TikTok lukker ned for politisk annoncering

TikTok lukker med nye retningslinjer ned for politiske profilers mulighed for at tjene penge. Derudover må de politiske profiler heller ikke fundraise til deres politiske kampagner på platformen.
TikTok lukker med nye retningslinjer ned for politiske profilers mulighed for at tjene penge. Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
TikTok lukker med nye retningslinjer ned for politiske profilers mulighed for at tjene penge. Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
TikTok har i lang tid forbudt politisk annoncering, både betalte annoncer på platformen og samarbejder med influencere, der bliver betalt for at annoncere for politiske aktører.
 
Nu lukker TikTok for muligheden for at politiske profiler kan monetarisere og tjene penge på deres profiler. Derudover må de heller ikke fundraise til deres politiske kampagner på platformen. Det skriver TikTok selv fra deres nordiske kontor.
 
Mere specifikt vil politiske profiler ikke have adgang til muligheden for at modtage gaver, tips eller bruge e-handel. De vil heller ikke være berettiget til Creator Fund-programmet. Ændringerne betyder, sammen med det eksisterende forbud mod politisk reklame, at disse konti ikke vil være i stand til at give eller modtage penge gennem TikToks indtægtsgenereringsfunktioner. 
 
TikTok skriver selv:
 
"Politisk annoncering passer ikke ind i vores mål om at gøre TikTok til et sted, der bringer folk sammen. Heller ikke politisk kampagneindsamling. I de kommende uger vil vi ændre vores politik, så kampagnefundraising fra disse konti ikke længere er tilladt. Dette omfatter for eksempel videoer af politikere, der beder om donationer, eller politiske partier, der dirigerer folk til donationswebsteder."
 
Kforum har kontaktet TikToks nordiske kontor for at høre om de nye retningslinjers påvirkning i Danmark, men de har ikke svaret på henvendelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job