Speciale om trivsel, ledelse og subjektivitet
Hverdagsnær hverdagstrivsel

Dette speciale handler trivsel på arbejdspladsen, med afsæt i kage og reoler fremfor stress og mistrivsel. Kilde: Getty Images.

Skrevet af

Liv H

1 artikler

0 indlæg

Specialet stræber efter at lyssætte forhold og dynamikker, det selvfølgeliggjorte og det under overfladen, som afsæt for nye muligheder for at skabe den hverdagsnære hverdagstrivsel.
Trivsel på arbejdspladsen synes markeret som stadig vigtigere både for den enkelte medarbejder, teamet, lederen, organisationen og på samfundsniveau. Specialet skiller sig blandt andet ud fra andre kommunikations- og organisationsstudier om ledelse, gruppedynamik og arbejdsmiljø i kraft af valgte empiriske tilgange og metateoretiske fundament.
 
Konkret er specialet baseret på en analysestrategisk ramme bestående af dokumenter, interviews og snaplogs/fotoeksperimenter samt poststrukturalistisk, postfeministisk og socialkonstruktionistisk teori om sociodynamikker, fysiske og oplevede rum samt materialitet, herunder især inspireret af og videreudviklet på baggrund af Michel Foucault.
 
Specialet bevæger sig fra makro- til mikroniveau med henblik på at undersøge, hvorvidt og hvordan trivsel på arbejdspladsen bliver til og med hvilke konstitutive betingelser for ledelse og subjektivitet – herunder at undersøge den historiske udvikling på makroplan der har muliggjort at trivsel bliver ledelsesmæssigt relevant samt at analysere hvordan trivsel konstrueres strategisk og i praksis og med hvilke effekter på meso- og mikroniveau.
 
Udgangspunktet var en offentlig organisation, hvis trivselsmålinger var af kritisabel karakter ud fra en ambition om at pege på potentialer og eventuelle justeringer i den eksisterende praksis. Med dette afsæt muliggør specialet at skabe blik for den trivsel, der eksisterer, og for de dynamikker, der finder sted på arbejdspladsen, og som kan være enten fordrende eller af uhensigtsmæssig karakter og derfor gør en forskel for ledelse.
 
 
Specialet er skrevet af Liv Høiriis i Politisk Kommunikation og Ledelse ved Copenhagen Business School, og blev bedømt til et 12-tal.
 
Specialet kan læses her.

Relaterede artikler

Tænk altid kommunikation som interaktion - Det er næsten hverdagskost at høre ledere i internationale virksomheder fortælle, hvordan de ønsker at differentiere sig...
Hvordan tjener du 35 millioner som k-chef? - NETS' kommunikationschef Karsten Anker Petersen har tjent op til 35 millioner kroner på kun to et halvt år for blot at p...
Topledere elsker kommunikationsfolk - Kommunikation virker på bundlinjen og er en fast del af dagsordenen, når den øverste ledelse i de mellemstore virksomhed...
Find den rette cross-sector samarbejdspartner - Marie Schmeltzs speciale er et interviewstudie af fem virksomheder og ni non-profit organisationer om cross-sector samar...
Populisme som retorisk fænomen - Gry Inger Reiters speciale er en begrebsorienteret kritik af populistisk retorik med afsæt i Donald Trumps valgkampagne
Er du k-chefens yndlingsmedarbejder? - Den moderne kommunikationsmedarbejder skal rådgive om kommunikation og kunne tænke strategisk sammen med ledelsen. Kforu...
Aktiv kommunikation - Communicación en acción - Udvikling af et undervisningsdesign til et samtaleforløb på 12 uger.

Giv din stemme

18 stemmer
4,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

32 JOB

Pressekonsulent

Se alle job Indryk job

Kursus

Digital Content Bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.