Køn Utopi!

Vores samfund bender sig i en seksuel brydningstid. Anden bølge af #MeToo, en ny samtykkelovgivning og debatten om seksualundervisning i folkeskolen er bare nogle af de tegn på, at den danske offentlighed efterspørger og har behov for mere seksuel dannelse.
Foto: Speciale (Kira Skovbo Moser)
Foto: Speciale (Kira Skovbo Moser)
Køn Utopi! – En retorisk undersøgelse af det feministiske kønsmanifest som drivkraft for seksuel dannelse på de danske højskoler
 
“Der udbydes ikke obligatorisk undervisning i emnet på landets læreruddannelser. Der eksisterer ikke en 'Seksualunderviserforening' på lige fod med Dansklærerforeningen og Danmarks Matematiklærerforening. Der findes ingen systematiske efteruddannelsestilbud. Der er ingen lærebøger. Og produktionen af undervisningsmaterialer og forskning på området er minimal.”
 
Sådan åbner bogen Seksualitet, skole og samfund – Kritiske perspektiver på seksualundervisning fra 2018 af Line Anne Roien, Venka Simovska og Christian Graugaard. De påpeger, at selvom seksualundervisning har været obligatorisk i den danske folkeskole siden 1970, så halter undervisningssystemet gevaldigt efter i praksis. Det fik mig til at spekulere på, hvad jeg med min retoriske faglighed kan gøre for at påvirke denne udvikling i en mere positiv retning.
 
I april 2021 blev problemet endelig addresseret på politisk plan. Med Finansloven blev der afsat 15 mio. kr. til at styrke seksualundervisningen i de danske folkeskoler for 2021-2023, med begrundelsen at seksualundervisning “spiller en vigtig rolle i elevernes dannelse”. Også højskolebevægelsen har indset, at opgaven med at skabe dannede unge mennesker også indebærer at fokusere på det, de kalder seksuel dannelse. I oktober 2021 meldte Folkehøjskolernes Forening offentligt ud, at de og højskolebevægelsen er påbegyndt arbejdet med at styrke deres rolle og kompetencer inden for området. Fra et retorisk perspektiv er det dermed kairos (perfekt timing) at fokusere på de aspekter af seksuel dannelse, der kan være med til at skabe forandring. Og særligt inden for højskolebevægelsen, da her er friere rammer for undervisning end i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.
 
Fordi retorik blandt andet har som fokus at undersøge, hvordan vi kan forandre verden gennem vores sprog, argumenter og ordvalg, kan den retoriske faglighed være et udgangspunkt for at imødekomme efterspørgslen på seksuel dannelse i samfundet. Specialet Køn Utopi! undersøger, hvordan vi gennem en mere aktivistisk undervisningsform centreret omkring manifestskrivning kan fremme seksuel dannelse blandt unge mennesker på de danske højskoler.
 
Potentielt kan den seksuelle dannelse herfra sprede sig som ringe i vandet i vores samfund, skubbe til vores verdensopfattelser og handlemønstre og på længere sigt skabe kulturelle og strukturelle forandringer for en mere lige verden.
 
Hvis du er interesseret i specialets produkt, undervisningsmaterialet Køn Utopi!, kan du kontakte Kira Skovbo på kiraskovbo@gmail.com.
 
Specialet er skrevet af Kira Skovbo Moser ved Retorik ved Aarhus Universitet. Specialet er et produktspeciale og blev bedømt til karakteren 12.
 
Læs hele specialet her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også