Lad os først slå det indlysende fast: Spritbilisme er en afskyelig forbrydelse, hvor man sætter andres liv i fare. Det er en eklatant mangel på personlig moral og selvdisciplin, fordi egen bekvemmelighed og egoisme her sættes over andres basale sikkerhed. I nogle tilfælde med uskyldige menneskers død og lemlæstelse som tragisk resultat.
Den reaktive k-strategi
Kresten Schultz-Jørgensen vælger en reaktiv strategi, hvor han først kommunikerer om sagen umiddelbart før domsafsigelsen, selvom det er et år siden, udåden fandt sted. Dermed kommer han
SE og HØR og
Ekstra Bladet i forkøbet, som
begge var på sporet af historien, fordi den kendte k-mand fremgår af de ugentlige retslister. Kresten tænker altså, at han kan gemme sig, og går først aktivt ind i krisen, når den er
etableret som en mediehistorie.
Facebook-opslaget
Den reaktive tilgang rejser begrundet mistanke om, at Kresten Schultz-Jørgensen har håbet og satset på, at medierne ikke ville opdage straffesagen, måske fordi han er i tvivl om, hvorvidt han er interessant som historie. Det rejser spørgsmålet om, hvorvidt han ville han have meddelt sig på Facebook, hvis ikke medierne var på sagen. Et spørgsmål, som også rejses som kommentar på hans Facebook-opslag.
Ved at være reaktiv sikrede han sig muligheden for, at retssagen kunne gå under radaren. Den instrumentelle gevinst og beregnende adfærd virker uærlig.
Mistanken om uærlighed forstærkes af, at Se og Hør siger, at Kresten havde lovet dem en solohistorie om sagen. I stedet vælger Kresten at gå ud med historien på sin egen Facebook. Efterfølgende udtaler han sig til EB og bryder dermed aftalen med SE og HØR. Det bevidner billeder af sms-beskeder sort på hvidt. Det kan godt give point at føre et tabloidmedie bag lyset hos kunderne, men er det klogt på den lange bane?
Sms-besked fra Kresten til SE og HØR. Snyder Kresten mediet for en solohistorie her? Læs mere her. Kilde: SE og HØR.
Det har derfor ikke været muligt at få at vide, om Kresten Schultz-Jørgensens manipulerende svar til en journalist er den gængse måde, at kommunikationsbureauet
Schultz J & Goll laver pr-arbejde på.Og om
man som klient hos kommunikationsbureauet
Schultz J & Goll derfor kan forvente at få samme råd, når man rammes af en lortesag: Stik journalisten en plade, så du undgår, at der bliver skrevet om sagen?
For kort tid siden skiftede Kresten Schultz-Jørgensens
selskab Oxymoron navn til Schultz J & Goll. Et overraskende skift, fordi selskabets partner er Peter Goll, som spillede en nøglerolle i den såkaldte Falck-sag.
For et overblik over sagen læs her. Dengang undrede mange, heriblandt mig selv, over denne co-branding med Peter Goll. Den aktuelle spritdom er muligvis en del af forklaringen. Retrospektivt, når man nu ser tilbage på rebrandingen, har det nok været svært for Kresten at afvise den hårdtarbejdende Peter Goll synlig partnerstatus pga. af en omdømmesag, når han selv aktuelt var ramt af samme.
Når tabet af en solohistorie bliver en solohistorie
Også tankevækkende, at den slags metamediehistorier nu har bred folkelig appel og uproblematisk kan formidles bredt i SE og HØR uden for kommunikationsbranchens snævre felt af pressechefer og spindoktorer.
Hvad er historien om SE og HØR-samarbejdet?
Nu er det ikke længere en SE og HØR-historie. Ergo, nu er der ikke længere brug for at give dem den solo, og derfor brydes aftalen muligvis.
Undskyldningen til SE og HØR med, at udsættelsen skyldes den uinformerede familie virker sympatisk, men kontrafaktisk i forhold til, hvordan historien efterfølgende har placeret netop familien som sagens motiv og generelle omdrejningspunkt. Kresten har gjort forsvaret til en family affair, som så er helt uvidende om sagen til få dage før retsmødet. Hvor sandsynligt er det?
Ville en proaktiv strategi have været bedre for Krestens omdømme?
Det interessante faglige spørgsmål er, om en proaktiv tilgang ville have været bedre for Krestens omdømme. Burde han allerede om morgenen efter sin spirituskørsel være gået til bekendelse og have skrevet på de sociale medier om historien? Et stort kommunikativt problem er her, at sagen kan være svær at frame fordelagtigt, fordi der ofte er mange ubekendte i starten. Hvad er f.eks. den præcise promille? Samtidig er den retslige proces, den politimæssige efterforskning, uafsluttet, hvilket kan betyde, at sagen kan blæses stort op, fordi sigtelser jo typisk er mere omdømmeskadende end den endelige domfældelse. På den anden side er en ærlig jeg-har-dummet-mig-og-går-med-åben-pande-ind-til-min-uafklarede-straf-strategi et stærkt åbningstræk.
Er et omdømmetab i to akter en naturnødvendig pris at betale?
Uden tvivl ville det betyde, han ville fremstå ærlig i sin proaktivitet, men risikoen ville være et omdømmetab i to akter. Først som selve afsløringen og sidst som domfældelsen. Det ville i teorien give historien to liv og omgange i mediekarrusellen. Dette er naturligvis en høj pris at betale og højere end prisen for den reaktive strategi, men ville det ske i praksis? I nogle tilfælde tager den proaktive initiale udmelding energien ud af anden akt og historien om selve domsafsigelsen. Resultatet er derfor ikke naturnødvendigt et dobbelt omdømmetab. I praksis vil mange medier vurdere retssagen som en ikke-nyhed, når det har været ude på SoMe for lang tid siden. Så begge strategier har således sin egen risiko og gevinst.
Alle ved, at navnet “Kresten Schultz-Jørgensen” lyser op på en retsliste
Kresten vælger den reaktive vej med risiko for at virke uærlig. Samtidig har det været en risikabel fejlkalkulation at tro, at navnet “Kresten Schultz-Jørgensen” i dets kendthed ikke ville blive opdaget på de stærkt overvågede retslister. Konsekvensen er, at en proaktiv tilgang i bagklogskabens lys ville have været et bedre valg for hans omdømme.
Kadeau til Krestens Facebook-besked
Hans håndtering har dog også sine styrker. Hans reaktive Facebook-besked udmærker sig ved, at han tager sin forbrydelse alvorlig og påtager sig sin skyld ubetinget. Det virker som et rituelt ansigtstab og et signal om skam. Hvad der altid er første fase og giver en mulig social tilgivelse senere.
Det minimerende EB-interview var en dårlig ide
Hvad der virker knap så godt, er hans efterfølgende interview i Ekstra Bladet, hvor han gør den fejl at minimere forbrydelsen med forskellige kommunikative bortforklaringer, så han fremstår mere rationel, mere uskyldig, mindre egoistisk og dermed mere undskyldt.
Lad os se på hvordan.
Det var med sociale, gode hensigter ––> familiens behov. Det var i min egen vurdering kun seks genstande ––> jeg var selv opmærksom på min fuldhed ( den faktiske promille svarer til mindst ti genstande, red). Jeg troede, den var dampet af ––> moralsk dobbelt fejlkalkuleret. Det var en kort afstand ––> < 2 km. Det var en ubefærdet vej med mål om at få bilen hjem ––> mere undskyldt med en god intention om at få bilen hjem til familien. Det var et praktisk logistisk problem for hele familien ––> familiens fælles praktiske problemer er mit problem. Endelig med den subtile metaunderkendelse af, at dette (interviewets udsagn) ikke er en undskyldning eller bortforklaring ––> alle, der ville se det som undskyldninger og bortforklaringer, tager altså fejl.
Denne bortforklaring og rute beskrivelse er så efterfølgende blevet ændret i retten af Kresten Schultz Jørgensen var der virker utroværdigt.
Som Peter Frederiksen skriver om Kresten Schultz-Jørgensens interview i EB: “Indlægget var et forsøg på damage-kontrol - kommunikationsmanden glemte bare den lille detalje at oplysningerne helst skal være valide. Det får nu modsatrettet effekt."
Screenshot fra Krestens Schultz-Jørgensens LinkedIn her d. 7. marts kl 15:52 med sidste indlæg. Intet om den aktuelle domsafsigelse. Bemærkelsesværdigt.
Hvorfor er hans mange følgere på LinkedIn ikke orienteret om den alvorlige sag?
Det er også nævneværdigt, at Krestens 11.000 følgere på LinkedIn ikke har fået hans udmelding om sagen. Han skylder vel sine mange følgere en forklaring? Han bliver ikke en dårligere rådgiver af at køre spritkørsel, men det siger jo noget om Krestens personlige dømmekraft. Igen en instrumentel beslutning for at begrænse omdømmetabet mest muligt på færrest mulige kanaler. Et opportunt og meget bevidst fravalg, som peger tilbage på, at Kresten Schultz-Jørgensen kan sit spinhåndværk.
Nobody is perfect-platformen
Ikke overraskende har Facebook-opslaget modtaget mange støtteerklæringer, som hylder den kriminelles “ærlige” udmelding. Mange af indlæggene nedtoner spritbilisme som forbrydelse og rummer desuden letkøbte generaliseringer a la nobody is perfect.
Moralsk relativistisk: Alle begår fejl. Her vurderes spritbilisme som en relativ mild form for forbrydelse, som kan sidestilles med et vilkårligt fejltrin. Her deler folk sig efter anskuelse, hvor de, der elsker k-ikonet, ser det som en bagatel og enkeltstående fejl.
Den moralsk puristiske udskamning
Omvendt ser Kresten-kritikerne en forfærdelig forbrydelse, som understreger hans dårlige karakter. Præmissen er her moralsk puristisk som en skamfuld forbrydelse, der skal socialt afstraffes.
Den kyniske, branchekritiske læsning
Sagen kan også læses kynisk og branchekritisk som uproblematisk, fordi faget i sin essens er amoralsk. Kresten er ikke en forbryder, og imagetabet er ikkeeksisterende, fordi kommunikationsrådgivning er et fag, som intet har at tabe omdømmemæssigt. Et fag af forbrydere.
Hvad der nok er forsimpling, for spritbilisme er også en privat forbrydelse, som ikke kun har noget at gøre med ens professions generelle moralske habitus.
Den ekstremt kyniske læsning
Endelig kan sagen læses ekstremt kynisk og usympatisk som skjult reklame for kriserådgiveren selv. En mand, der nu i dette kyniske blik burde være endnu bedre til at rådgive folk og firmaer i krise, fordi han nu er blevet trykpresset og selv har været i krise. På samme måde man kan mene, at en HR-chef er bedre efter sit eget personlige stresssammenbrud. En dyrekøbt lived experience-erfaring, hvor kriserådgivningen kun opfattes som rigtigt god, efter de selv har været ved fronten i det,
Ernest Junger ville kalde stormen af stål.
Sagen er ikke kørt korrekt k-fagligt
Alt i alt er min vurdering, at Krestens berusede køretur bliver en større forbrydelse, fordi han kører sin kommunikation så kalkulerende og kynisk imagetabsbegrænsende. Hvad der blot forstørrer og forstærker det personlige og professionelle omdømmetab. Den manglende info på LinkedIn, de urigtige oplysninger i EB interviewet og SE og HØR-solospinsagen er illustrative eksempler og beviser på manipulationen. Det er ikke korrekt kørt i ordets dobbelte betydning.