Østbyens mareridt

På ganske kort tid er Mare of Easttown blevet en af de krimiserier i nyere tid, der har haft størst gennemslag. Siden lanceringen på HBO i april 2021 har en sjældent enstemmig anmelderskare overbudt hinanden på superlativer, både i internationale og danske medier. Miniserien er nået ud til et stort publikum. Ligesom det var tilfældet med The Undoing i efteråret 2020, er tilslutningen vokset episode for episode for ifølge HBO ved afslutningen at kulminere i nogle af de bedste seertal på streamingtjenesten nogensinde. 
"Hvilke traditioner trækker Mare of Easttown på, og hvordan er de omsat til et fascinerende nybrud? Miniserien vækker mindelser om legendariske produktioner som Twin Peaks og Forbrydelsen. Men de er blandet grundigt op med engelsk socialrealisme a la Ken Loach, og resultatet er blevet en rystende cocktail." Foto: Mare of Easttown
"Hvilke traditioner trækker Mare of Easttown på, og hvordan er de omsat til et fascinerende nybrud? Miniserien vækker mindelser om legendariske produktioner som Twin Peaks og Forbrydelsen. Men de er blandet grundigt op med engelsk socialrealisme a la Ken Loach, og resultatet er blevet en rystende cocktail." Foto: Mare of Easttown
ADVARSEL: Anmeldelsen af Mare of Easttown indeholder spoilere
 
Hvilke traditioner trækker Mare of Easttown på, og hvordan er de omsat til et fascinerende nybrud? Miniserien vækker mindelser om legendariske produktioner som Twin Peaks og Forbrydelsen. Men de er blandet grundigt op med engelsk socialrealisme a la Ken Loach, og resultatet er blevet en rystende cocktail.
 
 

Se traileren her.

 

Titel med associationer

Easttown

Der findes i alle byer kvarterer, hvis status er kendetegnet af deres beliggenhed. I London var det fra det 18. århundrede sådan, at vest betød velstand og overskud, grænsende til ødselhed, mens øst inkarnerede det modsatte i forskellige grader af fattigdom. Ifølge nogle teorier stammer denne orientering i forhold til verdenshjørnerne fra tiden omkring industrialiseringen, hvor en dominerende vestenvind betød forurenet luft, der blæste fra vest til øst. Derfor valgte de velhavende dengang naturligvis at bo i vest. Hvis man skal tage en soap som BBC’s EastEnders (1985-) for pålydende, eksisterer de gamle bydele og deres sociale og kulturelle forskelle i bedste velgående. 
 
Afhængigt af vindretningen kan vest og øst skifte plads. Hos Vejleforfatteren Ulrik Gräs er det Vestbyen, der bærer på den tunge sociale arv. Også i Københavnsområdet er Vestegnen mindre attraktiv end Østerbro. Alligevel er et dominerende paradigme fra ikke kun London, men også Manchester, Glasgow, Paris, New York, Toronto og mange andre byer, at vest betyder rigdom, og øst armod (se her). Selvom den symbolske ladning kan være anderledes på den anden side af Atlanten, vil et engelskkyndigt publikum være adviseret, når en tv-serie indoptager Easttown i sin titel. 
 

Mare

Så er der titlens andet led – Mare. Foruden at være et sjældent brugt pigenavn af irsk oprindelse betyder det hoppe, og talemåden siger ”The gray mare is the better horse”. Men der er ikke langt fra Mare til nightmare. Begge associationer foldes ud i Mare of Easttown
 

Kate Winslet som detektiven Mare Sheehan. Foto: Mare of Easttown
 
Mare Sheehan, fremragende personificeret af engelske Kate Winslet, viser sig faktisk på byens lille politistation at være ”the better horse”. Med sin grå hættetrøje falder hun i ét med befolkningen, ligesom hendes livsstil med fastfood og flaskeøl både derhjemme og på den lokale beværtning nøje svarer til standarden. Yderligere har hun status i kraft af, at hun i sin highschool-tid leverede en legendarisk basketballpræstation. Hun begår også grove fejl. Men hun skiller sig ud ved sin ihærdighed og, da det kommer til stykket, sin integritet. 
Alt imens har det krimidrama, der foregår i Easttown, en drømmeagtig karakter, hvor hver enkelt episodes tilløb til opklaring hurtigt underkendes af den næste. Som i et mareridt er plottet bygget op i en kæde af déja-vuer, afsløringer og gentilsløringer.
 

Stil og plot i sort

Mareridtet underbygges af, at de tætte relationer i Easttowns lille samfund, hvor alle kender alle i de pæne huse med små forhaver og ensartede facader, er under opløsning, fint fanget i Craig Zobels instruktion, der bruger Mares opmærksomhedsfelt som filter. I Easttown er reglen normalt, forstår vi, at man hjælper hinanden, hvis man overhovedet orker. Men samfundet er rystet af et drab på en ung pige, teenagemoderen Erin McMenamin (Cailee Spaeny). Tilmed er flere piger forsvundne, og det lokale politi står efter et års efterforskning på bar bund. Det skaber mistillid, utryghed og trang til selvtægt, som vi ser i de første episoder, hvor Erins far, Kenny McMenamin (Patrick Murney) forsøger at gøre kort proces med den formodede morder. 

 

Noir-stil

Den klassiske noir-stils præferencer anvendes overlegent til at indfange ophidselsen og den spændte atmosfære. Som fast klangbund fungerer de mange optagelser i nattemørke med kontrast til skærende lysindfald fra kunstigt lys – billygter, lommelygter og gadelamper. 
 
Serien foregår i den lille by Easttown. Foto: Mare of Easttown
 
Brug af flashbacks, der giver hurtige glimt af fortidens traumer og spøgelser, er en anden gennemgående del af stilen. Mares afdøde søn Kevin (Cody Costro), der har hængt sig på loftet i hendes hus, bliver således ved med at dukke op i hendes baghoved i flashbacks fra hans barndom og ungdom. Alt imens Mares ansvarsbevidste og modne teenagedatter Siobhan (Angourie Rice) bearbejder sin del af traumet ved at lave en dokumentar om broderen, der på sin side, når Mare glimtvis sniger sig til at se den, vedligeholder hendes traume. 
 
Plaget af sine egne dæmoner befinder Mare sig i noir-universets eksistentielle krise. Alligevel er hun en dedikeret protagonist, der sætter privatliv, elsker og venner til side for at komme videre i efterforskningen. Alle disse elementer indgår i en thrillerstruktur med masser af indbyggede tvists og overraskelser.
 

Plotdrejninger

Den tilkaldte Colin Zabels (Evan Peters) detektivindsats tilhører langtfra mesterklassen, som han selv indrømmer i en fortrolig stund med Mare. Og siden Alfred Hitchcocks Psycho (1960) har en dominerende mor sendt et klart advarselssignal om sit afkoms skæbne; tænk på Norman Bates. Alligevel var det en overraskelse, at Zabel som del af et makkerpar måtte lade livet for den psykopatiske kidnappers kugler, som det skete i episode 5, da Mare og Zabel havde fundet frem til det afsidesliggende hus, hvor kidnapperen holdt de bortførte piger spærret inde på loftet. Men det er blot ét ud af mange eksempler på effektive plotdrejninger. 
 
 
Evan Peters som Collin Zabels. Foto: Mare of Easttown
 
Den mest ulidelige plotdrejning fandt sted i sidste afsnit. Her troede vi lige at være kommet til vejs ende, at de løse ender var samlet op, sløjferne bundet og udtoningen begyndt, da John Ross (Joe Tippett) og Billy Ross (Robbie Tann) i slutningen af episode 6 fremstod som skyldige i drabet på Erin. Det var sandsynligt, for vi havde jo tidligere set John og Loris søn Ryan (Cameron Mann) reagere på sin far Johns tilbøjelighed til at kurtisere andre kvinder. Men spændingskurven vendte, da Mare fik mistanke om, at tingene forholdt sig anderledes, fordi hele familien – far, mor og onkel – alle dækkede over den 13-årige Ryan. 
 

Arven fra Tennison og Lund

Derimod mangler et andet typisk noir-træk, en femme fatale, ligesom den klassisk mandlige rolle som kynisk efterforsker er overtaget af en kvinde. Begge dele betegner en fortsættelse af den tidstypiske opdatering, som begyndte med Helen Mirren i rollen som Jane Tennison (Prime Suspect) og fortsatte med Sofie Gråbøl som Sarah Lund (Forbrydelsen). Mare går tilsvarende målrettet efter sandheden og er nødt til at anvende en god portion kynisme for blot at overleve. 
 
Hun begår også eklatante fejl, som at anbringe kokain i sin svigerdatters bil for at bevise, at den unge kvinde, Carrie Layden (Sosie Bacon), som er på evig afvænning, er uegnet som mor. Eller som at foretage yderst risikable operationer sammen med Zabel eller solo.
 
En allestedsnærværende opmærksomhed og empati er hendes grundlæggende våben, og som det viser sig, er det ganske effektivt. Tilsyneladende sammensværger omstændighederne sig imod hende. Hendes eks-mand Frank Sheehan (David Denman) bor i hendes baghave med sin nye kæreste og dennes børn, hvilket udgør et distraktionsmoment. Hendes bedste veninde Lori Ross (Julianne Nicholson) lyver for hende. Hendes mor Helen (Jean Smart), der er flyttet ind for at hjælpe familien, irriterer hende til vanvid, og ligesom Sarah Lund hører hun ikke efter, hvad moderen siger.
 
Mens hun kæmper for forældreretten over sin afdøde søns dreng Drew (Izzy King), får hun efterhånden styr på sine naboer og venner, deres reaktioner og handlinger. Uden altid at vide hvorfor har hun en klar fornemmelse for skyld og medskyld, der hjulpet af hendes sans for detaljer leder hende til at forstå sammenhængen. I første episode beroligede hun en person i nabolaget, der havde set en ”vindueskigger”. I sidste episode bliver denne detalje afgørende.
 

Hvor ligger Easttown?

Som begreb bærer Easttown det sociale stempel fra Londons East End og New Yorks East Side, og derfor er det logisk, at det på én gang er et sted, der – så godt som – findes i virkelighedens Pennsylvania, og et imaginært sted, man kan møde alle vegne. Serieskaberen Brad Inglesby er selv fra Pennsylvania og har sammenstykket Easttown af forskellige autentiske locations fra omegnen af Philadelphia, Delaware og Chester. Politistationen er således den nedlagte jernbanestation i Coatesville.

 
Brugen af den lokale dialekt, også fra den engelske skuespiller Kate Winslets side, forstærker fornemmelsen af autenticitet. Uden at være specialist i Delaware-accenter kan jeg registrere, at Winslet udtaler vokalen o på en særlig måde. Fx siger hun snarere ”wooter” end ”water”. Det giver en fornemmelse af at være langt ude. 
 
Easttown repræsenterer de mange små byer i USA og for den sags skyld andre steder i verden, der blev ladt i stikken af globaliseringen. I Pennsylvania producerede man kul og stål en masse, men fra 1970’erne indtraf omstillingskravene og en deraf følgende social deroute for kul- og stålarbejderne. Denne problematik tematiseres kun indirekte, men vi ser konsekvenserne i form af kriminalitet, social armod og kulturel tristesse. 
 
Mare og Richard som spilles af Guy Pearce. Foto: Mare of Easttown.
 
Det er et samfund, man forlader, hvis man kan. Det beslutter Siobhan sig til at gøre, da hun tager mod et tilbud om en studieplads godt mod vest, i Berkeley. Og Mares midlertidige elsker, den venlige forfatter Richard Ryan (Guy Pearce), der underviser i creative writing på det fiktive Pennsylvania College, forsvinder tilsvarende til et bedre sted, nemlig Bates College. Det eksisterer faktisk i Lewiston, Maine.
 

Den sociale drejning

Med sit udgangspunkt i drabet på en ung, seksuelt bevidst kvinde relaterer Mare of Easttown sig til Twin Peaks og Forbrydelsen. Easttowns hemmeligheder og tæt forbundne familier minder om Twin Peaks. Og den plagede kvindelige efterforskningsleder fortsætter i Sarah Lunds fodspor. Men den sociale bevidsthed indtager en anderledes fremskudt position i Mare of Easttown.

Fremstillingen af den indbyrdes solidaritet, der fungerer trods alle modvirkende faktorer, virker inspireret af Ken Loachs sociale realisme. I, Daniel Blake (2016), der vandt guldpalmen i Cannes, er blot ét eksempel på den særligt loachske tone. Husene i Newcastle, butikkerne, omgivelserne, lejligheden og besøgene på de offentlige kontorer taler for sig selv, og trods det triste miljø overvældes man af karakterernes reaktioner, der ofte inkluderer en absurd humor. 


Samme tone virker i Mare of Easttown. I øvrigt også samme form for humor, der udfolder sig i Mares dialoger med moderen; de er for viderekomne. Hvor dansk socialrealisme på det sidste har haft en tendens til at kamme over i overvældende demonstrationer af det sociale niveaus betydning, er der her tale om en mere lavmælt, men nok så suggestiv form.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job