Influencere, fake news og kampen for synlighed

Danske PR-folk er forretningsorienterede og med på det digitale beat. Samtidig er de udfordrede af den teknologiske udvikling på medieområdet, fake news og kampen for synlighed i et evigt støjende medielandskab. En ny survey har taget pulsen på PR i Danmark anno 2021.
Hvilke kommunikationsplatforme bliver vigtigst i forhold til PR-arbejdet over de næste fem år? 60 % af de danske PR-folk peger på LinkedIn, som indtager en suveræn førsteplads langt foran både Facebook, Instagram og Twitter.
Hvilke kommunikationsplatforme bliver vigtigst i forhold til PR-arbejdet over de næste fem år? 60 % af de danske PR-folk peger på LinkedIn, som indtager en suveræn førsteplads langt foran både Facebook, Instagram og Twitter.
af Mark Walschot
At arbejde med PR i Danmark kræver et særdeles bredt kompetencefelt for at lykkes. Heldigvis tyder det ikke på, at danske PR-professionelle er bange for at tage udfordringen op. I hvert fald ikke, når man ser på den måling, vi i Smart.pr har lavet i samarbejde med Kommunikationsforum. Ud over arbejdet med traditionelle medier har de fleste et stort overlap til områder, der traditionelt har tilhørt marketing, og involverer bl.a. som en helt naturlig ting influencere i PR-kampagnerne. Nedenfor gennemgår vi nogle af undersøgelsens key findings. Den fulde rapport kan hentes her eller via linket nederst i artiklen. #REKLAMEPLADS#
 
Baggrund: Om surveyen
 
Allerførst lidt basal baggrundsinfo:
 
  • Surveyen er besvaret af 202 danske PR-professionelle
  • Halvdelen har mindst ti års erfaring inden for PR
  • Over halvdelen er ansvarlige for PR i deres virksomhed.
 
Respondenterne er nogenlunde jævnt fordelt på forskellige organisationstyper. Mere end 40 % arbejder i store virksomheder, mens 20 % arbejder i små og mellemstore virksomheder. De øvrige respondenter arbejder for PR-bureauer, offentlige instanser eller som selvstændige.
 
Se detaljerne om, hvem der har forsynet os med de indsigter, vi om lidt løfter sløret for, i diagrammet nedenfor. 
 
 
Influencere er en del af de fleste PR-kampagner
 
Den tidligere Apple-direktør Jean-Louis Gassée har engang sagt: “Reklame er, når du fortæller andre, hvor god du er. PR er, når andre fortæller, hvor god du er.” I det lys ligner det sund fornuft at inddrage influencere i PR-arbejdet, og det må man så sandelig også sige, at PR-branchen har indset. Hele 60 % af de adspurgte angiver således, at de har arbejdet med influencere i deres PR-kampagner gennem det sidste år. 8 % angiver, at de har involveret influencere i samtlige PR-kampagner i det sidste år.
 
I denne sammenhæng er det særligt interessant, at 7 % svarer, at influencere i dag er lige så vigtige som journalister, mens 5 % svarer, at influencere i de fleste af deres PR-kampagner er endnu vigtigere end journalister. De publicistiske vagthunde, som i over hundrede år har været garanter for troværdig formidling, må altså tilsyneladende ganske ofte vige pladsen for, ja, hvem der nu tilfældigvis har bedst hul igennem til målgruppen.
 
Forekommer det urovækkende? Det drejer sig om cirka 10 %, så vi skal ikke overdramatisere det, men det er alligevel en tanke værd. Tager vi de nøgterne briller på, kan det til gengæld ses som et udtryk for en del af PR-folkets professionalisme:
 
”Vi gør, hvad der virker, ikke hvad vi plejer!”
 
Det er i øvrigt PR-bureauerne, der går forrest i trenden, tæt forfulgt af små og mellemstore virksomheder. Store virksomheder og offentlige organisationer bruger dog også regelmæssigt influencere i deres kampagner. Det bør bemærkes, at vi ikke har spurgt ind til detaljer om aftaleforholdet. Vi kan f.eks. ikke fastslå, om der altid er tale om betalte influencere. Ikke alle tager sig betalt for at hjælpe med at bære et budskab ud i medierne.
 
Platforme: LinkedIn vinder over Facebook, Instagram og Twitter
 
Det er ikke mange år siden, Twitter var på alles læber som den nye breaking-kanal. På PR-bureauerne kørte Twitter-streamen på storskærm side om side med TV 2 News som stedet, hvor den nyeste information flød frit.
 
Da vi bad PR-folket kigge i krystalkuglen og forudsige, hvilke kommunikationsplatforme de mente ville blive vigtigst i deres PR-arbejde over de næste fem år, så det anderledes ud. 60 % peger således på LinkedIn, som dermed indtager en suveræn førsteplads. LinkedIn nævnes af hele tre gange så mange som Twitter og flere end både Facebook og Instagram. Mens det måske umiddelbart kan synes overraskende, stemmer det meget godt overens med, at flere politikere bevæger sig over på LinkedIn. Hvis det er en tendens, der fortsætter, at LinkedIn bruges bredere end til karriere og erhvervsspørgsmål, kan meget ske på fem år. 7 % af respondenterne forventer i øvrigt, at TikTok vil vinde frem som vigtigt medie.
 
Hvilke kommunikationsplatforme bliver vigtigst i forhold til PR-arbejdet over de næste fem år?
 
 
E-mail: Dinosauren lever i bedste velgående
 
I digital sammenhæng er e-mailen med sine 50 år på bagen lidt af en dinosaur, men den er fortsat den suverænt mest anvendte kommunikationskanal inden for PR (bekræftes af 87 %). Det giver mening i lyset af dens egnethed til både 1-1-kommunikation, brede udsendelser, fortrolig kommunikation, fleksibilitet til f.eks. vedhæftede filer osv. Samtidig er den som platform betragtet lige så udbredt som telefon og SMS, hvilket ingen sociale medier eller chat-servicer kan hamle op med.
 
Ud over e-mail benytter danske PR-professionelle stadig også hyppigt – og ligeledes ikke overraskende – telefonen (59 %). Det er i øvrigt slående, at på trods af omstændighederne det sidste halvandet års tid, så lander personlige møder på tredjepladsen med 30 %, hvor videoopkald kun når op på 10 % af stemmerne.
 
Fremtidens største udfordringer
 
Som en del af vores undersøgelse har vi bedt respondenterne svare frit fra leveren på, hvad de anser for at blive de største udfordringer i de kommende fem år. Til trods for, at der metodisk var lagt op til fri refleksion, var flere mønstre i de 202 besvarelser så fremtrædende, at vi finder det relevant at gengive nogle overordnede træk i rene tal.
 
  • 27 respondenter peger i deres fritekstsvar enslydende på samme udfordring som den største, nemlig at få opmærksomhed i et stadigt mere støjende medielandskab
 
  • 23 respondenter peger på fake news som største udfordring
 
  • 20 respondenter peger på den udfordring, det er at performe, når man som PR-person står placeret midt i den stadigt hurtigere teknologiske udvikling på medieområdet.
 
Afsluttende bemærkninger
 
I det ovenstående har vi kun viderebragt et begrænset udvalg af resultaterne fra vores første PR Survey i Danmark. Men hvis vi nu skal opsummere det helhedsbillede, vi står tilbage med af danske PR-professionelle, efter at have bearbejdet alle de indkomne svar, er det svært ikke at være optimistisk på branchens vegne.
 
Vi ser en profession, som er bevidst og realistisk om fagets største udfordringer. Vi ser en stærk professionalisme og en vilje til at kigge bredt på både opgaverne og de værktøjer, det kræver at løse dem. Og vi ser en opmærksomhed på, at når man arbejder med PR, arbejder man også med tillid og troværdighed og dermed uundgåeligt også med etik.
 
Det skal ikke gøre os naive. PR-faget har noget indbygget kontroversielt i sig og vil næppe nogensinde gå helt fri af kritik. Men når man som jeg betragter dansk PR udefra, er der grund til en høj grad af optimisme og til i den grad at respektere måden, danske PR-professionelle går til faget på.
 
 
Hent hele rapporten
 
Hvis du vil dykke ned i detaljerne, så hent hele rapporten her: https://dk.smart.pr/survey-final-report. Det eneste, vi beder om til gengæld, er dit navn og dine kontaktinfo.
 
--------------------------------------------------
 
Smart.pr er markedsleder inden for PR-software i flere europæiske lande. Vi har den mest komplette journalistdatabase, som opdateres dagligt, en intelligent adressebog, der udvider dit netværk, et avanceret udsendelsessystem og alle de statistikker, du har brug for som moderne PR-ansvarlig.
 
Smart.pr giver desuden adgang til en realtime nyhedssøgemaskine og mediemonitorering.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også