Sundhedsgeneralens store comeback
Brostrøm is back

Guess who’s back. Billede: Søren Brostrøms Twitter.

Skrevet af

Vilhelm Grønbæk

11 artikler

0 indlæg

Der gik ikke lang tid, før vi blev kollektivt forelskede i Søren Brostrøm. Kontant og forståelig kommunikation. En stabil hånd, i en ustabil tid. Der skulle dog gå endnu kortere tid, før Mette Frederiksen fik sat en stopper for Brostrøm-feberen og placeret sig selv i centrum. Men nu er Brostrøm, efter flere måneder i kulden, tilbage som frontfigur i kampen mod corona. Hvorfor?
I de sidste 30 dage er antallet af folk, der følger Søren Brostrøm på Twitter vokset næsten 400 % sammenlignet med måneden før. I samme periode har han postet to af sine tre all-time mest engagerende tweets. Og ifølge Media Cloud blev Brostrøm i uge 33 nævnt ca. fem gange så meget i landets medier, som han gjorde i gennemsnit pr. uge i de fire forgangne måneder.
 
Men hvorfor gik Brostrøm overhovedet fra center-stage til backstage i første omgang, og hvorfor er han pludselig tilbage? 
 
Mette Frederiksen gemte Brostrøm væk 
Søren Brostrøm var, ifølge en måling fra Megafon, danskernes favorit i håndteringen af coronakrisen. Han tog os med storm fra starten. Alle var vilde med Brostrøm. Alle på nær én: Mette Frederiksen
 
Målingen, hvor Brostrøm toppede, viste nemlig samtidig, at han var mere populær end statsministeren. Bekymrende, hvis man som Frederiksen stræber efter landsmoderstatus. Der er kun plads til ét coronaikon. Én coronafortælling.
 
"Når Danmarks mest magtfulde person giver en skideballe til Danmarks mest populære person i et semioffentligt møde, lækker det selvfølgeligt til pressen."
 
Forholdet mellem statsministeren og Sundhedsstyrelsens direktør slog derfor hurtigt revner. Brostrøm frarådede en hård nedlukning, lige inden Mette Frederiksen lukkede landet så hårdt, hun kunne. Brostrøm sagde offentligt, at der manglede sundhedsfagligt belæg for at lukke grænserne, lige inden Mette Frederiksen lukkede grænserne. 
 
Derudover skulle statsministeren, utilfreds med myndighedernes teststrategi, angiveligt have givet Brostrøm en skideballe af kaliber i et telefonmøde med adskillige andre i opkaldet. ’Stram op’, lød det. 
 
Når Danmarks mest magtfulde person giver en skideballe til Danmarks mest populære person i et semioffentligt møde, lækker det selvfølgeligt til pressen. Et faktum, statsministeren med garanti har været opmærksom på. 
 
Regeringen gjorde, hvad den kunne for at placere Mette Frederiksen i centrum, og Brostrøm et godt stykke bag hende. (Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)
 
Sundhedsminister Magnus Heunicke har også været ude med riven. Han har fx beskyldt Brostrøm for decideret at fejlfortolke WHO’s testanbefalinger; hvilket Brostrøm ikke gjorde. 
 
Om regeringen bevidst har undermineret Brostrøm, er op til fortolkning. Men det er dog et faktum, at de kastede en skygge over hans dømmekraft. De gjorde, hvad de kunne for at placere Mette Frederiksen i centrum, og Brostrøm et godt stykke bag hende. 
 
I hvert fald gik Mette Frederiksen fra at fylde ca. 5 gange mere end Brostrøm i medierne i marts til at fylde ca. 8 gange mere i april. Samtidig faldt Brostrøms samlede andel af mediebilledet med mere end 40 %
 
Brostrøms comeback – Hvorfor er han god på Twitter? 
Nu står vi her så igen. Brostrøm is back. Fra juli til august er Brostrøms andel af det samlede mediebillede steget med næsten 190 %. Og som nævnt er han endnu engang eksploderet på Twitter – det eneste sociale medie, hvor han har sin egen offentlige profil. 
 
 
I øjeblikket har Brostrøm en Twitter-rækkevidde på 2,1 millioner brugere – 13 gange flere end selve Sundhedsstyrelsen. Under hele coronakrisen har Brostrøm skabt enormt engagement og omtale. Men forleden, den 10. august, slog han sin egen rekord i coronatiden og blev omtalt mere end 1.000 gange på en enkelt dag.
 
Den 10. august bliver Søren Brostrøm nævnt mere end 1000 gange på Twitter. 1000 såkaldte mentions. Data: Katrine Jacobsen & Infomedia. 
 
Så hvad er det, Brostrøm kan på Twitter? Hvorfor når han ud til så mange?
 
Ifølge Katrine Jacobsen, strategy consultant hos Infomedia, ligger Søren Brostrøms SoMe-styrke i, at han formår at sætte en aktuel dagsorden gennem personlighed. 
 
“Det gør han ved at tage selfies og skrive direkte til modtageren. Hans tweets bliver konkrete, relaterbare og formidlet visuelt fængende. Og det fungerer – det er likeable”. 
 
Katrine Jacobsen pointerer, at Brostrøms relaterbare tweets også er de mest succesfulde. 
 
“De to mest engagerende posts er: 1) Tweet fra 23. marts, hvor Brostrøm har klippet sig selv – på et tidspunkt, hvor mange er frustrerede over ikke at kunne komme til frisøren; en agenda, der fylder på særligt Twitter; 2) hans tweet med mundbind fra 10. august, hvor han positionerer vigtigheden af at bære mundbind for at passe på sig selv og andre.”
 
 
Brostrøms tilstedeværelse på de sociale medier har været en stor succes. Ifølge Katrine Jacobsen er det lykkedes at gøre ham til et endnu større talerør for myndighederne. 
 
“Brostrøm selv og Sundhedsstyrelsen har formået at positionere ham som en frontfigur og talsperson, som vi alle sammen skal lytte til for vigtige informationer. Han bliver autoritær – uden at være et skræmmebillede – og hele Danmarks ansigt på en samlet kamp mod en global epidemi. Og den fortælling er kun blevet stærkere siden 11. marts.”
 
Brostrøms kommunikative genistreg, på Twitter og til pressemøder, er, at han ikke springer mellemregningerne over. Han understreger alle led i sin argumentation og betoner alle sine pointer. Det gør ham let at forstå og reducerer mulighederne for misforståelser. 
 
Brostrøms comeback – hvorfor nu? 
Hvordan er Brostrøm endnu engang blevet en del af mediebilledet? Og hvordan forholder Mette Frederiksen sig til det? 
 
Den mest åbenlyse forklaring er, at der for første gang siden marts er blevet taget en sundhedsfaglig beslutning, der påvirker alle: påbud om mundbind i offentlig transport. Sundhedsstyrelsen og Brostrøm er igen overskriftsrelevante. 
 
"Corona er politisk passé. Det er ikke længere storpolitik."
 
Desuden er Brostrøm en ekstremt kompetent kommunikatør. Han er enormt dygtig til at tage ordet. Han kan gå viralt som ingen anden embedsmand i Danmark. Han koblede fx påbuddet om mundbind sammen med Pride-ugen, under hashtagget #sundhedforalle. Han er kort sagt i stand til at kapre dagsordenen selv. 
 
Men det er ikke den fulde historie. Brostrøms comeback til coronafrontlinjen bunder grundlæggende i, at coronafortællingen allerede er blevet skrevet. Mette Frederiksen er allerede en helt. De brede linjer er blevet tegnet. Og det var Mette, der gjorde det. 
 
Dengang i marts skulle der lederskab til. En landsmoder. I dag er situationen anderledes. Corona er politisk passé. Det er ikke længere storpolitik.
 
 
Betyder det så, at Mette Frederiksen ikke længere har et horn i siden på Brostrøm? Det kan ikke siges med sikkerhed. Men det står lysende klart, at hun ikke længere har nogen politisk motivation for at underminere ham som ansigtet på coronakampen.
 
Statsministeren har fået al den politiske kapital ud af corona, hun kunne få. For hende gælder det derfor om, at depolitisere virussen. Hvis embedsmændene (Søren Brostrøm) står i spidsen for indsatsen, er det også dem, der får skylden, når det går galt. 
 
Det er bl.a. også derfor, at Mette Frederiksen før sidste coronapressemøde i Statsministeriet skrev på facebook, at der bliver holdt færre af slagsen, og hun kun “fra tid til anden” vil give status i fremtiden. 
 
Det politiske pendul er kort sagt svunget fra pandemi til pension. Fra corona til Arne. Det har givet plads til Søren Brostrøm, der nu, for anden gang, er blevet ansigtet på Danmarks coronaindsats.
 

Relaterede artikler

Den svære kunst at være helt enkel - Søren Brostrøm, direktør for Sundhedsstyrelsen, har længe været kendt for sit store kommunikationstalent og som en leder...
Fra samhørighed til forvirring på et enkelt pressemøde - Regering og myndigheder startede coronakrisen med et fast greb om kommunikationen. Statsminister Mette Frederiksen blev ...
Offentlig leder: Sådan kommunikerer du på some - Der bliver større og større krav til kommunikation fra offentlige myndigheder. De skal lave borgernær kommunikation, opl...
Hvordan kommunikerer man et besøgsforbud? - Sundhedsmyndighedernes kommunikation er i fokus som aldrig før. Styrelsen for Patientsikkerhed har dog fået en del mindr...

Giv din stemme

28 stemmer
4,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

54 JOB

Digital projektleder

Se alle job Indryk job

Job

Outreach Officer

Frist: 19. december

Communication Partner, Household care

Frist: 10. december

Pressemedarbejder

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.