Fra tekstuel kommunikation til visuel kommunikation på sociale medier

I en verden hvor den digitale kommunikation vinder mere og mere indpas, og drastisk stiger i antal af platforme og antal af medlemmer på pågældende platforme, er det mere relevant nu end nogensinde før at kortlægge, hvordan man som virksomhed producerer god kommunikation på de sociale medier. Men da sociale medieplatforme konstant udvikler sig, er det nødvendigt først at kortlægge, hvilken platform man ønsker at kommunikere på.
Foto: Screenshot fra specialets forside.
Foto: Screenshot fra specialets forside.

Èn af de typer af sociale medieplatforme der virkelig har erobret flere og flere medlemmer på meget kort tid, er platforme som fx Instagram, hvor den visuelle kommunikation repræsenterer den primære kommunikation og den tekstuelle kommunikation er nedgraderet til en sekundær rolle.

Dette skift har medført, at det nu er nødvendigt at undersøge, om foregående research omkring sociale medier generelt også kan anvendes på de sociale medieplatforme, hvor den visuelle kommunikation er i fokus.

Denne nødvendighed er kun blevet forstærket af, at undersøgelser viser, at indhold med billeder eller videoer genererer mere brugerengagement end indhold uden på sociale medier generelt. Den visuelle kommunikations relevans bliver derfor kun større.

Vores opgave har derfor forsøgt at finde ud af, hvordan man producerer godt indhold på de sociale medieplatforme, der har den visuelle kommunikation i fokus.

Dette er først gjort ved hjælp af en indholdsanalyse, hvor der er målt på nogle variabler, der bl.a. er udarbejdet ud fra Aslak Gottliebs generelle engagementskriterier, der henvender sig til sociale medier. Indholdsanalysens resultater, som er baseret på 2000 kodede enheder i form af opslag, er derefter blevet testet yderligere i et eksperiment.

Analysernes resultater er til sidst blevet formuleret til nogle anbefalinger, som vil kunne bruges af alle, der ønsker at kommunikere succesfuldt på sociale medieplatforme, der har den visuelle kommunikation i fokus og/eller som ønsker at producere generelt social medieindhold, hvor den visuelle kommunikation er i fokus.

Specialet er skrevet af Sofie Helene Grue og Anne-Sophie Schlichtkrull Kiersing Dalgaard ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet, og er blevet bedømt til karakteren 10. 
 
Du kan læse hele specialet lige her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også