Co-creation i branding og cross-media: Et case-baseret studie af GoPros og Monte Carlos anvendelse af brugergenereret indhold

For få år siden blev det ofte set som nytænkende og innovativt, når virksomheder fik flere digitale medier til at aktivere brugerne og spille sammen i forbindelse med markedsføring af produkter eller spredning af budskaber. I dag er det dog nærmere reglen end undtagelsen, at virksomheder forsøger at nå deres målgrupper på denne måde. Hos mange virksomheder ses en stigende interesse for at involvere og samarbejde med forbrugere, og stadigt flere virksomheder anvender sociale medier som Facebook, Instagram, YouTube og Twitter som led i markedsførings- og kommunikationsstrategier.
Hos mange virksomheder ses en stigende interesse for at involvere og samarbejde med forbrugere, og stadigt flere virksomheder anvender sociale medier som Facebook, Instagram, YouTube og Twitter som led i markedsførings- og kommunikationsstrategier.
 
Oprindeligt var sociale medier tilegnet privatpersoner, men mange virksomheder har set potentialet i at være til stede og inddrage målgrupper der, hvor brugerne er. Andelen af virksomheder, der anvender et eller flere sociale medier, er vokset støt i løbet af de seneste år, men ikke alle virksomheder har lige stor succes med brugerinddragelse.
 
Der synes at være en tendens til, at nogle virksomheder i højere grad lægger vægt på at være til stede på så mange kanaler som muligt frem for at udvælge netop de kanaler, der giver mening for det budskab, man ønsker at formidle. Endvidere forsøger mange virksomheder at engagere brugere og få dem til at bidrage med indhold uden umiddelbart at have et klart formål hermed.
 
Blandt de virksomheder, som vi har set forsøge sig med co-creation, skiller to tilfælde sig ud fra mængden. Disse er DR’s radioprogram Monte Carlo med konceptet Hørt Over Hækken og den amerikanske kameraproducent GoPro med anvendelsen af brugergenereret indhold i markedsføring. De to virksomheder lader til at have formået at inddrage brugerne på en måde, der skaber værdi for såvel afsendere som modtagere.
 
I dette speciale har vi gennem kvalitative metoder undersøgt Monte Carlo og GoPro med det formål at kunne forstå og beskrive, hvordan disse anvender co-creation i branding- og cross-media-sammenhænge samt, hvad henholdsvis brugere og virksomheder får ud af at være kreative sammen. Vi har ligeledes søgt at klarlægge, hvordan andre virksomheder kan lære af de måder, hvorpå GoPro og Monte Carlo har arbejdet med co-creation.
 
Specialet er udarbejdet af Cecilia Samsson og Camilla Lützhøft Stahlschmidt ved uddannelsen Digital Design & Kommunikation på IT-Universitetet i København og er bedømt til karakteren 10.
 
Læs hele specialet her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også