Tessa vs. Blachman
Tessas diss track til piggy-piggy Blachman

"Kom og knald mig, min elskede" sagde Blachman fra scenen til Zulu Awards 2021. Nu har Tessa svaret igen med et diss track på Instagram.

Hvordan svarer man en +30 år ældre Onkel Klam tilbage? Hvis man er rapper, laver man et diss track. Det er præcis, hvad Tessa har lavet til Thomas Blachman - og TV 2 får også lige et roast med på vejen. Moralen er, at som man råber i skoven, får man svar.
Vi kender det nok alle sammen. Man sidder der til en middag – gerne med nogle fjerne slægtninge fra Jylland eller ens fars ven, Frede, som har fået nok at drikke, og som derpå lige henkastet skal smide en bemærkning om ens påklædning, eller hvorvidt man har lagt sig ud.
 

”Tessa, jeg står i telefonbogen, kom og knald mig, min elskede”, brølede Blachman ud i KB Hallen.

 
 
 
 
Eller som Blachman gjorde til Tessa foran en stuvende fuld forsamling af kendisser til Zulu Awards 2021: Lige sige, at du skal komme og knalde ham. 
 
Skål og skide være med det, hold kæft, hvor har vi det hyggeligt! 
 
Alle griner – muligvis også dig selv – for det var jo bare meget sjovt og faktisk bare pjat og tøhø. Og man kunne måske ikke lige finde på et snappy comeback i situationen – den slags kommer jo gerne først til én i badet morgenen efter. 
 
Og bemærkningen – den bliver siddende. Den lever i underbevidstheden uden at betale husleje, og du får små tics i højre øje, hver eneste gang du tænker på det. 
 
Men hvad gør man, så man for sin egen skyld får løsnet op for situationen? Snakker med krænkeren? Sender en klage? Ringer man til mor? 
 
Nej, hvis du vil ramme dem der, hvor det gør ondt, så laver du et diss track.
 
Det var nemlig præcis, hvad Tessa valgte at gøre, da hun lagde en 1 minut og 12 sekunder lang rap op på sin Instagram, hvor hun fortæller os alle – og i særdeleshed Blachman – hvor skabet skal stå. 
 
Hun roaster Blachman i helt særegen grad gennem 20 stenhårde bars (linjer med raptekster, red.) og får fortalt, hvad hun egentlig mener om den bizarre seance til Zulu Awards, hvor Blachman entrerede scenen og proklamerede sin tilstedeværelse i telefonbogen og sin lyst til at blive knaldet af Tessa. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Et opslag delt af Tessa (@tessa_okay)

 

Tessas Instagram-svar til Thomas Blachman og sine +200.000 følgere.

 

En gammel, ædel disciplin

 
Det, som Tessa leverer, kaldes et diss track. Altså et stykke rap eller en sang, hvor formålet er at angribe en modpart – ofte en anden kunstner. 
 
Kendte eksempler er eksempelvis Justin Timberlakes Cry Me A River, der med strofer som ”You don't have to say, what you did / I already know, I found out from him” dissede ekskæresten Britney Spears, selvom der siden er kommet detaljer frem, der indikerer, at det diss vist ikke var helt fair. 
 
Der er også Gwen Stefanis Hollaback Girl, der er en kommentar til Courtney Love, der angiveligt nedladende havde kaldt Stefani for ”cheerleader”. Stefani dissede hende derpå blandt andet med stroferne:
 
I heard that you were talking shit
And you didn’t think that I would hear it
People hear you talking like that
Getting everybody fired up
So I’m ready to attack, gonna lead the pack
Gonna get a touchdown, gonna take you out
 
Andre eksempler er nummeret Bad Blood med Taylor Swift, som er en kommentar til Katy Perry og samme artists nummer Look What You Made Me Do, som er en kommentar til Perry samt Kanye West og Kim Kardashian. 
 
Faktisk er også Yankee Doodle, som de fleste kender som en børnesang, et diss track. Den blev sunget af britiske tropper for at drille amerikanske tropper, mens de kæmpede imod franske og indianske tropper i USA helt tilbage i 1754. 
 
Altså er diss tracks faktisk en både gammel og ret ædel disciplin. 
 
 
Gulddrengs diss track af kolleger fra musikbranchen. Gulddreng måtte senere undskylde overfor Kesi og hans familie.
 

Der blæser nye vinde

 
”Tessa, jeg står i telefonbogen, kom og knald mig, min elskede”, brølede Blachman ud i KB Hallen. Og det var altså det, der nu får Tessa til at udgive et diss track rettet mod ham, hvor der ikke lægges fingre imellem. Tessa kalder både Blachman for ”en dum stiv gammel realitystjerne”,  ”grissebasse” og ”piggy-piggy”.
 
Derudover har Tessa følgende kommentar til, at en mand, der er dobbelt så gammel som hende selv, stiller sig frem på landsdækkende tv og kommer med upassende kommentarer om hende:
 
Ville din datter kunne li’ 
At en folkekær grandaddy 
Måske han vil knalde en fremmed 
Og alt for ung pi?
 
Hun rammer hovedet på sømmet og tapper ind i den herskende tidsånd. Blachman ér fars drikfældige ven Frede, der i takt med, at alkoholen ryger ind, får opløst grænserne for acceptabel opførsel og de sociale koder. 
 
Med stroferne analyserer Tessa situationen og forklarer dem, der ikke har forstået det, at det faktisk er temmelig ulækkert, når en ældre mand stiller sig op og kommer med seksuelle kommentarer til en meget yngre kvinde. Hvad hvis det var din egen datter, Blachman? 
 

Lær at styre din brandert, piggy-piggy

 
Og Tessa er ikke uden humoristisk sans. Et klassisk diss er at sige noget om folks kærester eller mødre – gerne noget af seksuel karakter, og hun leverer da også et tilbud til Blachmans kæreste, som hun kan benytte sig af, hvis hun ønsker. 
 
Hvis din kæreste vil have en orgasme,
Må hun godt ringe!
 
I forhold til Blachmans kommentar, der handlede om sex mellem ham selv og Tessa, leverer disse strofer en fornærmelse af Blachman – han er dårlig i sengen – pakket ind som en invitation til hans kæreste. 
 
Nogle er fornærmede over Tessas sprogbrug. Sagen er bare den, at hun gør det, som mandlige kunstnere har gjort i årevis. Rapper om sex.
 
Hele aldersaspektet får også en tur helt i trit med tidsånden: 
 
Jep, du’ en boomer
Jep, du var boozed
Og det ikke fordi det egentlig ramte mig
Men det viser, det’ hult når I snakker metoo
Og det viser der stadig er lang vej
 
For der blæser i den grad nye vinde over, hvad man som mand med oppustet ego kan tillade sig over for unge kvinder. Spiller man smart, får man svar på tiltale, og det svar er, at han er en gammel mand, der skal lære at styre sin brandert. 
 
Derudover kan de sidste to linjer tolkes som en direkte kommentar til TV 2, der – for at sige det mildt – har haft sit at se til på MeToo-området. Men man kan altså alvorligt undre sig over, at arrangøren, der lagde mikrofon og scene til den aparte optræden, ikke selv har grebet fat i den unge rapper oven på showet, udover en lidt halvsløj undskyldning til Ekstra Bladet.
 
Nogle er fornærmede over Tessas sprogbrug. Sagen er bare den, at hun gør det, som mandlige kunstnere har gjort i årevis. Rapper om sex. Suspekt er et af de bedste eksempler, vi har herhjemme. 
 
Genren hedder horrorcore og er kendetegnet ved grov sprogbrug og beskrivelser af hardcore scenarier. Hvorfor skulle Tessa hoppe uden for sin egen genre for at levere sin opsang? Det ville være bizart, hvis den blev serveret i kancellisprog og på en papyrusrulle. Hun svarer inden for sin kunstart. 
 

Tessa vs. Blachman: 1-0

 
Tessa fremstår som en ung, kvindelig kunstner, der ikke finder sig i pis – særligt ikke fra afdankede tv-personager, og Blachman kommer til at fremstå som et levn fra en svunden tid, hvor gamle grise kunne sige, hvad de ville om unge kvinder. 
 
Tessas diss track rammer Blachman lige der, hvor det gør allermest ondt, og Tessa er symbolet på en ny virkelighed, hvor man kalder et røvhul for dét, det er og hvor kvinder tager bladet fra munden, når de bliver fornærmet foran hele Danmark. 
 
Moralen er, at som man råber i skoven, får man svar. Og Tessas svar var bedre end noget, den pølsesnakkende X Factor-dommer nogensinde selv ville have kunnet leveret. 
 
Tessa ved, hvad hun laver. Hendes Instagram-video stempler lige ind i målgruppens vådeste drømme, for hun leverer lige netop det diss til Blachmann, som de selv drømmer om at kunne levere en dag, hvor deres grænser bliver overskredet af Onkel Klam. 
 
Og så er det vigtigt at huske, at en video som Tessas ikke er uden humoristisk sans – og bliver leveret på en lidt mere charmerende facon end den svajende 58-årige Blachman kunne præstere på Zulu-scenen. 
 
Moralen er, at som man råber i skoven, får man svar. Og Tessas svar var bedre end noget, den pølsesnakkende X Factor-dommer nogensinde selv ville have kunnet leveret. 
 
For man skal ikke fucke med en rapper. Den frihed, rapperen har, er, at man kan levere et diss.

Relaterede artikler

The Tessa Takeover - Tessa har forført hele DK med sine kilometerlange akrylnegle og boss bitch-attitude, men mest af alt med sin ægthed og e...
Hvis Britney var en mand? - Det er et af de spørgsmål, der har fyldt debatten, siden popikonet Britney Spears leverede en gruopvækkende tale i rette...
Nye tider på Paradise Hotel - Selvom #MeToo, med en vis forsinkelse, er rullet massivt hen over Danmark i det seneste års tid, er der lommer i vores k...
TV 2's Daft Punk-deroute - En intern TV 2-jubilæumsvideo fra 2013 er dukket op til overfladen. I dag fremstår videoen som et spejl på det seneste å...
Blåskjortesexisme, pussy power og fuckability-problemet - Ordet "fuckability" har de sidste uger cirkuleret i medierne, efter det kom frem i dokumentaren om sexisme på TV 2, at d...
MeToo på Nomas vinkort - MeToo-opgøret med magtmisbrug og krænkende adfærd har atter ramt restaurationsbranchen. Det skyldes denne gang den tidli...
8. marts-læseliste - Kforum ønsker glædelig kampdag til alle branchens cool k-kvinder. Kvindekampen er nået langt siden den første kampdag i ...
Politikens patroniserende Pernille-bashing - I anledning af musikeren Pernille Rosendahls 50-årsfødselsdag slog Politikens Erik Jensen, på glasset og tog ordet. Det...

Giv din stemme

34 stemmer
2,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

57 JOB

Communications Partner

Se alle job Indryk job

Job

Content og Flow Manager

Frist: 17. august

Fundraisingchef

Frist: 1. september

Presserådgiver

Frist: 18. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.