TikTok er de unges statuskamp

TikTok er nu børns foretrukne sociale medie, hvor de kan se og lave korte videoer på omtrent ét minut inden for forskellige temaer såsom humor, sport og mad. TikTok er måske nok bedst kendt for at være ”den der app, hvor børnene danser”. Det er i og for sig også rigtigt nok, fordi rigtigt mange børn danser på TikTok. Kritiske stemmer og forældre ser det som blot dumt tidsspilde, men det er ikke hele historien. For de unge bruger mediet til at skabe kultur og social identitet. Netop det har psykolog Mathias Nimgaard Larsen undersøgt i en større undersøgelse. Her forklarer han de vigtigste trend og tendenser i børns brug af TikTok.
De unge er på TikTok af mange gode grunde. Her følger og efterligner de forskellige trends og genre. Det handler om at blive set, kopieret og delt. Altså den evige kamp om social status og synlighed, nu blot oversat til mobilens sociale portaler. Kilde: Getty Images.
De unge er på TikTok af mange gode grunde. Her følger og efterligner de forskellige trends og genre. Det handler om at blive set, kopieret og delt. Altså den evige kamp om social status og synlighed, nu blot oversat til mobilens sociale portaler. Kilde: Getty Images.
af Mathias Nimgaard Larsen
@sebjohn1904 Boys pulled up #gru #minions #suit #suitedandbooted #fyp #riseofgru #movie ♬ original sound - House of Highlights
 

Over sommeren begyndte flere og flere børn at møde op i jakkesæt for at se filmen Minions: The Rise of Gru. Under filmen klappede og larmede børnene til stor irritation for andre biografgæster. Til sidst valgte flere biografer at forbyde børn i jakkesæt at se filmen. Det hele udsprang af TikTok-trenden “Gentle Minions”, som de unge så innovativt oversætter til en social begivenhed i virkeligheden. Den slags TikTok-events vil vi se flere og flere af i ungdomskulturen fremover. For TikTok er ungdommens udtryksmedie par excellence.


Her ser vi de unge, velklædte mennesker på vej til “Minions: The Rise af Gru”. Et illustrativt eksempel på, hvor meget TikTok fylder i ungdomskulturen.
 

Minions: The Rise af Gru viser, hvordan børne skaber kultur gennem TikTok, de leger gennem TikTok, og de eksperimenterer med aspekter i hverdagslivet, som er vigtige for dem, gennem TikTok. Herigennem afprøver, udforsker og videreudvikler de forskellige sociale sammenhænge, som de indgår i med venner og bekendte. En proces, der både muliggør og begrænser udviklingen i børnelivet.

Det er måske ikke altid lige nemt at se for os, der ikke er en del af børnenes kultur, som ikke deltager i legen, eller som ikke har øje for, hvad der engagerer barnet. Ikke desto mindre er det vigtigt, at vi også får den del af historien med, hvis vi vil forstå, hvorfor børn kan bruge time efter time på mediet dag efter dag.

 

Hvad min undersøgelse viser er, at… 

Det var netop dette spørgsmål, jeg undersøgte i 2021 i en kvalitativ undersøgelse. Til min store overraskelse besad børn en kæmpe teknisk viden om mediets muligheder. Inden jeg begyndte min undersøgelse, havde jeg en nogenlunde idé om, hvordan TikTok fungerede, og hvordan børn kunne blive inspireret af andre brugere, når de lavede TikTok-videoer. Alligevel måtte jeg dog erkende, at jeg gennem interviewet ikke kunne følge med pigerne. Ikke kun teknisk i forhold til brugen af appen, men også i forhold til dét, som børnene var optagede af. De kunne f.eks. i detaljer beskrive, hvordan man sikrede sig, at en video havde det bedste lys, hvad man ikke skulle gøre, hvis man ville have flere følgere, hvilke brugere der havde flest følgere, og hvilke ”trends” der var de mest populære.

 

Det blev tydeligt, at særligt trends havde en stor betydning for, hvilke videoer børnene fandt sjove og meningsfulde, når de brugte mediet. TikTok-trends kan indeholde alt fra en bestemt dans, en sang eller et bestemt narrativ, som alle udføres på en særlig måde på tværs af forskellige TikTok-brugere. Inden for kulturpsykologien ville man sige, at trenden er indlejret i en kulturel praksis med nogle kollektive betydninger, der rammesætter aktiviteten. Det vil sige, at der er nogle eksplicitte og implicitte normer for, hvordan en bestemt video ikke kun kan, men også, hvordan den skal udføres, hvis den skal tilhøre den pågældende trend.

 

TikTok-trends viderefører ungdomskultur

Gentle Minions-trenden er igen et godt illustrativt eksempel her. Det er indlysende, at trenden kan være blevet oplevet som upassende for resten af biografgængerne, fordi den bryder med den gængse forståelse for, hvordan man i dag går i biografen. Men for de unge TikTokere kan det have været en yderst meningsfuld oplevelse.

 

Det skyldes, at de herigennem genskaber og efterligner en praksis, der er populær for andre børn (og i nogle tilfælde voksne) på TikTok. Som en praksis kunne børnene derfor ikke nødvendigvis rekonstruere Gentle Minions-trenden uden at gå i biografen. For det var netop biografen, tøjet, filmen og børnenes selskab, der tilsammen rammesatte praksissens handlemuligheder. Med andre ord ville det altså ikke være det samme for børnene, hvis de i stedet så filmen derhjemme, alene, i jakkesæt og klappede for sig selv, mens de lagde forløbet på TikTok.


 
@hulgutterne_dk2022 Kom med og grav på hornbæk strand den 6. #hulgutterne #gutterne #bois #fortheboiiis #fortheboizz #fypシ #f #y #p #fyp #dk #edit #tale #kfc #faxekondi @Faxe Kondi @KFCDenmark ♬ original sound - DR. GABBA
Den danske TikTok-profil Hulgutterne arrangerer via appen, at unge drenge kan mødes på stranden og grave huller sammen.
 

Når børnene deltager i TikTok-trenden, så viderefører og transformerer de derfor børnekultur. Dette er en vigtig proces i børnelivet, fordi de ved at gen- og nyskabe betydningsfulde kulturelle praksisser også udvikler deres egen subjektivitet og dermed sig selv.

 

Selvom børnene kunne have flere af de samme interesser på TikTok, så var der alligevel forskellige trends, brugere eller aktiviteter, som betød noget særligt for børnene. Derfor er det naturligvis heller ikke alle børn og unge, der hverken har syntes, at den indledende TikTok-trend har været sjov eller i orden at udføre i en biografsammenhæng. 


 
@asapabes

everyday is different & im still learning to balance my life but here’s how my day went :)

♬ Everybody Wants To Rule The World - The Moving Stills
 

Her er min dag, TikTok

Nogle af de børn, som jeg interviewede, var mere engagerede i andre ting på TikTok, f.eks. at vise, hvad de havde lavet i løbet af en dag. Det havde også sin egen trend: ”Min Dag”-trenden, hvor børnene filmede og viste spændende ting fra deres hverdag.


 

Her er min dag i små videoer. Det er en kæmpe trend på TikTok blandt de unge. Hvis man havde været en tur i Tivoli eller på Joe & The Juice, ville man her lave en lille videosekvens og inkludere dette i Min Dag-videoen. 

 

Mens voksne måske ikke ville tænke på TikTok som det første, når de tog med familien i Tivoli, så kunne Tivoli derimod være en spændende eller interessant nok ting for barnet som Min Dag-TikToker at filme. For jo sjovere eller mere spændende videoen er, jo større sandsynlighed vil der være for, at videoen kunne få likes, visninger eller nye følgere. Og dette var ofte vigtigt for børnene. Herigennem kunne man nemlig blive bekræftet i, at ens indhold var interessant for andre, og man kunne måske blive en kendt TikToker.

 

At være en kendt TikToker er forbundet med, at andre kopierer en, som man selv måske have kopieret en anden bruger. Men hvis man som barn skulle have flere følgere og derfor blive en større TikToker, så skulle ens videoer altså også være filmet og redigeret ordentligt. Videoen skulle dermed have den rigtige kameravinkel, det rigtige lys, og den skulle have det rigtige indhold. For med en gennemredigeret video ville ens hårde arbejde ikke blive oplevet af andre som værende halvfærdigt. I stedet kunne en gennemredigeret video være god nok til, at selv de kendte TikTokere likede eller videredelte videoen. Og måske kunne man være den, der lavede en ny trend, som andre efterlignede. Derfor var det altså meningsfuldt, at en video kunne tage flere timer at filme og redigere.

 

Børn kæmper altså for synlighed og anerkendelse, når de er på TikTok. Børnene var derfor ikke ”bare” på telefonen, når de var på TikTok. De var ofte i gang med noget. Noget, som betød noget for dem. At bruge timer på at danse en dans, filme sin dag i Tivoli eller gå i biografen i jakkesæt kunne således forstås som en personlig måde at engagere sig i tilværelsens aktiviteter. Aktiviteter, som var vigtige for børnene og de sociale sammenhænge, som de deltog aktivt i.

 

 ”TikTok-brillerne”: TikTok bliver en måde at se verden på 

Man kan måske forstå det, som om børnene altid har ”TikTok-briller” på, hvilke havde indflydelse på, hvordan de skabte mening med sig selv og omgivelserne. Mens en basketballspiller ser en basketballkurv, der kan dunkes på, når vedkommende går forbi en skraldespand, så farvede TikTok på samme måde børnenes oplevelser af deres hverdagsliv. Derfor er Tivoli ikke kun forlystelser, sjov og hygge. Derfor er en animationsfilm ikke blot en almindelig biograffilm. Det kan samtidig være den perfekte setting til at vise noget spændende fra hverdagen gennem TikTok. Det er verden set med  ”TikTok-briller”. Hvis vi vil blive klogere på TikToks betydning for børns hverdagsliv, må vi derfor tage brillerne på. Vi må selv gå ud at udforske, hvordan kulturen farver børnenes oplevelser, hvorfor dette engagerer børnene, og hvorfor TikTok-deltagelsen på godt og ondt bliver meningsfuld for børnene.

 

Læs mere her:

Link til  Mathias Nimgaard Larsens artikel 

https://eprints.kingston.ac.uk/id/eprint/47303/6/Bossen-C-47303-AAM.pdf

[PDF] Research on the Uses and Gratifications of Tiktok (Douyin short video) | Semantic Scholar


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også