Sparekniven kan ramme K-afdelingen

I 2023 vil krisen ramme yderligere. Derfor er det vigtigt at huske på, at resultater og værdi skal kunne dokumenteres. Ellers kan sparekniven ramme kommunikationsafdelingen. Det mener Lasse Bastkjær Jensen, direktør for strategi og kommunikation i DR, som medvirker i Kforums serie om professionelle kommunikatørers største udfordringer i 2023.
Lasse Bastkjær Jensen, direktør for strategi og kommunikation i DR, kommer med sine forudsigelser for 2023. Foto: LinkedIn
Lasse Bastkjær Jensen, direktør for strategi og kommunikation i DR, kommer med sine forudsigelser for 2023. Foto: LinkedIn
2023 bliver et år påvirket af krise. Derfor bliver det endnu vigtigere at vise værdien af kommunikatørers arbejde, hvis ikke sparekniven skal ramme kommunikationsafdelingen. Samtidig bliver det i 2023 endnu vigtigere at tage reelt ansvar som virksomhed eller organisation – og ikke bare tale om det.
 
 Det mener Lasse Bastkjær Jensen, direktør for strategi og kommunikation i DR. Her kommer hans tre forudsigelser for 2023. 
 
 
 
SERIE: K-chefernes udfordringer i 2023
I løbet af januar bringer Kforum løbende interviews med k-profiler, der kommer med deres bud på, hvilke store issues og udfordringer der vil lande på kommunikationschefernes bord i 2023. Kontakt redaktionen på info@kforum.dk med dine bud, så kommer de med i vores opsamling på alle forudsigelserne.
 
 

1. Krisen kan være en udfordring og mulighed for kommunikatører

Jeg skal ikke forsøge mig som økonomisk vismand, men det er jo nok svært at forestille sig et 2023 med lutter blå himmel over hele jordkloden.
 
Mon ikke følgerne af krise kommer til at fylde hos rigtigt mange kommunikatører – og kan komme i mange aftapninger: lavere indtjening, afskedigelser, kunder, som bliver sure over højere priser, nye kunder, der bliver sværere at hive ind, eller nye globale udfordringer for de internationale virksomheder.
 
Alt sammen får det betydning for kommunikatørers arbejde. Det kan jo godt lyde lidt hængemuleagtigt, men grebet rigtigt an også en anledning til at vise, hvordan kommunikation kan gøre en værdifuld forskel og f.eks. skabe ro og forståelse internt såvel som eksternt.
 

2. Drop snakken, og tag ansvar

I allerbredeste forstand er mediernes og omverdenens tålmodighed med organisationers ansvar blevet mindre i 2022, og det forsætter givet i 2023.
 
Tendensen til, at man bliver stillet til regnskab, når det drejer sig om f.eks. klimaaftryk og diversitet, fordufter næppe i det nye år. Tværtimod – og godt det samme. Det er rigtigt glimrende, at man får sværere ved at snakke sig ud af problemerne, men faktisk er nødt til at kunne fremvise rigtige resultater og omtanke frem for hensigtserklæringer og smuk lyrik.
 

3. Resultater skal dokumenteres, hvis man vil undgå sparekniv

Kommunikationsfolk synes jo i sagens natur, at kommunikation er vældigt spændende og har nærmest herlighed i sig selv. Vi hylder den flotte tale, kampagne m.v. Men for de fleste andre i vores organisationer, så har vi først og fremmest værdi for de hårde resultater og den effekt, vi kan bidrage til.
 
Hvis tesen om, at vi ser ind i et 2023 med krise og knaphed, holder stik, så er det endnu vigtigere at huske på, at resultater og værdi skal kunne dokumenteres. Ellers er det alt for let at konkludere, at sparekniven kan svinges over kommunikationsafdelingen, uden at det har sønderlige negative konsekvenser.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også