Ingen jul uden julekalender

Sara Aagaard og Lea Sohn Mikkelsens speciale undersøger familiens motivation for at se julekalender i et ritualteoretisk perspektiv.
TV-julekalendere samler familier foran fjernsynet hvert år.
TV-julekalendere samler familier foran fjernsynet hvert år.
Julen er en helt særlig tid på året. Mange forbinder julen med julegaver, juletræ, julepynt osv., hvorfor julen kan siges at være traditionernes tid, hvor børn og voksne har store forventninger til såvel juletidens aktiviteter som hinanden. Her tages ofte en timeout fra hverdagen, og andre – ofte familiecentrerede – værdier kommer i fokus. En vigtig komponent i julen og nedtællingen til juleaften er for mange familier tv-julekalenderen. Her møder december måneds hverdagsliv en unik mediegenre, hvorved der skabes et særligt socialt og fællesskabsorienteret rum i en ellers individualiseret mediekontekst.
 
Julekalenderen kan således siges at blive en fast tradition familien samles om, hvorfor familien som institution er særlig relevant i denne sammenhæng. Julekalenderen vises hvert år i december måned og udgør en enestående tv-genre i det danske tv-landskab. Den har eksisteret siden 1962, hvorfor den således er den ældste, danske tradition for at producere fiktion i føljetonformat. Julekalenderens dramaturgiske opbygning med 24 episoder skaber en nedtælling til juleaften, hvilket kan siges at lægge op til en rituel brugssituation.
 
Julekalenderen som et flow-tv-fænomen er særligt relevant i en nutidig mediekontekst, da den som nævnt kan siges at have en samlende effekt i et ellers mere fragmenteret medielandskab med en tendens til individualiseret mediebrug. Visse genrer, som eksempelvis direkte sportsudsendelser og live talent- og underholdningsshows, klarer sig generelt godt på flow-tv, mens særligt dramagenren i højere grad har oplevet et skift over til on demand platforme. Hos julekalenderen ses denne tendens ikke i samme udstrækning, idet der fastholdes et mere traditionelt distributionsflow, hvor det ikke muliggøres for seeren at binge watche afsnit på samme måde som ved flere af streamingtjenesterne.
 
På trods af dette kan man dog alligevel år efter år konstatere, at julekalenderen er et populært flow-tv fænomen – den må således kunne noget ganske særligt. Det traditionelle distributionsflow kan siges at styrke den samlende kraft yderligere, da denne til en vis grad fastholder julekalenderen, som noget familien samles om på et bestemt tidspunkt hver aften i december måned. Desuden kan man argumentere for, at julekalenderens funktion, som en form for nedtællingsritual, har en betydning i denne forbindelse.
 
Med udgangspunkt heri, er det derfor relevant at analysere, hvad der motiverer familien til at se julekalender, samt hvilken betydning julekalenderen har for familien.
 
 
Specialet er skrevet af Lea Sohn Mikkelsen og Sara Aagaard Pedersen ved medievidenskab på Aarhus Universitet.
Specialet er bedømt til et 12-tal.
 
Læs hele specialet her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også