksempel gælder indkøb af et nyt softwaresystem, ikke nødvendigvis er til stede på TikTok, mener han. 
 
”I visse tilfælde kan det give mening at skabe en "pull-effect" gennem slutbrugeren i form af yngre medarbejdere, der med stor sandsynlighed er talstærkt til stede på platformen. I sidste ende handler det jo for mange om at øge kendskabsgraden til virksomheden, og dét er TikTok rigtigt god til," siger Peter Klit.
 

Find nye medarbejdere

En af de mere oplagte måder, som B2B-virksomheder kan bruge TikTok, er til employer branding eller markedsføring af virksomheden som arbejdsplads.
 
”Det, der typisk virker rigtigt godt, er, når virksomhedens personlighed virkelig skinner igennem på TikTok,” siger Peter Klit.
 
Derfor gælder det om at finde nogle gode ambassadører for virksomheden og gerne flere, så det ikke bliver for ensformigt, anbefaler han.
 
”De skal være gode foran et kamera, og så er det vigtigt, at de er unge ligesom størstedelen af TikToks brugere, ellers er brugerne hurtige til at råbe "boomer alert"."
 
Når det gælder konkrete ideer, kan a day in the life of ... fungere godt. Her følger man en ung graduate eller elev og tager udgangspunkt i den hverdag og de muligheder, de får i virksomheden, lyder Peter Klits råd. 
 
Han tilføjer:
 
”Det kan også her give mening at give noget brugbar viden i form af tips og tricks til målgruppen med fokus på eksempelvis jobsøgning, karriere og hobbyer. Med andre ord skal man som virksomhed give noget værdi up front, som ikke nødvendigvis har et kommercielt afsæt.”
 

Brug nye formater

Nogle TikTok-formater er ifølge Peter Klit begyndt at nærme sig indhold, som man finder på YouTube.
 
”Flere brands åbner op for længere videoer og mere bløde temaer med fokus på personlige historier, der nærmest kan have en terapeutisk karakter. Det kan også fungere godt.”
 
Et eksempel på det er Camille Brinch Jewellery, hvor kvinden bag smykkebrandet ikke kun viser smykkerne frem, men også fortæller personlige historier omkring tilblivelsen af brandet.
 
Et anden eksempel er Ditur.dk, der i bedste YouTube-stil (VLOG. red.), tager følgerne med om bag kulisserne på deres kontor og lager, fortæller Peter Klit, der har haft begge virksomheder som kunder.
 
Den tendens kan B2B-brands godt lade sig inspirere af, mener Peter Klit. Det taler nemlig ind i en mere generel forventning fra kunder om, at virksomheder og brands gerne må personificeres gennem brugen af ”rigtige mennesker”.
 
”I bund og grund handler det om at skabe en forbindelse til målgruppen. Det gør man nemmest ved at tale ind i emner, der er vigtige for dem, og ved at bruge en person, der kan bygge bro til målgruppen," siger Peter Klit.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også