Fagligt indhold 💜 💜 💜
Med navne som Gary Vaynerchuk, Jeff Jarvis, Werner Vogels og Casey Neistat (du kan sove helt roligt, selvom du ikke kender dem) og brands som Facebook, Amazon, Giphy, Google, MIT Media osv. burde jeg egentlig være helt oppe og ringe, men det faglige udbytte af konferencen er i min optik begrænset.
Med risiko for, at jeg har overset små guldæg rundt omkring (der er trods alt mange scener), så var niveauet i det faglige indhold ikke vanvittigt højt. Ikke mindst, fordi mange af oplæggene var udformet som en form for uformelle talks og interviews med de to foundere af TNW, Boris og Wytze, som interviewere. Det virkede mere som om, TNW lagde vægt på at vise cirkushestene frem (SE, HVEM VI HAR SKAFFET!) end at lade dem give reel værdi til salen.
Boris interviewer Steve Huffman fra Reddit.
For eksempel blev et interview med Kayvon Beykpour fra Periscope til en form for cirkus, hvor Wytze klovnede rundt og ’live-sendte’ via Periscope fra scenen. Et helt særligt øjeblik opstod, da han efterfølgende ikke kunne finde ud af at afbryde sendingen igen, og så var det påfaldende, at der under ’hyggesnakken’ ikke blev nævnt Facebook Live med et ord, på trods af at det med sin udrulning er en klar udfordrer til netop Periscope.
Der gik seriøs fandom i salen, da Casey Neistat tog scenen. Den eneste gang, hvor der var folk, der decideret hvinede, og mobiler og iPads skød i vejret.
Alt i alt tyndt. Gary Vaynerchuk var også inviteret for at være … ja … Gary Vaynerchuk, hvilket gav et stærkt underholdende oplæg, men uden faglig dybde, og salen gik amok i fandom, da Casey Neistat (youtuber) kom på scenen. Der var enkelte mere faglige oplæg, men ingen særlige tendenser eller pointer blev noteret ned på min blok. And that’s a first.
Emma Holten på DI scenen med opråb til de digitale start-ups om potentielle skyggesider.
The food… 💜 💜 💜 💜
Hvad den ikke har i faglighed, kompenserer den til gengæld for i mad og drikke. Siloen i baggrunden på billederne er Digital Innovation-scenen set ude fra, og rundt om alle scenerne var indrettet food courts med 20 udvalgte madboder og barer, så den sultne og (øl)tørstige festivalgæst aldrig skulle fortvivle … det kræver dog en kærlighed til burgere at deltage, da det var menuen i størstedelen af boderne (pomfritter var også mærkværdigt populære som eneste produkt i en del af boderne). Intet problem for denne deltager.
Food court B
Ville man have andet end øl og GT'ere – for eksempel vand – så var vejen frem en drikkedunk. Når man først var ovre de første ti minutters flashback til 4. klasse var den overraskende praktisk – og så var det ikke helt dårligt at have udekontor, når lidt arbejde skulle klares.
Dag 1 kontor. Og dag 2. Prøvede dog en burger fra en anden bod på dag 2 – lidt eventyrlysten er man vel …
Pomfritter – er det en hollandsk ting?
Aldrig gå ned på øl!
Musik og øl efter ’closing of the day’.
Nerds…Spottede brudeparret på dag 1 og grinte lidt af dedikationen til konferencen. Fandt ud af på dag 2, at ’brudeparret’ fra foregående billede promoverede en app, der gør noget med bryllupper.
Der var naturligvis også dansker-tweetup ved #TNWEurope. Og vi ved, at I knuselsker os for at diskutere detaljer om det direkte i feedet.
Promotion halls (de kaldte det helt sikkert noget andet, men det er, hvad det er) 💜 💜 💜
Respekt til ’bruden’ fra foregående billede for at paradere rundt i den kjole 2 dage i træk. Hun stod dog mest i en af de to store haller, der var dedikeret til promovering af start-ups, gadgets og andet gear – og så en masse ’pocket spam’ (tilfældige produktbeskrivelser/visitkort/dimser, som du putter i lommen eller tasken og tømmer ud i skraldespanden om aftenen igen).
VR alle steder – porn gør det, så du ved, det har en fremtid ;)
Jeg ELSKER at prøve nye gadgets – jeg AFSKYR at skulle betale med ti minutters smalltalk. Lurkede derfor mere end jeg deltog. Men hey – så slipper man også for at en eller anden nævenyttig nørd tager billeder af en, mens man leger med Virtual Reality… Har givet promotionhallerne 3 ud af 6 stjerner fordi: Meh. (Chewie er en stjerne i sig selv)
Ingen tech-konference uden Chewie og Star Wars.
Nørdens udgave af ’whack a mole’. Kan du slå clouden i hastighed?
…og ingen festival uden fan merchandise (ja ja, jeg købte en sweater. So sue me)
Overall experience 💜 💜 💜 💜
The Next Web var virkelig vellykket i forhold til venue, stemning og underholdning. Jeg har været på langt bedre konferencer i forhold til fagligt indhold (Social Media Week i NYC for eksempel), men jeg vil alligevel anbefale, at man tager til TNW. Som techie-festival er den fantastisk – som faglig konference lidt til den lette side. Og ja – jeg har købt min ’Super Early Bird’ billet til næste års festival allerede. Jeg håber vi ses! Tina #overandout
Armbånd og pass på plads. Klippede først armbåndet hjemme i København. Ville gerne strække den der helt særlige orange feeling ;)