Mette skaber SoMe-engagement som aldrig før

Siden Mette Frederiksen og hendes hær af coronakrigere trådte frem i Spejlsalen og lukkede store dele af Danmark ned, har sociale medier været rødglødende. Corona har vist sig at være den saltvandsindsprøjtning, der for alvor fik myndighederne til at brillere på sociale medier. Her tager vi et kig i data og på, hvordan Mette Frederiksen skaber engagement, mens Sundhedsstyrelsen går viralt.
Hvad er det, der gør, at Sundhedsstyrelsen går viralt, mens Mette Frederiksen skaber engagement på Facebook? (Martin Sylvest/Ritzau Scanpix).
Hvad er det, der gør, at Sundhedsstyrelsen går viralt, mens Mette Frederiksen skaber engagement på Facebook? (Martin Sylvest/Ritzau Scanpix).
af Katrine Jacobsen
Der skulle en pandemi til, før vi for alvor så myndighedernes superkræfter på sociale medier. Coronakrisen har trykket fast-forward på den digitale transformation, og virksomheder, organisationer og myndigheder innoverer deres indhold på sociale medier som aldrig før.#REKLAMEPLADS# 
 
Offentlige instanser har været de sande superhelte på sociale medier de seneste par uger, og et kig på fire af de vigtigste Facebooksider lige nu (Mette Frederiksen, Regeringen, Sundhedsstyrelsen og Politiet) viser, at der har været 53.800 resultater fra den 11. marts og måneden ud.
 
Resultater dækker over sidernes egne opslag, kommentarer på de opslag og opslag fra andre på siderne.
 
Mette Frederiksens Facebookside står for 71,4 % af resultaterne.
 
Der har altså virkelig været tryk på indholdsproduktion og community management de sidste uger, og der er allerede talrige analyser af Mette Frederiksens kommunikative indsats.
 
Og hun er trådt i karakter – også på sociale medier.
Et billede, der indeholder kort, skærmbilledeAutomatisk genereret beskrivelse
Grafen viser fordelingen af resultater på tværs af de fire Facebooksider: Mette Frederiksen, Sundhedsstyrelsen, Politi og Regeringen. Peaket den 20. marts er inden Mette Frederiksens live, hvor hun åbnede op for spørgsmål.
 
Det bedste af det hele er, at selvom det skal gå stærkt med at producere indhold, har det ikke haft betydning for kvaliteten. Indholdet er godt. Det er visuelt stærkt, velproduceret og bliver leveret sammen med klare formuleringer.
 
Og myndighederne har aldrig haft så vigtige budskaber på sociale medier før, hvilket også hjælper dem på vej mod det, der nok er de bedste resultater, de nogensinde vil se i deres Facebook Business Manager (eller hvad de nu bruger).
 
Sundhedsstyrelsen er mest aktive, Politi når længst ud, og Mette F. får mest engagement
Selvfølgelig er der forskel på, hvordan brugerne interagerer med forskellige offentlige myndigheder. Det afhænger af indholdet, der på de forskellige Facebooksider lægger op til forskellig interaktion. 
 
Sundhedsstyrelsen og Politi er informative – Mette Frederiksen personlig.
Et billede, der indeholder skærmbillede, monitor, computer, bærbar computerAutomatisk genereret beskrivelse
Et billede, der indeholder skærmbillede, monitor, bærbar computer, computerAutomatisk genereret beskrivelse
Et billede, der indeholder skærmbillede, monitor, computer, skærmAutomatisk genereret beskrivelse
De tre tabeller viser de fire Facebooksider sorteret ud fra flest opslag, størst reach og mest engagement.
 
Sundhedsstyrelsen har 776 opslag og kommentarer fra både sig selv og brugerne på få uger, Politi er nået længst ud, og Mette Frederiksen får mest engagement.
 
Regeringen leverer også godt indhold, men de holder sig lidt i kulissen og lader Mette Frederiksen klare den som frontfigur.
 
Der er ingen tvivl om, at sociale medier hjælper med at få de vigtige budskaber ud og fylder danskernes feed med relevant indhold.
 
Og vigtigst af alt lader det til, at sociale medier (særligt Facebook) gør det, som vi forventer, de skal gøre: Lader myndighedernes Facebooksider og deres corona-content fylde i en krisetid.
 
Men hvad er det, der gør, at Sundhedsstyrelsen går viralt, mens Mette Frederiksen skaber engagement på Facebook?
 
Viralitet i en krisetid
Sundhedsstyrelsen (og Søren Brostrøm ❤) er regeringens bedste allierede i disse uger. Og de har selvsagt travlt – også på sociale medier.  
 
Sundhedsstyrelsen deler fakta og information om, hvordan danskerne bør og skal begå sig for at mindske de sundhedsfaglige risici, der er forbundet med COVID-19. Flere af opslagene er gået viralt med mange delinger. 
 
Et godt eksempel er deres animerede video om corona for børn.
 
 
Et billede, der indeholder tekst, kort, bord, storAutomatisk genereret beskrivelse
Grafen viser spredningen af Sundhedsstyrelsens video ’CORONA FOR BØRN’. Infomedias social listening tool, Talkwalker, giver opslaget en trending score på 2/10, der er et udtryk for, hvor hurtigt indhold spredes på Facebook over en specifik tidsramme.
 
Sundhedsstyrelsen laver relevant, informativt og brugbart indhold. Målgruppen for denne video er voksne med børn, og reaktionerne er et eksempel på samfundssind, der træder i karakter. Informationen bliver delt og delt og delt.
 
Det samme gør sig gældende på Politiets Facebookside, hvor de også skaber indhold, der både engagerer og går viralt.
 
 
Politiets indhold er i øjenhøjde, og vi er nok alle stødt på et billede de seneste uger med en politibetjent med et vigtigt budskab. Eksemplet med bilen er noget, danskerne kan forholde sig til – det bliver genkendeligt og konkret, når de siger: ”Hold afstand”.
 
Vi ser altså, at en masse relevant indhold fra både Sundhedsstyrelsen og Politiet i disse uger, og det har været nødvendigt at tænke i nye baner for at sprede de vigtige budskaber mest muligt og fange alle fra unge til ældre.
 
 
Både Sundhedsstyrelsen og Politiet formår at levere informativt og relevant indhold, der er aktuelt for danskerne i en krisesituation. Det er oplysningskampagner, der indirekte opfordrer til, at danskerne skal dele budskaberne – hvilket de gør.
 
Den styrke og professionalisme, de udkommer med på sociale medier, er aldrig set før, og vi skylder i den grad et stående bifald til de social media-ansvarlige, der producerer indhold og finder på nye formater på rekordtid.
 
Nærværende krisekommunikation for alle
Mens både Sundhedsstyrelsen og Politiet går viralt med deres oplysende indhold, skaber Mette Frederiksen mest engagement med sit indhold.
 
Her ses statsministerens opslag med mest engagement.
 
Indholdet på Mette Frederiksens Facebookside er nærværende og personligt.
 
Mette Frederiksens personlige vinkler giver brugerne lyst til at like og kommentere indholdet, fordi de kan se sig selv i det. Og det er, hvad Mette Frederiksen gør så godt på sociale medier i en krisetid, hvor hun har en virkelig svær opgave som landets regeringsleder.
 
Mange af kommentarerne på Mette Frederiksens indhold er en tak til hende for at håndtere situationen med bravur. En wordcloud med de mest anvendte ord i kommentarerne på tværs af de fire Facebooksider viser, at Mette Frederiksen dominerer, og de mange positive ord må give vores statsminister, der ellers bevarer et køligt overblik, røde ører.
 
Wordclouden viser, hvordan Mette Frederiksen dominerer på tværs af kommentarer på alle fire Facebooksider: Mette Frederiksen, Regeringen, Sundhedsstyrelsen og Politi. 
 
Mette Frederiksen bryder igennem vores datamaskine, hvor stort set alle hendes opslag performer på mest engagement. Det tidligere viste eksempel fra Politiet slår dog Mette Frederiksen på engagement, men samlet set er det altså statsministeren, der med sine selfies og kommunikation i øjenhøjde får borgerne til tasterne.
 
Hun skriver i et Facebookegnet og personligt sprog med korte sætninger og pausekommaer – og du kan næsten høre hende sige de samme ord på et pressemøde. Det lille strejf af personlighed, der kommer med gåturens røde kinder eller den afslappede skjorte i hjemmevante rammer, giver hende personlighed og lader borgerne komme lidt tættere på.
 
Men hendes budskaber er klare, og indholdet på Facebooksiden understøtter hendes budskaber på de efterhånden mange pressemøder.
 
Statsministerens brug af influencers
Mette Frederiksen har aldrig haft vigtigere budskaber end nu, og hun (og kommunikationsteamet bag hende) har taget forskellige kommunikative greb i brug for at nå ud til danskerne.
 
Hun har brugt influencers, børn og kendte for at få danskerne til at udvise samfundssind.
 
Kendisser har brugt deres stemme til at dele myndighedernes opfordring til at blive hjemme. Og til at være sammen, men hver for sig. Indhold, der er nået langt ud via Mette Frederiksens Facebookside.
 
 
Data viser, at videoen har fået en positiv modtagelse. Og med næsten 600.000 visninger er budskabet nået langt ud.
 
Det er et stærkt budskab, og det er influencermarketing i bedste stil. Klippet skal TV 2 Echo have æren for, og de mange kendisser har selv delt videoen, så budskabet er nået mange, mange flere.
 
Mette Frederiksen har også talt direkte til børnene og de unge. Blandt andet holdt statsministeren et pressemøde for børn – et virkelig stærkt kommunikationsgreb for at nå den helt unge målgruppe.
 
 
Under den første uge i isolation var det ikke helt nemt at få de unge til at blive hjemme. Mette Frederiksen fik derfor influencers med stort talerør og berøringsflade til at tale direkte til de unge fra Spejlsalen, og det er godt tænkt.
 
 
Kommunikation i nye klæder
Vi står sammen, mens vi holder afstand. Statsministerens berømte ord, der i den grad udspiller sig lige for øjnene af os på Facebook, når borgere, kendisser, influencers, virksomheder og organisationer er med til at sprede budskabet fra myndighederne.
Sociale medier har været en vigtig kommunikationskanal til at få borgerne til at blive hjemme.
 
Og det er så nemt at rose både statsministeren, Sundhedsstyrelsen og alle de andre for at være dygtige kommunikatører, men lad os også huske at sende en virtuel highfive mod dem, der producerer indhold og svarer på hundredvis af spørgsmål på sociale medier. Jeg håber, der både er basser og afspadsering til jer, når krisen er ovre.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job