Speciale om branding i børnebranchen
Kulturel branding i børnebranchen

Skrevet af

Michelle Kaczor Skov

1 artikler

1 indlæg

Flere forbrugerundersøgelser viser, at børnebranchen er syltet ind i manglende forbrugertilfredshed- og tillid. Interessant nok eftersom branchen henvender sig til et særdeles dedikeret, købevilligt og købestærkt publikum. Specialet dykker derfor ned i en ny måde, børnebranchen kan arbejde med sit omdømme og sin branding på: nemlig ved at prøve kræfter med Douglas Holts nytænkende kulturelle tilgang til brandingstrategier.
Den kulturelle brandingtilgang rokker ved hele det fundament, brands konventionelt bygges på. Forbrugere er nemlig ikke blot forbrugere og skal ikke tilgås som sådanne: de er komplekse væsner i en kultur, der bygger på ideologier, myter, værdier og ængstelser.  Og de søger konstant at styre deres identitet i et samfund, hvis kulturelle turbulens til stadighed truer deres identitetsprojekt.

Kulturelle brands manifesterer sig som en aktiv del af kulturen ved at adressere nogle af samfundets mest udprægede spændinger med nye forløsende myter. Når brandets brugere inddrager myten i deres identitetsprojekt, bliver brandet en integreret del af en kultur, og kan herigennem opnå en enorm styrke.
 
I teorien kan Holts kulturelle brandingmodel transformere ethvert brand til et succesfuldt ikon. Men i praksis er Holts model nyudklækket, og mangler endnu at bevise sit værd som et alternativ til de eksisterende brandingmodeller.

Specialet her søger at bygge en del af broen mellem teori og strategisk praksis: Det gransker de dominerende ængstelser, ideologier og identitetsprojekter i småbørnsmødres liv, for herudaf at kunne stille retningslinjer op for en kulturel brandingstrategi for børnebranchen. Ydermere peger specialet på praktiske videnshuller og implikationer ved Holts kulturelle brandingteori.
 
Læs hele specialet her.
 
Specialet er skrevet af Michelle Skov, Virksomhedskommunikation, Aarhus Universitet, og er bedømt til 10.
 

Relaterede artikler

Skilsmissebranding - Januar-tristesse, soundtrack i mol, skilsmisse og triste delebørn er ingredienserne, der skal få os til at se på brands ...

Giv din stemme

9 stemmer
4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

58 JOB

Praktikant

Se alle job Indryk job

Job

Senior Communication Manager

Frist: 23. november

Brand Manager

Frist: 23. november

Teamleder til DR Kommunikation

Frist: 30. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.