|
|
|
|
|
Status på mellemlederens rolle
State of the art-mellemleder-kommunikation

Et nyt studie viser, at medarbejdere mest frygter deres overordnedes kritik og at blive fyret. Og det er en frygt, der er hæmmende for innovationen og selvstændige tiltag. Som mellemleder skal man derfor skabe nogle trygge rammer, hvor medarbejderne ikke er ved at skide grønne grise ved tanken om at have begået en fejl. Foto: Gettyimages

Skrevet af

Redaktionen Kforum

882 artikler

57 indlæg

Mellemleder- og linjekommunikation er stadig lige så svært, som det er vigtigt. Vi har sorteret i de nyeste videnskabelige artikler om emnet og udvalgt fem, der giver dig en status på mellemlederens rolle. Få indsigt i de seks mellemledertyper - hvem er du? Husk, at frygt er en hæmsko. Og ja, integritet er stadig nøglen til den succesfulde mellemleder. I dag taler mange om hubs. Men ingen hubs uden gode mellemledere. Og så kan mellemledere også tage ansvar for forretningsmodeludvikling i en digital tidsalder.

Mellemleder- og linjekommunikation er klassiske kommunikationsdiscipliner, som ikke er forsvundet. Selvom vi i dag taler nok så meget om lean startup, anarkistiske, flade matrixorganisationer, selvstyrende teams osv., så er langt de fleste mellemstore og store virksomheder stadig helt klassisk organiserede i et webersk bureaukrati med hierarkier og kommunikation op og ned igennem organisationens linjer.

Og mellemledere står stadig i den klassiske kamp mellem bund og top, som en lus mellem to negle. Vi har gennemtrawlet den nyeste videnskabelige litteratur og giver dig her indblik i, hvad forskningen peger på.

 

6 mellemledertyper. Hvem er du?

Ifølge et studie af McKenzie og Varney (2018) findes der seks mellemledertyper, der skaber forskellige typer energi i teamet. Hvem er du?

  1. Den selvbevidste og stærke leder
     
  2. Den resultatorienterede
     
  3. Holdspilleren, der holder sig til det sikre
     
  4. Den ambivalente med modsatrettede holdninger
     
  5. Den følelsesmæssige udkørte og usikre
     
  6. Den, der bare prøver at overleve.

 

Til hver type knytter sig ifølge McKenzie og Varney en energiprofil; altså. hvordan typen påvirker energiniveauet i hele teamet, som vist i skemaet. Det siger sig selv, at type 4-6 er virkelig uholdbare, men at de ikke desto mindre findes rigtig mange steder. Moralen er, at det gælder om at udvikle type 1-3 gennem vedholdende støtte og feedback.

 

Se figur i fuld størrelse her.

 

Mellemledere kan tage ansvar for forretningsmodeludvikling

Den radikale digitalisering betyder blandt andet, at mange virksomheder må genoverveje deres forretningsmodeller. Værdikæden bliver udfordret af ny teknologi og nye aktører, og derfor må man typisk ændre fra fx produkt til service eller rykke sig højere op i værdikæden med rådgivning. Dette bliver oftest behandlet som et direktøransvar.

Men Groskovs og Ulhøi (2018) argumenterer for, at det også kan ske bottom-up via ivrige mellemledere, der forstår forretningsudvikling. De tilbyder en model, som mellemledere kan lære fra. Moralen er, at mellemledere må tage ansvar for tilpasning og udvikling, specielt hvis topledelsen er for langsom.

 

Model over, hvordan mellemledere kan være med til at udvikle nye forretningsmodeller. Se model i fuld størrelse her.

 

Ingen hubs uden mellemledere

For tiden taler alle om hubs/labs eller inkubatorer; altså udbrydere fra organisationen, der skal hjælpe med at disrupte virksomheden, før andre konkurrenter gør det. Men få taler mere grundlæggende om, hvordan det skal organiseres.

Her kommer mellemlederen ind som en vigtig brik ifølge studiet af Hirte (2018). Hun viser, hvordan mellemledere ikke så tit har kompetencerne til at indgå i en ny type struktur, og der er brug for at uddanne mellemledere til den nye rolle.

 

Oversigt fra artiklen. Mellemlederens rolle er at være en indpisker, ekspert, innovator, motivator, projektleder og en, der hjælper de andre og skaber hastighed.

 

Integritet er (stadig) nøglen

Studiet af Way (2018) m.fl. bygger videre på, hvordan integritet (behavioral integrity) - forstået som sammenhæng mellem det, der siges, og det, der gøres - er mellemlederens allervigtigste kompetence, når det handler om at have succes i jobbet; dvs. skabe de projekter og aktiviteter, der er nødvendige.

Når mellemlederen har høj integritet, forbedres medarbejderes adfærd (organizational citizenship behaviors); de gør altså mere af det, man gerne vil have dem til at gøre. Samtidig viser studiet, at mellemlederes integritet i det daglige arbejde bliver vurderet meget højt af overordnede.

De argumenterer for, at integritet er det bærende element i god mellemlederkommunikation. Ikke så nyt, men dog endnu engang slået fast med syvtommersøm.   

 

Model fra artiklen, hvor de forsøger at påvise en sammenhæng mellem integritet og performance. Hvis en mellemleder oplever støtte fra topledelsen, vil han handle med integritet, hvilket fører til, at medarbejdere gør det, man ønsker, de skal gøre.

 

Frygt er en hæmsko

Mellemledere tror måske, at medarbejdere arbejder mere effektivt, hvis der er en brændende platform under dem. Men ikke altid. Nyt studie af Gibaldi og Cusack viser, at medarbejdere mest frygter deres overordnedes kritik og at blive fyret. Og denne frygt er en hæmsko for det daglige arbejde, for det betyder, at medarbejdere ikke handler og kommunikerer frit.

Manglende frihed, og frygt for det, der kan gå galt, fører til lav innovation og selvstændigt arbejde fra medarbejdere, der i stedet orienterer sig mod det sikre og konservative. Mellemledere skal derfor sørge for at skabe tryghed i arbejdslivet og kommunikere accept af fejl (i et vist omfang). Det gøres gennem betryggende kommunikation og konstruktiv feedback.

 
 
Referencer
  • Gibaldi, C., & Cusack, G. (2019). Fear in the Workplace. Review of Business, 39(1), 60–74.
     
  • Groskovs, S., & Ulhøi, J. P. (2018). The middle manager in search of business model innovation. Journal of Business Strategy. (https://doi.org/10.1108/JBS-04-2018-0061)
     
  • Hirte, R. (2018). The Role of Middle Managers in the Implementation of a Corporate Incubator: A Case Study in the Automotive Sector. Technology Innovation Management Review, 8(7), 31–39. (https://doi.org/10.22215/timreview/1169)
     
  • McKenzie, J., & Varney, S. (2018). Energizing middle managers’ practice in organizational learning. The Learning Organization, 25(6), 383–398. (https://doi.org/10.1108/TLO-06-2018-0106)
     
  • Way, S. A., Simons, T., Leroy, H., & Tuleja, E. A. (2018). What is in it for Me? Middle Manager Behavioral Integrity and Performance. Journal of Business Ethics, 150(3), 765–777. (https://doi.org/10.1007/s10551-016-3204-9)

Relaterede artikler

Godt arbejde fra gode k-folk = god forandring - ​​​​​​​Forandringsdagsordenen har et jerngreb om de danske virksomheder. Ledere og medarbejdere, der i forvejen har nok ...
Brug din hjerne som telefon - Vaner, rutiner og ikke mindst adfærd. Tre emner, der er oppe i tiden, og som vi forsøger at blive klogere på. For hvad e...
Lederkommunikation: det afgørende enzym - Virksomheders succes er stærkt forbundet med deres lederes kommunikationskompetencer, og når lederkommunikationen virker...
19 bøger, du skal læse i 2019 - Nu hvor du har vænnet dig til, at winter is here, faktisk, er der al mulig grund til at bruge dine mørke aftener på at b...
Medietræn din chef til samfundsansvar - Du kan ikke længere medietræne din chef til tre hurtige standardsvar, som hun kan bruge i enhver interviewsituation. Din...
K kan også disruptes - Alle mulige brancher bliver disruptet af ny teknologi. Revisorerne og forsikringsagenterne er snart arbejdsløse for slet...
Er vi nu postdigitale? - Ny rapport om det postdigitale samfund er en omgang pladder. For rundt omkring i virksomhederne skal man lige blive - og...
Recessionen kommer: Her er dit survival-kit - Recessionen kommer! Måske ikke i næste uge, måske ikke i 2019, men den kommer. Det er lige så sikkert, som at din virkso...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

49 JOB

Praktikant

Se alle job Indryk job

Job

Strategic Communication Officer

Frist: 12. april

Kommunikationschef

Frist: 31. marts

Kommunikationschef

Frist: 5. april kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.