Speciale
Computerspil som en vej til dannelse

Skrevet af

Rasmus Krause Bidstrup

1 artikler

0 indlæg

Specialet omhandler forskningsfeltet Serious Games. Det er et felt som beskæftiger sig med spændingsfeltet mellem computerspil og læring.

Specialet indleder jeg med at argumentere for, at et specifikt fokus på dannelsesbegrebet kan bidrage til at berige forskningsfeltets forståelse for den læring som relaterer sig til computerspil. 

 

Dannelse er et begreb som stammer fra den tyske filosofiske diskurs, men som har tråde tilbage i oldtiden. Det er i en bred vifte af definitioner blevet brugt til at diskutere hvordan individets personlighed tager form, når disse individer møder verden såvel som dem selv på forskellige måder. 

 

For at undersøge hvilke betydning computerspilsmediet har for denne særlige form for læring, udvikler jeg i den første del af specialet et analytisk perspektiv, hvormed man tilgår computerspillene som dannelsesmiljøer. Det gør jeg ved at fusionere teori om dannelse, leg, medier og kommunikation, formalisme, situationisme og affordance.

 

I den anden halvdel af specialet anvender jeg det analytiske perspektiv til at analysere det populære computerspil League of Legends. Det gør jeg for at demonstrere, såvel som for at diskutere de dannelsesfaciliterende dynamikker, der findes i det samspil, som skabes af både spillere og spil. 

 

Slutteligt diskuterer jeg perspektivets implikationer for feltet og anbefaler en kritisk tilgang til spillene, som en vigtig faktor. hvis man ønsker et sundt læringsudbytte. 

 

Specialet blev bedømt til karakteren 10 og er skrevet af Rasmus Krause Bidstrup i kommunikation på Roskilde Universitet.

 

Du kan læse hele specialet her.

Giv din stemme

12 stemmer
3,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

60 JOB

Kommunikationschef

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Social Media Manager

Frist: 26. september

Praktikant

Frist: 8. oktober

Kommunikationsrådgiver

Frist: 10. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.