Succes med influencermarketing
Sådan kommunikerer du bedst gennem influencers

Influencers har utroligt meget at skulle have sagt i dagens mediebillede, og influencermarketing er efterhånden blevet en enorm industri. Selv statsministeren bruger det, i kampen mod corona. Vi bringer derfor Stine Franker Holm og HairLusts erfaringer om, hvordan man får succes med influencermarketing.
Mange brands vælger at lægge store dele af deres marketingbudget hos influencers i stedet for mere traditionelle reklamemedier, og dette har i mange tilfælde vist sig at være en rigtig god idé, hvor virksomheder nu kan nå mere effektivt ud til folk, som ikke bare scroller væk fra reklamen, men rent faktisk lytter og reagerer på de budskaber, der sendes ud.
 
Syv gode tips til influencermarketingkampagner
Enhver kampagne kræver nøje forberedelse og en klar plan med specifikke mål, og dette gælder selvfølgelig også for kampagner med influencers. 
 
Et godt råd er altså at gribe influencermarketing an, som var det en reklamekampagne, sætte sig nogle mål, man gerne vil opnå med indsatsen, og nøje overveje, hvordan man kan få mest muligt ud af samarbejdet.
 
Men udover alt dette er der alligevel nogle ting, mange glemmer eller stryger lidt for let henover i brugen af influencermarketing. Derfor får du her syv tips til, hvordan du kan få mere ud af dine influencermarketingkampagner:
 
1. Overvej nøje, hvad du gerne vil kommunikere gennem influencermarketing og hvordan
Hvilke værdier vil du sætte fokus på? Hvordan vil du have, at målgruppen skal opfatte dig som brand, og hvilke associationer skal de have til dine produkter? Kort sagt, hvad vil du gerne opnå med din kommunikationsindsats ved at bruge influencers som medie?
 
Når du har fået helt styr på dine overvejelser, budskaber og mål med kommunikationen gennem influencers, så sørg for, at dette skinner igennem i hele indsatsen med influencermarketing. Lige fra dit valg af influencers og sociale kanaler til indholdet, budskabet og udførelsen af kampagnen.
 
"Valget af de kanaler, du vil køre din kampagne på, er essentielt for dit valg af influencer og udformningen af din kampagne."
 
Influencers er et supert middel til at nå en masse nye mennesker, men hvis indsatsen virkelig skal give resultater, så skal målgruppen uddannes, de skal lære dit brand at kende og vide, hvad du står for, samt kunne relatere til dine budskaber.
 
Derfor er det vigtigt, at du er klar over, hvad du gerne vil opnå med indsatsen, og at du har lagt en plan for, hvordan du vil kommunikere dine værdier og mærkesager.
 
2. Vælg de rette sociale kanaler til kampagnen
Valget af de kanaler, du vil køre din kampagne på, er essentielt for dit valg af influencer og udformningen af din kampagne. 
 
Det er selvfølgelig vigtigt at fokusere på de kanaler, hvor hovedparten af din målgruppe befinder sig. Her er der tre tendenser, som er gode at have med i overvejelserne.
 
Ifølge en undersøgelse af Verizon Media og Publicis Media er Instagram den bedste kanal til influencermarketing og udsendelse af både inspirerende og relevant sponsoreret indhold.
 
Instagram er et medie, der i stor stil bruges til at søge inspiration fra netop venner, influencers og brands, og mediet scorer høje point fra brugerne i forhold til den relevans, indholdet menes at have, og hvor stor opmærksomhed brugerne har på indholdet, når de scroller igennem deres feed.
 
Kylie Jenner er den influencer, der tjener mest på Instagram. 
 
På andenpladsen kommer YouTube, og i bunden ligger Snapchat. Facebook er slet ikke med i denne undersøgelse, da denne kanal sjældent bruges til influencermarketing.
 
Jeg vil anbefale dig at bruge en kanal som Instagram, hvis dit mål med kampagnen er konverteringer, som f.eks. at booste dit salg.
 
På Instagram er der nemlig kortere vej til konverteringerne, da du som bruger blot kan “swipe op” og komme direkte til den side, hvor du kan udføre et køb, indtaste din mailadresse eller måske endda downloade en app.
 
Når du sammensætter en kampagne på Instagram, er det altså en god idé altid at kombinere Instagram-posts og Instagram Stories  og måske endda Instagram TV eller Live, da du hermed udnytter kanalen bedst muligt og når bredere ud til følgerne.
 
Hvis du gerne vil øge brand awareness, vil jeg derimod anbefale dig at benytte medier som YouTube. Instagram er også god til formålet, men YouTube-videoer vil kunne dukke op i Google-søgninger og dermed bruges til SEO.
 
Derudover er YouTube-følgere ofte meget loyale over for de youtubere, de følger. Det er desuden muligt for dig gennem et medie som YouTube at fortælle meget mere omkring dit brand, dine produkter og dine værdier i blot en enkelt video.
 
3. Sørg for at uddanne dine influencers
Det er utroligt vigtigt, at de influencers, du vælger at bruge i dine kampagner, kender dit brand, dine værdier og dine produkter rigtig godt. De skal selvsagt vide, hvordan man bruger produkterne, og hvad de må eller ikke må sige om dem, når de poster.
 
Det er dit ansvar som annoncør, hvis dine influencers ikke overholder reglerne for f.eks. skjult eller sammenlignende reklame, eller hvis de på anden vis får sagt ting om dine produkter, som ikke er korrekt.
 
 
Sørg derfor for at briefe dine influencers godt før et samarbejde. Giv dem mulighed for at prøve dine produkter i en længere periode, inden kampagnen begynder, og invitér dem eventuelt til dine presseevents, eller hold møder med dem og deres managers.
 
Detaljerede skriftlige briefs er også en utroligt god idé at udarbejde, da dine influencers så har nogle guidelines at støtte sig opad, når de skal udarbejde deres inspirerende content.
 
Derudover kan jeg anbefale, at du får skrevet ind i kontrakten med influenceren, at det færdige indhold samt kladder til captions og lignende skal sendes til godkendelse i god tid inden, der skal postes. Så er det nemlig muligt for jer at rette eventuelle fejl, inden en video eller et blogindlæg pludselig ligger live og tilgængeligt for flere tusinde følgere.
 
4. Uddan følgerne, før du bombarderer dem med rabatkoder
Ved nye influencersamarbejder med profiler, du ikke før har samarbejdet med, er det essentielt, at du sørger for at uddanne følgerne godt og grundigt, inden du begynder at pushe salg af dine produkter.
 
Det er vigtigt, at de opbygger et godt kendskab til dine produkter og en troværdighed og tillid til dit brand, inden du begynder at sende rabatkoder og tilbud ud til dem.
 
"Ofte vil en influencer performe bedre 2., 3., eller 4. gang, de reklamerer for dit brand."
 
Følgerne skal først lære dig, dit brand, dine værdier og dine produkter at kende. De skal overbevises om, hvorfor de skal overveje dit brand, og hvad de vil kunne få ud af at bruge dine produkter i deres travle hverdag.
 
Opbygningen af din influencermarketingkampagne, timingen, og hvilke budskaber der kommunikeres hvornår, er altså essentielt for resultaterne, du vil kunne opnå med kampagnen.
 
5. Deltag altid i debatten  vis engagement ,og tag ansvar 
Det er vigtigt, at du som annoncør støtter op om din influencer og tager ansvar for det, han/hun poster.
 
Det er dine budskaber, der sendes ud, så du skal derfor også som annoncør være til stede og hjælpe med at besvare diverse spørgsmål eller kommentarer i influencerens kommentarfelt, både når de er positive, men også når de er skeptiske eller direkte negative.
 
Deltag i debatten, og vis, at du er til stede, at du tager ansvar og gerne vil hjælpe følgerne. Dette øger troværdigheden og tilliden til dit brand og giver dig mulighed for at nå ud til influencerens følgere på et mere personligt plan.
 
6. Oprethold et godt forhold til de influencers, som gør det godt
Det er utroligt vigtigt at pleje det gode forhold til sine influencers, for troværdigheden øges, jo mere en influencer bruger og annoncerer for dine produkter.
 
Ofte vil en influencer performe bedre 2., 3., eller 4. gang, de reklamerer for dit brand. Jo længere du samarbejder med en bestemt influencer, jo mere loyale er de også i forhold til dine produkter, og jo større troværdighed har dine budskaber i sidste ende over for målgruppen.
 
 
Dette gælder ikke kun for de store, betalte makro- eller megainfluencers, men også for de små mikroinfluencers med mindre end 10.000 følgere.
 
Når man bruger mikroinfluencers i sin markedsføring, kan man let komme til at glemme plejen af det gode forhold, men husker man at vedligeholde det, så kan man i sidste ende få nogle rigtigt loyale brandambassadører, som både kender og elsker dine produkter, og som er villige til at deltage i alle dine andre marketingindsatser og -kampagner, når blot du spørger dem ad. 
 
Sørg derfor altid for at overvåge, om de overholder jeres aftaler og poster tilfredsstillende content.
 
Hvis de gør det godt, så hold kontakten kørende, og tag jævnligt fat i dem, så de kan prøve nye produkter og føler sig inkluderede og værdsat.
 
7. Analysér resultaterne, og tag stilling til ,om samarbejdet skal fortsætte
Efter en endt kampagne er det altid vigtigt at analysere resultaterne, så man kan tage stilling til, hvad man kan gøre bedre næste gang.
 
Men hvordan finder man ud af, om en influencer har gjort det godt eller skidt?
 
Her er en række ting, der er gode at tjekke:
 
Først og fremmest er det en god idé at sætte resultaterne over for de mål, du satte for kampagnen, inden du begyndte.
 
Har du nået den rækkevidde, du gerne ville, og det engagement, du drømte om? Har du omsat for et acceptabelt beløb eller fået den mængde konverteringer, du stilede efter?
 
Når du skal stille det endelige regnskab op for at finde ud af, om din investering har givet pote, så husk at medregne de omkostninger, kampagnen har haft.
 
"Næste kampagne kan gå endnu bedre, når målgruppen ikke længere er helt ukendt med dit brand."
 
Sørg altid for at give din influencer links med inkorporeret UTM-tracking eller unikke rabatkoder, så du kan analysere den trafik og det salg, som kampagnen genererer.
 
Dermed giver du dig selv større mulighed for under og efter kampagnen at undersøge, hvad der virker, og hvad der ikke virker så godt med netop denne influencer.
 
Og så husk gerne, at tålmodighed er en dyd, og hvis et nyt samarbejde er gået godt, men måske ikke har genereret så meget salg i første omgang, er det altså ikke nødvendigvis grund til helt at afskrive denne influencer.
 
For næste kampagne kan gå endnu bedre, når målgruppen ikke længere er helt ukendt med dit brand.
 
Hvordan har influencermarketing fungeret for os? 
Hos HairLust har influencermarketing været en læringsproces med en stejl kurve. Lige fra starten har influencers været et primært og effektivt medie, og vi har både haft succesfulde og og knap så succesfulde samarbejder med influencers.
 
Vi har lært af vores fejl, vi er blevet bedre til at lytte til data, inden vi hovedkulds springer ind i et nyt samarbejde, til at vælge influencers, der matcher vores brand, samt til at analysere resultaterne  og vigtigst af alt at lære af dem.
 
Nogle af vores bedste ambassadører, både mikro-, makro- og megainfluencers, har været med helt fra starten, de kender brandet, værdierne og produkterne helt ind til kernen, og den troværdighed, de derfor kan kommunikere vores budskaber med, er uvurderlig.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Et opslag delt af Vappu Pimiä (@vappendaali) den

 
Al denne viden, vi har opnået med influencermarketing i Danmark, tager vi nu med os videre, når vi ekspanderer til nye markeder på tværs af landegrænser, hvor influencers er en fast og vigtig del af vores ekspansionsstrategi.
 
Mulighederne i influencermarketing er næsten uendelige, og lader du dig ikke begrænse, men giver fantasien og kreativiteten frit løb, så kan dette indflydelsesrige medie tage dig og dit brand til nye højder.

Relaterede artikler

Kidfluencers er de nye supermodeller - Efter influencers kommer kidfluencers. Stjernerne på sociale medier bliver stadig yngre, men den voksende ”kidfluencerøk...
Ægte indflydelse kræver ægte influencers - Influencerfænomenet stormer frem med youtubere som Rasmus Brohave og Alexander Husum og instagrammere som Sandra Willer ...
Lær kommunikation af Chernobyl - Sandsynligvis er de fleste danske kommunikationsfolk tiltænkt rollen som brandmænd og biorobotter. Tumlende rundt med hø...
FACE TIME. Rembrandt, selfies og selvmedier - Selvom selfien er ny, er selvportrættet ikke. Med kameraet i smartphonen brød selfien frem og blev allemandseje. Men all...
this. is it - Ny festival nedbryder gamle skel i underholdningsbranchen i jagten på banebrydende fortællinger. Tre dage i slutningen a...
Megatrends 2020 - Hvad bringer fremtiden? Vi kommer her med vores forudsigelser for kommunikation, branding, teknologi, samfund og derimel...
Hvilket ansigt er ægte? - Kunstig intelligens kan lave kunstige mennesker så let som ingenting. Og du kan ikke kende forskel. De er mest af alt me...
Influencers, der samler Danmark - Quiz, fælles træning, højtlæsning, danseevents og kendissammenkomster. De kreative ideer og events er mange. Men fælles ...
Cambridge kigger ind i COVID-spåkuglen - Hele verden taler fortsat kun om coronapandemien. Og vi kører nu på ottende uge. Men der er også god grund til det. Verd...
Det har vi lært af ti år på Facebook - For ti år siden kom Kforum på Facebook. Og nu, 3.960 opslag, 153.176 reaktioner, 25.544 kommentarer og 20.127 delinger s...
5 punches fra Reuters-rapporten, du skal kende - Reuters Institute har udgivet deres årlige rapport, hvor de ser på udviklingen inden for digitale medier og branchen. He...
Ordensmagten er et Facebook-hit - Nordsjællands Politi er den politikreds med flest følgere på Facebook. Deres tilstedeværelse bifaldes af borgerne, og de...
Pokémon GO for voksne - Et fænomen som Pokémon GO, der trækker dig op af sofaen og ud på en længere gåtur. Eller noget dybere? Randonautica er e...
Skal dit brand være bange for Emma, David og Charli? - Flere SoMe-stjerner udvider CV’et med entreprenør. YouTube- og TikTok-stjerner lancerer egne virksomheder, brands og pro...
Er du blevet employee influencer på TikTok? - I dag findes der medarbejdere, der opnår så meget opmærksomhed om deres arbejdsliv på sociale medier, at de får en statu...

Giv din stemme

16 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

35 JOB

Presserådgiver

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.