Send aldrig en peach-emoji

På alle vores mobiltelefoner ligger et arsenal af tusindvis af emojis, der hver især har evnen til at ændre tonen og stemningen af vores beskeder til hinanden. Kærlige og kække emojis, som vi i en årrække har været vant til at bruge udelukkende til familie og venner, har over de seneste år indtaget mailindbakkerne og Slack-trådene og givet lidt liv til den interne virksomhedskommunikation. At introducere emojis på arbejdspladsen kan være en velsignelse, men kræver også særlig finføling og situationsfornemmelse, hvis det skal lykkes.
Kilde: GettyImages
Kilde: GettyImages
Emojis er på ingen måder et nyt fænomen længere. Det er derimod et sprogligt og visuelt greb, der nu er cementeret i den digitale kultur, vi de sidste årtier har levet i og været med til at skabe og udvikle undervejs. Emojis er gået fra at være en kærlig lille sidebemærkning i familiechatten til bevidst og underbevidst at være en del af flere og flere virksomheders interne kommunikation. Når store dele af den interne kommunikation foregår over digitale kanaler som Slack, Teams og mail, kan misforståelser og toneangivelser hurtigt gå tabt i tegnene. Mange foretrækker derfor at kaste en emoji eller to iblandt for at bløde tonen op gennem skærmen.  
 
Til trods for at mange stadig ikke føler sig så selvsikre i brugen af emojis på arbejdspladsen, er medarbejdere verden over begejstrede for implementeringen af emojis i virksomheders interne kommunikation.  
 
I 2021 udkom Adobe med en Emoji Report, hvor de interviewede 7.000 mennesker fra USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Japan, Australien og Sydkorea for at se emojiers indflydelse på digital kommunikation og udformningen af menneskelige relationer. Undersøgelsen viste, at 66 % af de adspurgte godt kan lide at bruge emojis på arbejde, og hele 71 % af emoji-brugere føler, at emojis på arbejdspladsen gør folk mere venlige og troværdige at arbejde sammen med. 
 
Jonas Bladt Hansen, som er ekspert i intern kommunikation ved Inversus, fortæller ud fra sit kendskab om brugen af emojis på arbejdspladsen: “Det [en emoji, red.] kan vise ens følelser, hvilket kan virke afvæbnende og give folk fornemmelse af, at det er mere uformelt. Tit og ofte lægger man en tolkning ind over mails, hvor man tror, noget betyder noget bestemt, hvor en smiley kan virke afvæbnende.”  
 
Når vi bruger emojis i de beskeder, vi sender til vores kolleger, fremstår vi altså mere imødekommende og åbne for dialog, end når vi lader være. Naturligvis handler det lige så meget om konteksten for samtalen, emojien, der sendes, og kulturen i virksomheden, men når det gøres rigtigt, er medarbejdere glade for emojiers evne til at lægge stemningen.  
 
KIlde: Pumble.com
 
 

Emojis nærer kreativitet og samarbejde 

 
Selvom det ikke er passende at bruge emojis i alle virksomhedskulturer (endnu), giver en åben og tilgængelig emojikultur på arbejdspladsen medarbejderne muligheden og værktøjerne til at udtrykke sig bedre og dermed forbedre den interne kommunikation på arbejdspladsen.  
 
Det gælder særligt virksomheder, der søger at have en kreativ eller samarbejdsrig kultur på tværs af afdelingerne. Virksomheder, hvor ledere gerne vil ses som innovatører og facilitatorer, og hvor virksomheden generelt har en fladere struktur. Her er emojis med til at fremhæve tovejskommunikationen og skabe dialog i øjenhøjde i alle virksomhedens lag. Særligt blandt dem i de kreative brancher skaber emojis en forbedret føling mellem kolleger og det arbejde, de vil lave. Mange i de kreative brancher er mere visuelt orienterede, og her kan det være af stor værdi at lade dem udnytte arsenalet af emojis til at kommunikere ideer, tanker og følelser og på den måde skabe nærvær med sin arbejdsplads.  
 
Som vi efterhånden har vænnet os til hjemmearbejdspladsen og nu også hybridarbejdspladsen, er der mange, der dag til dag lider afsavn af den menneskelige kontakt, man ubevidst får på det fysiske kontor. Her kan emojis på sin egen måde erstatte noget af den kontakt gennem de små digitale ikoner, der efterligner menneskelig mimik eller gestik. En lille 👍, 👏 eller 🤩 formår at løfte motivationsniveauet på hjemmearbejdspladsen og giver den anerkendelse, man har brug for til at holde energiniveuaet oppe og trives. Jonas Bladt Hansen fremhæver ligeledes dette aspekt af brugen af emojis i intern kommunikation: 
 
 
“Når man sidder derhjemme på den hybride arbejdsplads, er der noget emotionelt, der går tabt. Den der anerkendelse, vi ikke taler så meget om i hverdagen; det der nik eller klap på skulderen får vi ikke længere. Derfor kan vi risikere at føle ikke at blive lige så værdsat. På et helt ubevidst plan. Den følelse af, at vi ikke får den anerkendelse for vores arbejde og den feedback, som vi har brug for. Emojis kan være med til at give en erstatning for noget af det.” 
 
 
Når man bruger emojis, får man en mere uformel arbejdskommunikation, hvor ideer hurtigere og mindre gnidningsfrit kan udveksles. I undersøgelsen fra Adobe mente 73 %, at emojis gør det nemmere og hurtigere at dele ideer, mens 63 % mente, at det samtidig gjorte beslutninger i samarbejdssammenhænge mere effektive. Når man nemmere kan mærke enstemmig opbakning for en ide via positivt stemte emojis, mindsker det også behovet for telefoniske opkald og møder, lyder det fra 51 % af de adspurgte i undersøgelsen.  
 

Tænk dig om, før du trykker send 

Selvom fordelene ved at bruge emojis er mange, kan emojis give anledning til endnu flere misforståelser, hvis man ikke forstår sig på deres gængse betydning. Lidt i samme baner som internetakronymer, der bliver misforstået af den mindre digitalt vakse målgruppe, der tror, at LOL står for “lots of love”.  
 
Ligeledes kan aubergine- og ferskenemojis få en helt anden betydning, end 60-årige Birthe fra HR lige umiddelbart går og tror. Når man introducerer emojis til arbejdspladsen, handler det også om at hjælpe sine medarbejdere til at bruge emojis på en måde, der giver mening og styrker samarbejdet, i stedet for at svække det. Ligeledes beskriver Jonas Bladt Hansen:  
 
 
“Der er et nyt lag af kommunikation, som vi kan kalde emojikommunikation, og som vi alle sammen lige skal lære. Det kunne være meget sjovt at lave en guideline for, hvad vi forstår ved emojis. Det måtte egentligt godt være en del af kommunikationstræning for, hvordan vi bruger emojis i organisationen.”  
 
 
Såfremt alle medarbejdere har en nogenlunde fælles forståelse for, hvad de enkelte emojis signalerer eller betyder, har ikonerne stort potentiale til at forbedre arbejdspladsen i stedet for at lede til ubehagelige HR-sager, fordi ens kolleger render rundt og sender beskeder med lumre undertoner uden at vide det.  
 
Emojis skal nemlig, som al anden kommunikation, være respektfuld og hensigtsmæssig, og bare fordi man kan sende en kysse-emoji, betyder det ikke, at man skal. 
 

5 tips til at bruge emojis 

  1. Kvalitet over kvantitet. Emojis er fede, men bruger du for mange af dem, mister de også hurtigt deres charme. Hold dig til en eller to i stedet for 15.  

  2. Brug ikke emojis i mails, hvis ikke du kender din modtagers samtalestil, så undgår du de helt store emoji-brølere.  

  3. Det kan være en god ide at efterligne din modtager, hvis du er usikker. Bruger de emojis, er det okay for dig at bruge emojis.  

  4. Etablér en gensidig forståelse for emojis. Det er altafgørende, at andre fortolker dine emojis, som du gør, for at det har den ønskede effekt og ikke ender med at være stødende.

  5. Ved professionelle mailsamtaler er det en god ide at være på den sikre side og afværge brugen af emojis. Professionalisme over personlighed.  
 
Bonustip: Hvis du ikke er helt sikker på, hvad en emoji betyder, kan du med fordel slå det op på Emojipedia eller bruge en af de sikre emojis som tommel op, håndtrykket eller den helt simple smiley 😊  
 
Kilde: Pumble.com
 
Når så store dele af vores arbejdsrelaterede kommunikation foregår digitalt, er det afgørende, at vi ikke misforstår hinanden og skaber konflikter, der let kunne have været afværget. En emoji, fjollet, som det lyder, kan hjælpe os med at kommunikere mere effektivt med hinanden. De indikerer nemlig en stemning, som kan udvise værdsættelse og booster effektivitet. Så sæt i gang! 🤝 
 
Læs mere:
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også