For at undgå at få sit (lyse)grønne vasketøj hængt til tørre af kritikere er her 7 gode råd til virksomheder, der er nervøse for at blive anklaget for greenwashing.#REKLAMEPLADS#
Inden man kaster sig ud i en stor grøn kampagne, så giv virksomheden et servicetjek. Undersøg, om der er områder, hvor I ikke er så bæredygtige, som I gerne vil være. Find ud af, om der er steder, hvor I er sårbare, inden nogen andre opdager det. Så kan I bruge den information til at forbedre virksomheden eller blot tage det med ind i jeres kampagne- og kommunikationsstrategi.
De færreste virksomheder er 100 % bæredygtige. Men hvis I er ærlige omkring dette og åbent kommunikerer omkring jeres egne udfordringer, så vil det i højere grad blive positivt modtaget. Det forpligter naturligvis til, at I så rent faktisk også rykker jer og aktivt gør noget ved problemerne.
Ærlighed handler naturligvis også om, at man ikke som virksomhed udgiver sig for at være noget, man ikke er – eller sætter såkaldte bæredygtige initiativer igang, hvilke grundlæggende ikke er bæredygtige.
Vær samtidig ydmyg omkring jeres arbejde frem for at markedsføre jer på, at I har det mest bæredygtige, grønne produkt, verden endnu har set. Sandsynligheden for, at det er rigtigt, er virkelig lille – og moderne forbrugere tænder ganske enkelt af på det.
3. Lad andre fortælle, I redder verden
Hvis jeres virksomhed gør store ting for planeten, så lad andre fortælle om det. Sørg for, at medier, NGO’er og andre virksomheder kender til jeres planer – men uden I nødvendigvis iværksætter en stor kampagne. Gør eksempelvis som Letz Sushi, og indgå partnerskaber med relevante miljøorganisationer, så de kan være med til at bære budskabet ud.
Ved at få andre til at fortælle, hvor stærkt et arbejde I gør, bevarer I den ydmyghed, der bare styrker jeres historie. Journalister elsker at opdage en ny historie, som ikke allerede er et forsuttet bolsje. Men forvent ikke, at journalister eller organisationer får øje på jer af sig selv.
Det kræver en strategisk PR-indsats, hvor de rigtige mennesker, der har interessen for jeres område, bliver prikket til på den rigtige måde. Og gerne på et tidspunkt, hvor det har relevans for deres medie eller organisation.
Carlsberg har fjernet plastik fra deres 6-packs. Rundt om i landet er de begyndt at brande sig selv som grønne. (Henning Bagger/Ritzau Scanpix)
4. Vær transparent
Mærkningsordninger er en forvirrende jungle for de fleste forbrugere. Derfor er det ikke nok at kommunikere, at man har fået et certifikat med et fint grønt logo på hjemmesiden.
Gør det helt klart og gennemsigtigt, hvad certifikatet betyder, hvorfor I har fået det – og hvem der kontrollerer det. Hvis I markedsfører jer på at være naturlig, bæredygtig eller grøn, så læg dokumentationen frem på en måde, der er til at forstå.
5. Få hele virksomheden med
Tag temperaturen på jeres grønne budskaber hos medarbejdere og kunder. Tal med medarbejderne, og hør, om de er enige med strategien. Det kan give interessante indspark om dele af produktionen eller forretningen og gøre det nemmere for medarbejderne at tage del i at udbrede de gode historier (Læs Astrids Haughs guide til, hvordan I kommer igang med employee advocacy her). Find også ud af, hvad jeres kunder mener.
Der ligger formentlig allerede masser af viden gennem kommentarer på sociale medier eller henvendelser fra kunder. Brug dem til at finde ud af, om kunderne mener, I er så bæredygtige, som I lover.
6. Fokusér på rejsen frem for destinationen
Vær helt åben om, at I er på en rejse mod en bæredygtig fremtid. Fortæl om de udfordringer, der er på vejen, vær åben for, at destinationen kan forandre sig undervejs.
Tag imod gode råd fra kunder, organisationer eller forskere, der kan være med til at hjælpe med jeres udfordringer. Og hvis I får ny viden, der betyder, at I må ændre strategi, så vær åben om det også.
I stedet for at være bange for en potentiel shitstorm, så tag imod kritikken med kyshånd, og brug den aktivt.
7. Show it, don’t tell it – brug storytelling!
I stedet for at skrive, hvad I gør som virksomhed, så find de gode historier. Jeg har en god veninde, der arbejder med CSR for en stor virksomhed, og jeg aner ikke, hvor mange gode initiativer de har, eller hvordan deres vision lyder.
Men jeg kan huske historien om ham den fantastiske tjener med flygtningebaggrund, der smiler hver dag og har fået flere fantastiske anmeldelser end nogen anden ansat.
Ved at finde de gode, personlige fortællinger og kommunikere dem viser man, at man som virksomhed skaber et positivt aftryk på samfundet frem for at skrive det som en vision på hjemmesiden, som der (sorry to say) aldrig er nogen, der læser.