Visuel kommunikation og storytelling

Nutidens forbrugere køber i stigende grad meget mere end blot produktet. De køber også historien bag brandet. Dette speciale undersøger danske forbrugeres holdninger til smoothie-producenten Innocents brug af storytelling og visuel kommunikation.
Mange virksomheder har som følge af den stigende konkurrence på markedet for ’fast moving consumer goods’ (FCMG) erkendt, at de må tilbyde forbrugerne mere end det reelle produkt.
 
Nutidens forbrugere køber i stigende grad historien (brandet) bag produkterne, hvilket bringer branding til et helt nyt niveau med henblik på at opnå konkurrencemæssige fordele. Storytelling og visuel kommunikation er to elementer, som virksomheder kan implementere i deres branding. I bestræbelserne på at differentiere brandet fra konkurrenterne anvender den engelske juice-­‐ og smoothieproducent Innocent både storytelling og visuel kommunikation som en integreret del af deres brandingstrategi.

Afhandlingens undersøgelse er baseret på en hermeneutisk tilgang i bestræbelserne på at opnå dybdegående viden om og forståelse for danske forbrugeres holdninger til Innocents brug af storytelling og visuel kommunikation.
 
Afhandlingen er baseret på en empirisk, kvalitativ undersøgelse, der består af dybdegående interviews med forbrugere henholdsvis med og uden kendskab til Innocent. Formålet er at undersøge, hvilken indflydelse Innocents brug af storytelling og visuel kommunikation har på forbrugerne i et brandingperspektiv.

Resultaterne viser, at Innocents brug af storytelling og visuel kommunikation generelt har en positiv virkning på forbrugerne. Storytelling og visuel kommunikation er i stand til at give brands en identitet, og virksomheder kan benytte disse elementer, både sammen og hver for sig, til at forstærke budskaber og opnå en strategisk fordel over konkurrerende produkter og/eller brands.
 
Det synes særligt essentielt at få produkter og brands til at skille sig ud, når man opererer i en branche med stærk konkurrence og mangel på unik differentiering produkterne imellem.
 
Læs hele specialet her
 
Specialet er skrevet af Christina Skaaning & Kristine Winther, Cand.Merc.(Kom.) ved CBS. Specialet er bedømt til karakteren 12. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også