Miniguide til content marketing
Den lille ABContent strategi

Der er meget at tage fat på, når du første gang skal lave content marketing. Få en god start med denne miniguide. Kilde: Getty Images.

Skrevet af

Lone Sivebæk
Digital Consultant

1 artikler

0 indlæg

Content marketing udspringer af forbrugernes behov, og forbrugerne bliver mere informerede, sværere at imponere og kræver mere af virksomhederne. Ved at skabe det rette indhold til de rette målgrupper og kanaler kan man optimere alt fra brand image til salg. Her får du en miniguide til de første spæde content marketing-spadestik.
Nutidens forbrugere er langt mere krævende end for bare få år siden. Vi pris- og faktatjekker de produkter, vi er på udkig efter. Vi afsøger muligheder, og vi forholder os generelt langt mere kritisk til vores omverden. Vi er væsentligt mere informerede og specifikke i det indhold, vi søger efter. og de budskaber. vi gider forholde os til.
 
Content is king. Det ved rutinerede branchefolk efterhånden godt, men hvis man starter helt fra bunden, er det godt med nogle basale retningslinjer for udvikling af det rette indhold til de rette målgrupper og kanaler.
 
De fleste vil nok mene, at vi kan skyde en stor del af skylden på finanskrisen, hvor særligt købsadfærden for alvor blev ændret. Vi blev mere økonomisk bevidste, krævede gennemsigtighed, og da det med digitaliseringen blev endnu lettere at afsøge forskellige muligheder, tog det fart.
 
Ny virkelighed
Godt hjulpet på vej af de sociale medier har digitaliseringen langsomt medført, at det ikke længere er virksomhederne, der bestemmer, hvad vi skal se og interagere med, og hvornår. Vi taler derfor også om, at virksomhederne ikke længere ejer et brand. Det tilhører forbrugerne. Og sammen med de sociale medier er der også opstået et kæmpe forbrugersystem, hvor eneste valide valuta er tillid, gennemsigtighed og anerkendelse.
 
Derfor er det også essentielt for virksomheder og brands at tilpasse deres markedsføring til denne virkelighed. Og det er her, content marketing spiller en vigtig rolle, da content marketing udspringer af forbrugernes behov. Content marketing handler, kort fortalt, om at producere indhold, som kan berige brugerne. Dvs. indhold, som brugerne af egen fri vilje vil engagere sig med.
 
Og hvordan gør man så det?
 
 
Hvordan kommer du i gang?
Den rette content marketing-strategi er vigtig, så den må ikke overlades til tilfældigheder. Men det kan være svært at starte, hvis man aldrig har beskæftiget sig med det før. Få et overblik over processen med nedenstående seks-trins begynderguide til content marketing.
 
1: Start med målsætningen
Hvad er målet med indsatsen? Hvad vil I opnå? I starten kan det være svært at fastsætte konkrete KPI’er, specielt hvis arbejdet med content marketing ligger langt fra jeres eksisterende markedsførings- og kommunikationsindsats. Forsøg dog at formulere målene så konkret som muligt. Det gør både processen og arbejdet lettere at følge og evaluere.
 
2: Få opbakning fra toppen 
Marketing- eller kommunikationsafdelingen står ofte alene med ansvaret for implementering af content marketing-indsatsen. Men content-kultur går på tværs af virksomhedens afdelinger, og en central forudsætning for en vellykket implementering er tillid og opbakning fra ledelsen og centrale medarbejdere.
 
3: Afklaring af ressourcer, både de økonomiske og de menneskelige
Har I de rette personer til opgaverne? Har de personer tid til at løfte opgaverne? Hvad er den økonomiske ramme for timeforbrug, content-produktion, håndtering, implementering, distribution?
 
4: Hvem er målgruppen?
Sæt jer grundigt ind i målgruppen, inden I kaster jer ud i projektet. Brug indsigter til at segmentere den målgruppe, I ønsker at kommunikere med. Content marketing handler om at berige brugerne, og med indsigter og solidt kendskab til målgruppen bliver du hele tiden mindet om det vigtigste i din kommunikationsindsats: relevans. Når du har den del på plads, opstår interessen, anerkendelsen og tilliden fra dine kunder. Det er de væsentligste kerneværdier, som i sidste ende gør kunderne mere tilbøjelige til at kvittere med fx et like af dit opslag på Facebook, køb af dit produkt i webshoppen, omtale af din forretning, eller hvad der nu er målet.
 
5: Hvor er målgruppen til stede?
Det er vigtigt, at jeres indhold distribueres der, hvor målgruppen er til stede, så det bliver set. Måske skal der lægges en strategi for kanalmix- og distribution inden launch.
 
Indholdet skal ud, hvor målgruppen er. Sørg for at klarlægge strategien for hvert medie, så det er bedst muligt tilpasset platformen.
 
6: Lav en god gammeldags projektplan og kom godt fra start
Hvornår har I tid til at søsætte projektet? Hvad er realistisk i forhold til det eksisterende årshjul, og hvilke milepæle skal i bogen?
 
Selvom content marketing kan lyde som endnu et smart buzzword, en døgnflue, så har det som begreb aldrig været mere aktuelt, hvis du ønsker at bygge relevante og langsigtede kunderelationer. Så hvis det kan være svært at prioritere, hvor der skal sættes ind, hvilke indsatser der er de rigtige i den konstante digitale udvikling, er content marketing et godt sted at starte. 

Relaterede artikler

Seks gode råd til den content-bevidste leder - Et nyt begreb vokser i disse år frem i kommunikationsverden. Glem Blue Ocean, Corporate Branding og frem for alt Content...
No-marketing marketing - Forbrugerne hader reklame og marketing, men selvfølgelig er der en vej gennem krattet for branchen. Det handler om at om...
Er marketing og kommunikation BFF? - Meget tyder på, at marketing er ved at overhale kommunikation på en måde, der kan forskyde balancen i den idealtypiske i...
Fem tendenser, der udfordrer k-afdelingen - Hej, kommunikationschef. Er din kommunikationsafdeling gearet til en forandret verden? Her er fem tendenser, I skal inds...
Sådan skriver du en tekst, der konverterer - Konverterende tekst har til hensigt at få læseren til at handle. Det gælder ikke blot om at lave overbevisende indhold, ...
Kommunikations-strategiens facitliste - Vi kan alle blive enige om, at der spildes mange timer i den kreative klasse. Hundredvis af daglige e-mails skal læses o...
Adfærdsdesign for dummies - Ny dansk introduktion til adfærdsdesign. Forsker ved School of Politics and International Relations Erik Gahner Larsen a...
Fang kernemålgruppen på Facebook - Facebook-annoncering kan virke som raketvidenskab, men det behøver slet ikke være så svært. Jo mere specifik man kan vær...
Content marketing er stadig hot - Podcast-vært og bogaktuelle Eric Ziengs giver sit bud på, hvad status er på content marketing. For selvom metoden ikke l...
Hvordan virker din webshop? - Gennem de seneste 10-20 år har den digitale webhandel haft en enorm udvikling, hvor flere og flere muligheder har åbnet ...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

41 JOB

Global PR Manager

Se alle job Indryk job

Job

SVP Communication Partner

Frist: 24. marts

Kommunikationskonsulent

Frist: 22. marts kl. 12.00

Kommunikationskonsulent

Frist: 9. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.