Lige nu bliver du indkaldt til en bliv nu samtale

Overalt mangler der folk, og det er blevet sælgers marked. Situationen er nu så desperat, at flere og flere oplever at blive indkaldt til en bliv-samtale. Kforum ser nærmere på, hvad sådan en samtale indeholder, og hvorfor det fænomen er opstået.
I kølvandet på opsigelsesepidemien har medarbejderne nu en gylden mulighed til at stille krav til arbejdspladserne. Foto: Getty Images
I kølvandet på opsigelsesepidemien har medarbejderne nu en gylden mulighed til at stille krav til arbejdspladserne. Foto: Getty Images
Hvad gør man som arbejdsgiver, der mister medarbejdere, og medarbejderflugten ikke ser ud til at flade ud? Man opfinder et nyt redskab: bliv-samtalen.
 
De mange opsigelser og skiftet i, hvem der sidder med de bedste kort på hånden, har, ifølge Fortune, fået arbejdsgivere til at erstatte fratrædelsessamtalen med the stay interview, altså bliv-samtalen, i håb om, at opsigelserne vil stoppe.
 
Som vi for nylig har skrevet om på Kforum, siger et stort antal mennesker deres job op. Opsigelserne skyldes flere ting: nye prioriteringer, et ønske om større fleksibilitet, pasningsproblemer pga. nedlukning, for lav lønudvikling, stress og manglende anerkendelse på jobbet.
 
Tendensen er stadig mest synlig i USA og England, hvor den er et udtryk for det, flere kalder The Great Resignation.
 

”Hvorfor siger du ikke op?”

 
Den tendens har alt sammen ført til bliv-samtalen, hvor arbejdsgiverne forsøger at tage en eventuel opsigelse i opløbet. Ifølge Fortune er et af de spørgsmål, der bliver stillet ved bliv-samtalen, blandt andet: Hvorfor siger du ikke dit job op?
 

Årsagerne er flere

 
Det er ifølge Fortune ikke en bestemt begivenhed, der får folk til at sige deres job op, så simpelt er det ikke. Det kan være et møde med en gammel studiegruppe, hvor du opdager, at de andre er rykket hurtigere fremad end dig selv. Det kan være en ferie, som juleferien, hvor du får tid til at tænke grundigere over dit arbejdsliv – eller det kan være en rund fødselsdag, der som regel sætter nogle mere eksistentielle tanker i gang. Fælles for de konkrete årsager er dog en grundlæggende utilfredshed med arbejdslivet, som arbejdsgiverne har travlt med at handle på.
 

Samtale op til en ferie

 
For mange har pandemien og lange perioder med nedlukning og tvunget tid i hjemmet skabt en del nye overvejelser omkring værdien af arbejdslivet – og den dyrebare tid, vi bruger på det. Og det har ført til flere opsigelser end normalt – og generelt flere opsigelser end ansættelser, fordi ikke alle ønsker at blive på arbejdsmarkedet, som det ser ud i dag.
 
På baggrund af den viden om, hvad visse begivenheder i livet kan skabe af refleksioner, der lige p.t. ikke er til fordel for alle typer af arbejdspladser, bliver arbejdsgiverne rådet til at lægge bliv-samtalen lige før en ferie.
 

Et sølle plaster på såret

 
Ikke alle er lige begejstrede for det nye ledelsesgreb, der af kritikerne bliver kaldt en symptomløsning og et desperat forsøg på at lappe på noget, der i bund og grund ikke fungerer.
 
Hvis en medarbejder skal overtales til at blive på jobbet før enhver tænkepause eller skelsættende begivenhed i livet, er det nok, fordi der er noget ved arbejdslivet, der ikke fungerer, hvilket før eller siden vil føre til en opsigelse eller en sygemelding.
 
De kalder det en typisk ledelsesreaktion for virksomheder, der skulle have været tættere på deres medarbejderes ønsker og ambitioner fra begyndelsen – og som nu tror, at de kan fikse en grundlæggende utilfredshed og manglende indsigt med dette nye redskab.
 
Men sådan fungerer det ifølge ekspert i ansættelser Gillian French ikke. Hun udtaler til Fortune, at de virksomheder, der ser på medarbejdere som hele mennesker, der skal have et sammenhængende, og ikke altid nemt liv, til at gå op, er vinderne i 2022 – og de behøver ikke bliv-samtaler for at holde på deres ansatte. De har grundlæggende de ting på plads, der holder medarbejderne i et job, som en fair lønudvikling, et godt arbejdsmiljø, faglig motivation – og en empatisk ledelsesform, der har været en efterspurgt varer både før og efter pandemien.
 

Den nye leder er empatisk

 
Den ledelsesform, der fungerede før pandemien, fungerer ikke nødvendigvis mere. Medarbejderne efterspørger ifølge Fortune generelt en mere empatisk ledelse, der kender dem – og tager højde for deres personlige ambitioner såvel som deres private livsforhold.
 
Foto: Getty Images
 
 
Den empatiske ledelsesform handler meget om at lytte til den enkelte medarbejder og anerkende, at vi er individer, der har forskellige behov og forudsætninger i livet.
 
Som professor i psykologi Jamil Zaki udtaler, har empati længe været en efterspurgt ledelsesegenskab, men den er blevet endnu mere nødvendig i kølvandet på en pandemi, der har rykket ved de flestes verdensbillede.
 

Medfødt egenskab eller til at lære?

 
Empatisk ledelse handler i høj grad om at give medarbejderne mulighed for at dele sårbare ting på arbejdspladsen, hvilket mange steder bliver set som hørende privatlivet til. Og det er ikke en nem øvelse for alle ledere. For er empati noget, udvalgte mennesker har som en medfødt egenskab? Eller er det en færdighed, du kan opnå gennem læring og træning? Heldigvis det sidste mener ekspert i ledelse Peter Bregman, der har skrevet om empatisk ledelse for Harvard Business Review.
 

Du bestemmer nu

 
Hvad siger jobeksperterne? Er bliv-samtalen en forbigående tendens, der forsvinder med pandemien, eller er der sket en grundlæggende forandring, som arbejdsgiverne hellere må forholde sig til i dag frem for i morgen, hvor det kan være for sent?
 
Selve bliv-samtalen deler vandene, men er du en af dem, der bliver inviteret til en sådan samtale på chefens kontor inden juleferien, så husk: Det er sjovere at gå til bliv-samtale end MUS. Nu er det dig, som bestemmer – ikke omvendt.
 
De typiske spørgsmål ved en bliv-samtale, du kan forberede dig på, er blandt andre:
 
Hvorfor har du ikke sagt op? Hvad kan du godt lide ved dit arbejde? Er der noget, du gerne vil have mere af i dit arbejdsliv her?
 
Uanset om du bliver indkaldt til en formel bliv-samtale eller ej, er det da spørgsmål, der er værd at tænke over.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job