Fra tweet til spalteplads

I dag er Twitter for alvor blevet et centralt værktøj for de danske folketingspolitikere i deres daglige kontakt med journalister og politiske aktører. De bruger bl.a. mediet til strategisk at gøre opmærksom på politiske holdninger eller emner over for journalister. Dette speciale undersøger, hvordan danske folketingspolitikeres tweets har indflydelse på den danske nyhedsformidling.
Twitter er populært blandt de danske folketingspolitikere. I skrivende stund har 116 folketingspolitikere en profil på det sociale medie Twitter. Det svarer til næsten 65 procent, hvilket er en stigning sammenlignet med slutningen af 2012, hvor omkring 40 procent havde en profil på Twitter.
 
På det sociale medie tweeter politikere jævnligt om alt fra politik til fodbold, og de kommenterer flittigt på andre tweets. På Christiansborg er Twitter sågar blevet kaldt ”Christiansborgs intranet”.

”Det er ret fascinerende, for det gør det let for folk at følge med og få nogle lidt sjovere input end det, der foregår på talerstolen. Og så er det politisk interessant, hvordan politikerne forsøger at påvirke debatten i egen retning,” siger digital rådgiver Astrid Haug til Politiken.

Men det er ikke kun politikerne, der er aktive på den digitale platform. Twitter er også flyttet ind i journalisternes værktøjskasse. Derfor behøver vælgerne ikke nødvendigvis at følge politikerne på Twitter for at få indblik i deres holdninger. Der ses flere eksempler på, hvordan tweets bliver citeret i netmedier, hvordan nyheder kan breake på Twitter, og hvordan en nyhedsrubrik bliver forhandlet på Twitter.
 
Specialet kaster lys over Twitters strategiske potentiale. Specialet giver i øvrigt anledning til yderligere spørgsmål: Når et tweet kan vinkle historier i medierne, hvilken betydning har Twitter så i forhold til at præge vælgerne? Har Twitter en betydning for, hvordan vi opfatter politikere og brands? Og hvordan kan tweets præge samtalen over middagsbordet?
 
Det interessante i denne sammenhæng er derfor, hvordan politikere agerer på Twitter i en tid, hvor mediebilledet har ændret sig, og hvordan Twitter præger indholdet i nyhedsmedierne, som læses af danskerne.
 
Specialet er skrevet af Camilla Larsen og Camilla Bech Madsen, Roskilde Universitet, og er blevet bedømt til karakteren 12. 
 
Læs hele specialet her
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job