Kan influencer marketing tage overhånd?

Instagram er blevet en vigtig markedsføringsplatform for virksomhederne, da 47 % danskere i 2018 i alderen 16-89 år befinder sig på platformen. Det er derfor oplagt for dig og din virksomhed at anvende platformen, når du skal markedsføre dig via influencere, da en bred del af målgruppen befinder sig her. Men der er en tendens til, at flere og flere virksomheder larmer for meget set ud fra forbrugerens perspektiv. Forbrugerne føler sig kvalt i de sponsorerede opslag, fordi de ser de samme reklamer flere gange dagligt, blot fra forskellige influencere.
Bank-app’en Lunar Way har været en stor del af det indhold som danskerne er blevet præsenteret for på Instagram det seneste år. Foto fra specialet.
Bank-app’en Lunar Way har været en stor del af det indhold som danskerne er blevet præsenteret for på Instagram det seneste år. Foto fra specialet.
Skrevet af:
Freya Cæcilia Jensen Asberg
Natascha Louise Larsen
Lisbeth Møller Fjorbak
Kandidatstuderende ved Roskilde Universitet i kommunikation
 
Ny undersøgelse gennemført af kommunikationsstuderende fra Roskilde Universitet peger på, at forbrugerne opfatter reklamer på Instagram som overeksponering, når virksomheder ikke tager højde for problematikken ved at anvende makro- og mega-influencere, der rammer den samme målgruppe. Forbrugerne oplever en ekstrem markedsføring fra virksomhederne, når de ser, at samtlige influencere reklamerer for det samme produkt på samme tid. Dette er med til at ødelægge forbrugernes tillid til både influencerne og virksomhederne.
                                                                                       
Overeksponering svækker autenticiteten og troværdigheden
Du har et budskab du gerne vil formidle til din målgruppe. Derfor er det typisk et ret indlysende valg at anvende mega- og makro-influencere i din markedsføringsstrategi, da disse har alt fra 7500 følgere til mere end 100.000. For jo flere du rammer med dit budskab, jo bedre. Eller hvad?
 
I undersøgelsen udfordrer de kommunikationsstuderende denne opfattelse. Gennem både spørgeskemaundersøgelse, forbrugerinterviews og receptionsinterviews redegør de gør for forbrugernes holdning og opfattelse af virksomheden Lunar Way.
 
Modtagerne fortalte, at de udelukkende bruger Instagram til underholdning, tidsfordriv eller for at finde inspiration eller nyheder. Desuden lagde de meget vægt på, at influencerne og virksomhederne skal være troværdige og reelle. Influencernes personlighed og univers skal passe til produktet, hvis forbrugerne skal finde markedsføringen værdifuld.
 
Men modtagerne oplever, at både Lunar Way og andre virksomheder er begyndt at bruge mange makro- og mega-influencere til at reklamere for det samme produkt inden for den samme tidsperiode, hvilket er med til at ødelægge tilliden. Tilliden ødelægges både fordi det ikke opfattes autentisk, men også fordi modtagerne finder reklamerne forudsigelige, irriterende og opstillede. En af modtagerne udtaler:
 
“Den strategi de bruger, det har gjort, at jeg nu bare skipper over det. Nu har man set det hele, hvor man tænker “nu har jeg set jer, jeg behøver ikke vide mere”. Det er nærmest bare irriterende, at man ser det hos influencerne hele tiden"
 
Konklusionen er, at når virksomheder bruger mange af de store influencere, især makro- og mega-influencere, så når budskabet ud til den samme målgruppe flere gange. Målgruppen følger typisk mange af samme influencere, der alle reklamerer for samme produkt, hvilket skaber overeksponering og dermed irriterede og trætte forbrugere. Men hvordan opnår du så som virksomhed at markedsføre dig på bedst mulig vis på Instagram?
 
Irina Olsen og Lenny Pihl er to blandt mange af de mega-influencere som Lunar Way anvender i deres markedsføringsstrategi på Instagram.
 
Sådan forbedrer du din markedsføringsstrategi
Når de influencere du anvender eksempelvis alle er realitydeltagere, så rammer du typisk den samme målgruppe, fordi influencernes følgere overlapper hinanden. Derfor får du negative forbrugere og et svækket omdømme. Det handler i bund og grund om at blive opfattet autentisk for at kunne overbevise forbrugerne.

Når du udarbejder din strategi inden for influencer marketing, er det vigtigt at tænke forbrugerperspektivet ind i din strategi. Forbrugerne har den afgørende magt, fordi det er dem, der i sidste ende skal købe dit produkt. Det handler ikke blot om at finde det rette match mellem influencer og produkt, men også om, hvordan du vil opfattes af målgruppen.
 
For at undgå en overeksponering viser undersøgelsen, at du bør overveje dit valg og sammensætning af influencere nøje. Du bør finde influencere, der rammer forskellige forbrugere inden for målgruppen. Du må tage højde for, at forbrugerne følger influencere på kryds og tværs på Instagram, hvilket skaber denne overeksponering, når flere influencere reklamerer for dit produkt. Det er derfor vigtigt, at dig og din virksomhed ikke ser influencerens univers som et lukket og afgrænset netværk. På den måde undgår du overeksponering og opretholder dit omdømme.
 
Så når du vil markedsføre din virksomhed gennem influencer marketing med succes, så handler det ikke blot om at få opmærksomhed. Det handler om at undgå overeksponering for at fremstå autentisk, så du ikke skaber dårlig opmærksomhed for din virksomhed, hvilket i sidste ende er med til at påvirke købsbeslutningen hos forbrugeren.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også