Licens i en brydningstid

Specialet handler om, hvordan licens bliver kommunikeret fra DR's side, samt hvordan licens (og kommunikationen herom) bliver opfattet blandt befolkningen. Specialet afsluttes med en diskussion af, hvordan fremtiden for licensen ser ud.
I specialet undersøges danskernes holdninger til licens og DRs kommunikation om emnet. Kilde: Polfoto/Torben Åndahl
I specialet undersøges danskernes holdninger til licens og DRs kommunikation om emnet. Kilde: Polfoto/Torben Åndahl
Licensdebatten er både aktuel og politisk - alle har en holdning til licens! Netop derfor var det interessant for mig at undersøge, hvad det er, der egentlig er essensen i debatten. For mange handler licensdebatten nemlig ikke kun om at være for eller imod eller om at betale eller ikke at betale. For flere handler det om selvbestemmelse, unfair konkurrence og om at følge med den digitale udvikling. For andre handler det om fællesskab, kulturel og almendannelse og det demokratiske grundlag i vores samfund. Det er derfor heller ikke en debat der er ligetil og med simple løsninger, men det er helt sikkert en debat, der kun bliver mere og mere interessant med tiden.
 
Specialet undersøger gennem en diskursanalytisk tilgang, hvordan DR kommunikerer og legitimerer licensen i en tid præget af mediekonvergens og digital udvikling, samt hvordan DR siden 1970'erne har anvendt ganske forskellige kommunikationsstrategier i forsøget på at få flere til at betale licens. I denne forbindelse analyseres licenskampagner fra 1970'erne og frem til i dag, ligesom også repræsentanter fra DR's markedsførings- samt licensafdeling interviewes.
 
Gennem en spørgeskemaundersøgelse med over 3.000 respondenter og tre fokusgrupper undersøges det også, hvordan befolkningen opfatter de forskellige kommunikationsstrategier DR gennem tiden har anvendt til at legitimere licensbetalingen. Resultatet af disse analyser danner baggrund for en diskussion af, hvordan DR med fordel kan gribe legitimeringen af licensen an i fremtiden. 
 
Specialet er skrevet af Lisa Tornhøj Juul ved Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet. Specialet er bedømt til et 12-tal.
 
Læs hele specialet her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også