Speciale
”Vi bruger rigtig meget tid på at diskutere, hvad der kommer til at ske”

Skrevet af
Forskningen i tid i organisatoriske sammenhænge begyndte først for alvor efter årtusindskiftet, men tidsperspektivet i forbindelse med planlagte organisatoriske forandringer er stadigvæk relativt uudforsket og underteoretiseret. Derfor undersøgte jeg dette blindspot i forskningen inden for fagområderne forandringskommunikation og -ledelse. Jeg analyserede, hvordan tid kommer til udtryk i forbindelse med integrering af planlagte forandringsinitiativer i organisationer.

 
Specialet er forankret i den Situationelle Dialektiske Videnskabsteori. Der er i alt blevet analyseret seks forskellige cases, som både omfatter offentlige organisationer og private virksomheder samt foreninger. Der findes adskillige analyseværktøjer til at planlægge organisatoriske forandringer, men der findes ikke et analyseværktøj til at analysere allerede integrerede organisatoriske forandringer, det vil sige forandringer analyseret bagud. Af den grund udarbejdede jeg min egen metode kaldet den Situationelle Dialektiske Tids- og Forandringsroulade. 
 

Der går tid fra ens arbejdsopgaver, når der integreres forandringer i organisationer. En del af den tid, man normalt ville bruge på at udføre sine arbejdsopgaver, kan under en forandringsproces kategoriseres som vente-, stille- og/eller spildtid. Der går meget tid med at sprede rygter samt diskutere, hvilke konsekvenser den integrerede forandring kommer til at få i fremtiden, og er lig med spildtid for den enkelte organisation. 

 
På baggrund af caseanalyserne er der blevet udarbejdet en tids- og forandringsmodel kaldet ”Tidsperspektiver i forandringer”. Det er tidsperspektiver, som forandringsplanlæggeren kan rette sin opmærksomhed imod, når denne beskæftiger sig med tidsaspektet i forbindelse med den forandringsplanlægning, vedkommende skal forestå.
 
 
Specialet er skrevet af Julie Mølgaard Laursen ved International Virksomhedskommunikation på Syddansk Universitet og blev bedømt til karakteren 12.
 
 

Giv din stemme

10 stemmer
4,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

61 JOB

Digital Projektleder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationsrådgiver

Frist: 16. maj

Pressechef

Frist: Hurtigst muligt

Senior kommunikationskonsulent

Frist: 1. juni
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.