Spøgelsesradioens succes
Undskyld – vi hævner

Så skal vi til det igen. Historien om Radio24syv, der trods succes måtte lade livet til en radiofonisk velbevaret hemmelighed, Radio LOUD, fortsætter. Podcasten “r8Dio – Undskyld vi roder” uddeler medietæsk og minder os alle om, at talent ikke er noget, man finder på bunden af en offentlig udbudsrunde. Illustration: R8dio/Kforum

Skrevet af

Niels Christiansen
Journalist

25 artikler

0 indlæg

Et radiospøgelse svæver i disse dage igennem Danmark. Den prisbelønnede podcast “r8Dio – Undskyld vi roder” hænger med passiv-aggressiv podcastmobning radiostationerne Radio LOUD og Radio4 satirisk til tørre. Modsat de mobbede, så ligner podcasten ”r8Dio – Undskyld vi roder” en succes. Det er ondt, det er sjovt, og det er måske tættere på virkeligheden, end din kæreste aner.
Lyt til r8DioUndskyld vi roder på spotify eller på Apple podcast her 
 
Er din kæreste træt af, at du igen brokker dig over, at Radio24syv ikke længere findes, men at stationen måtte gå i radiodøden og lande på en øde mediekirkegård på baggrund af et uskønt mediepolitisk slalomløb? Højst sandsynligt.
 
I Danmark findes der nemlig i dag et helt segment af befolkningen, der ligesom din kæreste, ikke orker at høre på flere klagesange over det opsigtsvækkende tab af en mediesucces, der overperformede.
 
Men… noget tyder på, at vi ikke er færdige med at diskutere, hvordan vi endte i den besynderlige situation, at afløserne fra Radio24syv tilsyneladende er blevet landsdækkende, folkelige hemmeligheder. 
 
Radio24syvs spøgelse svæver fortsat rundt i det danske medielandskab, og Radio LOUD og Radio4 er dem, der må lægge slot og hemmelige kældre til de omvandrende radiogenfærd. 
 
Skuespillerne Kasper Nielsen og Brian Lykke har hovedrollerne i podcasten ”r8Dio – Undskyld vi roder.” Kasper Nielsen leverer stemmeføring sendt direkte fra en nerveklinik for neurotisk anlagte kulturkonger fra provinsen.
 
Din kæreste gider ikke høre om det, men skuespillerne Kasper Nielsen og Brian Lykke har leveret en tilbagevenden ond og satirisk besked om noget, der gik galt i medie- og politik-Danmark, og om noget, der gik galt i grillbaren ude i provinsen.
 

Først fik de en ide, så fik de en pris, og så fik de lyttere 

Den prisbelønnede podcast r8DioUndskyld vi roder blev i perioden den 14. februar til den 20. februar downloadet næsten 100.000 gange, hvilket må betragtes som opsigtsvækkende, da r8Dio – Undskyld vi roder således har langt flere lyttere, end hele Radio LOUD kan mobilisere på hele deres sendeflade, der ofte ikke har været muligt for Gallup at måle. 
 
Radio LOUD udgiver selv 86 podcast, og den, der har flest downloads på ugeniveau, er podcasten Den yderste grænse, der kun har 8.155 downloads (uge 6, 2021). Radio LOUDs fire dårligst præsterende podcast, SEIN Specials, Det Gode Selskab, Mr. Poxycat & Co.: The Podcast og Daddy Issues, havde i uge 6 i år tragiske 0 downloads. Op imod r8Dio – Undskyld vi roders næsten 100.000 downloads i samme periode står den barske virkelighed og lyser op i mørket. 
 
Det ser lidt bedre ud for Radio4. Ifølge tal fra Kantar Radio-Meter lå Radio4 i uge 43 med et lyttertal på 306.000 ugentlige lyttere, og ifølge radiodirektør Anne-Marie Dohm er der på streaming og podcast omtrent 100.000 brugere ugentligt. 
 
I midten af februar tog podcastlytningen af ”r8Dio – Undskyld vi roder” for alvor fart. Radio LOUD må kigge langt efter tilsvarende lyttertal.
 
Den satiriske realityserie, der er en parodi på Radio LOUD, er således en radiofonisk metahistorie, hvor fiktionen på tragikomisk facon overhaler virkeligheden målt på succes. 
 

Gigantisk inkompetence

r8Dio – Undskyld vi roder handler om etableringen af en ny landsdækkende radiostation, R8Dio, i den fiktive provinsby Skuldborg. I podcasten spiller komiker Kasper Nielsen rollen som radiodirektør Klavs Bundgaard, mens komiker Brian Lykke spiller rollen som programchef Allan Sindberg. 
 
Klavs Bundgaard har – til sin egen overraskelse – vundet udbuddet om at lave en landsdækkende radio, og hans begejstring for de offentlige midler, der følger med, har han svært ved at rumme i sin egen krop. 
 
Som lyttere følger vi den amatøragtige – og fuskeragtige – tilblivelse af R8Dio – Danmarks nye snakke-sludre-taleradio, som Klavs Bundgaard og programchef Allan Sindberg vælger at kalde den. På den måde er udsendelserne en dokumentaristisk behind the scenes-føljeton, der giver et indblik i de to hovedpersoners kaotiske og talentløse arbejde med at få den landsdækkende radio op at stå. 
 
Kulturjournalisten Camilla Stockmann har i en anmeldelse i Politiken beskrevet udsendelserne som en krydsning mellem den britiske mockumentary The Office og den danske radiosatire Den Korte Radioavis.
 
 
Smørstemmen fra Silkeborg, Allan Sindberg, kæmper bravt for at opnå en følgerskare på SoMe. 
 
Klavs Bundgaard og hans højre hånd, Allan Sindberg, der bliver kaldt for ”smørstemmen fra Ikast,” forsøger i gensidig inkompetence at finde gode værter og formulere strategi og programkoncepter til deres nye radiokanal. Det lykkes ganske elendigt og ender i ren lokal-Gøg-og-Gokke, da kanaldirektør Klavs Bundgaard ikke har tid til møder om den slags, da han er travlt beskæftiget med ræveagtig damage control på grund af et minefelt af selvskabte problemer.
 
De to provinsgenier når dog frem til meningsløse slogans som ”Vi skal lave dækning af det nationale og globale i det lokale” og ”Vi skal lave radio i gulvhøjde,” og hen ad vejen bliver flere talentløse eller excentriske, om man vil, personer tilknyttet stationen. 
 

Den infantile, sludrende og neurotiske radiostation

De indtil videre 39 podcastudsendelser har gode manuskripter, og skuespillet er fremragende og minder på mange måder om Den Korte Radioavis. De to hovedpersoner bander løs med jysk accent, og ordet ”fandme” er nok det mest gennemgående i hele serien. 
 
Karakteren Klavs Bundgaard har et selvværd, der kan ligge på bagsiden af en sammenkrøllet bilannonce, selvom han er ”kulturkonge i Skuldborg.” Med beundringsværdig sikkerhed fucker han alt op, som han kommer i nærheden af, og vi følger hans desperate forsøg på at redde alle de nederlag, han med ufravigelig sikkerhed skaber for sig selv og R8Dio. 
 
Hele nerveapparatet i hans krop kommer ud igennem stemmens nervøse og nærmest neurotiske vibrering, og når det går værst for sig, lyder det, som om han er ved at dratte om i et feberagtigt sammenbrud. Han har hele tiden sammenstød med Allan Sindberg, og når han forsøger at bjærge sig fri for et endeligt brud med denne, ender det gang på gang med sætningen: ”Du er fandme dygtig. Vi skal fandme passe på dig.” 
 
Skuespilleren Kasper Nielsen leverer i den sammenhæng et nærmest fonetisk mesterværk, idet Klavs Bundgaards stemme konstant lyder som en nervøs teenager med en stemme i dramatisk overgang. 
 

Sover man med hundene, vågner man med lopperne

Fremstillingen af radiostationen er en elitær smack-hammer lige ned i Provinsdanmarks underliv. På overfladen er det sjov satire, men udstiller – i sit eget univers – en småkorrupt, uprofessionel og inkompetent medie- og kulturprovins. 
 
Amatørisme, talentløshed, fordækte venneaftaler, lokalpolitiske naboalliancer og en forvrøvlet selvforståelse er en parodi på de værste fordomme, hovedstadens kulturparnas kan mønstre om provinsen over en alt for dyr caffe latte. Tabet af den københavnske Radio24syv til aflæggerne uden for København lyder som et langt, rungende hult drøn og en spansk latter i samtlige 39 podcast afsnit.
 
Et udsnit af r8dio - undskyld vi roder
 
På den måde må virkelighedens provins lægge ryg og landskab til metahistorien om forsmåede københavnske egoer, der mistede en sendetilladelse til provinsens kulturelle inkompetence. 
 
Dermed efterlader portrætteringen af den dysfunktionelle radiostation et sofistikeret stempel på Provinsdanmark, der siger: Duer ikke, og manifestationen af grundfortællingen om, at provinsen på det kulturelle plan er inhabil. Hold I jer til mellemstore industrivirksomheder, men lad for guds skyld kulturen, sendetilladelser og de offentlige mediepenge, der følger med, være i fred. 
 
Men er podcastserien en kalkuleret, gigantisk mediehævn fra radioeliten fra Radio24syv?
 

Tandemparret Brügger og Bertelsen 

I 2019 fik Radio24syvs kanalchefer, Mikael Bertelsen og Mads Brügger, idéen til et satireprogram i kølvandet på, at radiostationens sendetilladelse blev overdraget til Radio4. Programmet skulle være et dagligt satireprogram om tilblivelsen af den fiktive radiostation R8Dio. Radiostationen Radio Loud vandt imidlertid udbuddet foran Radio24syv, som dermed gik over i intetheden. Men i 2020 besluttede de to skuespillere Nielsen og Lykke alligevel at benytte konceptet med bistand fra Mads Brügger.
 
Succesduoen Mikael Berthelsen og Mads Brügger står ifølge Wikipedia bag konceptet ”r8Dio – Undskyld vi roder”. Den onde ironi, som de to mediepersonligheder behersker til fuldkommenhed, er til stede med fuld kraft. Wham-bam-thank-you-mam og et spark i røven til provinsen. Værsgo! Foto: Linda Johansen/Ritzau Scanpix.
 
De 39 podcastafsnit kan koges ned til en fortælling om udvikling og et koncept for en radiostation, og på den måde er det svært andet end at se podcasten som en direkte pegefinger mod LOUD og i en vis grad Radio4.
 
Da Radio LOUD overtog sendetilladelsen fra Radio24syv, var et af de tilbagevendende kritikpunkter, at det ville være sværere at få kompetente eller relevante mennesker i studiet, hvis stationen lå fra langt fra hovedstaden på Sjælland. 
 
Men det er ikke dét, der har vist sig at være hovedproblemet. Konceptudvikling af programmer er altafgørende for en radio, hvis noget overhovedet skal lykkes, og netop dét er en grundliggende motor i fortællingen om r8Dio – Undskyld vi roder. Noget tyder i dag på, at Radio LOUD har overvurderet deres evne til radiofonisk konceptudvikling. Det er i hvert fald den underliggende påstand og klangbund i podcasten.
 
Tandemparret Mads Brügger og Mikael Bertelsen var og er netop kendt for at være hurtigløbere i den kompetence. På såvel tv- som radio- og dokumentarfilmsområdet har de siden 00'erne været i dansk topklasse på dette felt, og podcasten r8Dio – Undskyld vi roder handler i høj grad netop om det: Find den gode idé og den gode vært. Dette var heller ikke en let øvelse for Brügger og Berthelsen, da de i sin tid var hovedarkitekterne bag Radio24syv. De måtte bruge flere år, før formen endelig nåede i mål. 
 
Muligvis er det det samme forløb, vi skal igennem med de to hemmelige radiostationer. Men indtil de kommer op over vandoverfladen og ender som to smukke svaner, så står satiren fra podcasten r8Dio – Undskyld vi roder tilbage som en stor lydmæssig fuckfinger, der lyser op som en gigantisk lyssøjle, der bebrejdende retter laserstrålen mod Radio LOUD og Radio4. 
 
Og lad os minde om, at det ikke står i Grundloven, at når først en ny radiostation har nogle år på bagen, så bliver alt godt, som det blev med Radio24syv. 
 

Konceptet, der blev væk

Programudvikling, der rammer i højre målhjørne, kræver ekstremt talent, hvis en hel station skal opfindes fra bunden. Om man kan lide de to mediepersonligheder Brügger og Berthelsen eller ej, så er der god grund til at konstatere, at med lukningen af Radio24syv skyllede man – foruden en hel radiostation – to åbenlyse medietalenter ud i Medienævnets toilet, og at både de ansøgende radiostationer og Medienævnet i gigantisk grad undervurderede, hvad det kræver at skabe en radiosucces fra bunden. 
 
Det er skæbnens himmelråbende ironi, at Radio LOUD i stationens udbudsansøgning blev vurderet som værende lige så gode som Radio24syv i kategorien ”satire”, for r8Dio – Undskyld vi roder fungerer som et enkelt satirespøgelse fra den afgåede radiostation Radio24syvs ruiner, hvilket udstiller og måske kommer tættere på sandheden om Radio LOUD, end stationens ugentlige lyttertal beviser. Måske – måske ikke. Men det er rigtig god satire. 
 
Din kæreste må nok indstille sig på, at der går noget tid før, der endegyldigt er fred på radiokirkegården. De sidste spøgelser og radio-zombies fra den succesrige radiostation Radio24syv er endnu ikke forsvundet. Indtil da et hep til folkene bag r8Dio – Undskyld vi roder.
 
I er fandme dygtige.

Relaterede artikler

Med podcast får vi 20 minutters opmærksomhed - Kræftens Bekæmpelse er gået i luften med "Sundhedsmissionen", en podcastserie om sundhed og forebyggelse af kræft. Forel...
Haves: podcast. Søges: penge - Podcast er allerede blevet et massemedie, men det store spørgsmål er, om det også vil lykkes at blive anerkendt som et m...
Podcasten skræmte, healede og hyggede om os i 2020 - Ingen fester, ingen rejser, ingen banko, wellness eller julefrokoster: Eskapismen fik trange kår og I-landsproblemer sat...
En ny kommunikationsbane at spille på - Hvad tager vi med os fra det vanvittige år 2020, og hvad smider vi af i svinget, når COVID-19 er blevet til noget, vi om...
10 ting vi (også) lærte af Medieudviklingen 2020 - Vi ville hellere synge sammen end se andre på scenen i X Factor, og vi interesserede os faktisk for Absolute Music 2. Kf...
Kommunikér som en komiker - Dario Fo har engang sagt, at humoren åbner kraniet, så fornuften kan slippe ind. Humor er en afgørende ingrediens i god ...
Små og store synder - Manipulation. "Allen v. Farrow" er en opvisning i, hvordan man ikke skal opføre sig, når der er mistanke om overgreb på ...

Giv din stemme

77 stemmer
3,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

70 JOB

Kommunikationsmedarbejder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Chefkonsulent

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikatør

Frist: 27. maj

Presse- og kommunikationskonsulent

Frist: 1. juni
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.