Speciale om nyhedsspredning- og vinkling på Facebook
De virale nyheder, godaften!

Skrevet af

Johan Mertz

2 artikler

0 indlæg

En undersøgelse af, hvordan formidlingen af danske avisers opslag på Facebook påvirkes af særligt aktive brugere.
Nyheder er ikke længere noget, man ser på TV eller læser i aviser og på deres hjemmesider. Så hvem står ved roret, når holdninger udstikkes og forplanter sig i samfundet? I dette speciale undersøger jeg, hvad der ligger til grund for, at et lille antal personer er agendasættende for nyhedsformidlingen på Facebook.
 
Udgangspunkt er i en tidligere rapport, jeg skrev. Der fremstod en række tendenser, der her undersøges yderligere. Centralt er det, at såkaldte hypbrugere, de 1% mest aktive brugere, har toneangivende roller på avisernes sider.
 
I specialet analyseres data fra Facebook-siderne for Berlingske, Politiken, Ekstra Bladet og BT. For at komme til bunds i de store datamængder, benyttes kvantitativ indholdsanalyse som den centrale metode. Denne metode er effektiv til at finde kvalitative tendenser i store mængder data.
 
Der findes frem til, at hyperbrugeres kommentarer har nogle fællestræk, der bevirker, at de falder under kommentarkategorier (i parantes), der er fremkommet ved hjælp af den kvantiative indholdsanalyse. Kommentarerne er enten hurtige (‘På pletten’), skarpe (‘Men!’), personlige (‘Efter min erfaring’), spørgende (‘Hvad mener I?’) og i sjældne tilfælde besidder de endda alle disse kvaliteter.
 
Der konkluderes, at hyperbrugerne, på baggrund af erfaring, aktivitetsniveau og fordi de falder under mindst én af kommentarkategorierne, besidder stærke agendasættende roller på danske avisers Facebook-grupper.
 
På baggrund af konklusionen, diskuteres det efterfølgende, hvilken indvirkning Facebook som distributionskanal har på andre medier, hvordan metoderne har fungeret og der fremsættes et kald til yderligere forskning.
 
Specialet er skrevet af Johan Mertz inden for to-fags-kandidatuddannelsen for dansk og kommunikation, med udgangspunkt i kommunikation, ved Roskilde Universitet.
 
Læs specialet her.
 

Giv din stemme

12 stemmer
4,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

32 JOB

Analysechef

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Seniorrådgivere

Frist: Hurtigst muligt

Salgs- og Kommunikationschef

Frist: 4. oktober

Kommunikationskonsulent

Frist: 6. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.