Slip for grøn shitstorm
7 kommunikationsråd til at undgå greenwashing

Vær åben og ærlig omkring de dele af jeres virksomhed, der ikke er helt grønne. Foto: Unsplash

Tør I være åbne omkring jeres bæredygtighedsstrategi - også selvom den ikke er perfekt?
For at undgå at få sit (lyse)grønne vasketøj hængt til tørre af kritikere er her 7 gode råd til virksomheder, der er nervøse for at blive anklaget for greenwashing.

 

1. Kig produktet efter i sømmene

Inden man kaster sig ud i en stor grøn kampagne, så giv virksomheden et servicetjek. Undersøg, om der er områder, hvor I ikke er så bæredygtige, som I gerne vil være. Find ud af, om der er steder, hvor I er sårbare, inden nogen andre opdager det. Så kan I bruge den information til at forbedre virksomheden eller blot tage det med ind i jeres kampagne- og kommunikationsstrategi.

 

2. Man kommer længst med ærlighed

De færreste virksomheder er 100 % bæredygtige. Men hvis I er ærlige omkring dette og åbent kommunikerer omkring jeres egne udfordringer, så vil det i højere grad blive positivt modtaget. Det forpligter naturligvis til, at I så rent faktisk også rykker jer og aktivt gør noget ved problemerne.
 
Ærlighed er til tider en overset værdi i marketing  og man skal aldrig lytte til en rådgiver, der mener, at man ikke behøver fortælle hele sandheden. Så placerer man sig på en direkte motorvej til shitstormen.
 
Ærlighed handler naturligvis også om, at man ikke som virksomhed udgiver sig for at være noget, man ikke er  eller sætter såkaldte bæredygtige initiativer igang, hvilke grundlæggende ikke er bæredygtige.
 
Vær samtidig ydmyg omkring jeres arbejde frem for at markedsføre jer på, at I har det mest bæredygtige, grønne produkt, verden endnu har set. Sandsynligheden for, at det er rigtigt, er virkelig lille  og moderne forbrugere tænder ganske enkelt af på det.
 

3. Lad andre fortælle, I redder verden

Hvis jeres virksomhed gør store ting for planeten, så lad andre fortælle om det. Sørg for, at medier, NGO’er og andre virksomheder kender til jeres planer  men uden I nødvendigvis iværksætter en stor kampagne. Gør eksempelvis som Letz Sushi, og indgå partnerskaber med relevante miljøorganisationer, så de kan være med til at bære budskabet ud.

Ved at få andre til at fortælle, hvor stærkt et arbejde I gør, bevarer I den ydmyghed, der bare styrker jeres historie. Journalister elsker at opdage en ny historie, som ikke allerede er et forsuttet bolsje. Men forvent ikke, at journalister eller organisationer får øje på jer af sig selv.

Det kræver en strategisk PR-indsats, hvor de rigtige mennesker, der har interessen for jeres område, bliver prikket til på den rigtige måde. Og gerne på et tidspunkt, hvor det har relevans for deres medie eller organisation.

 

Carlsberg har fjernet plastik fra deres 6-packs. Rundt om i landet er de begyndt at brande sig selv som grønne. (Henning Bagger/Ritzau Scanpix)

 

4. Vær transparent

Mærkningsordninger er en forvirrende jungle for de fleste forbrugere. Derfor er det ikke nok at kommunikere, at man har fået et certifikat med et fint grønt logo på hjemmesiden.

Gør det helt klart og gennemsigtigt, hvad certifikatet betyder, hvorfor I har fået det  og hvem der kontrollerer det. Hvis I markedsfører jer på at være naturlig, bæredygtig eller grøn, så læg dokumentationen frem på en måde, der er til at forstå.

 

5. Få hele virksomheden med

Tag temperaturen på jeres grønne budskaber hos medarbejdere og kunder. Tal med medarbejderne, og hør, om de er enige med strategien. Det kan give interessante indspark om dele af produktionen eller forretningen og gøre det nemmere for medarbejderne at tage del i at udbrede de gode historier (Læs Astrids Haughs guide til, hvordan I kommer igang med employee advocacy her). Find også ud af, hvad jeres kunder mener.

Der ligger formentlig allerede masser af viden gennem kommentarer på sociale medier eller henvendelser fra kunder. Brug dem til at finde ud af, om kunderne mener, I er så bæredygtige, som I lover.

 

6. Fokusér på rejsen frem for destinationen

Vær helt åben om, at I er på en rejse mod en bæredygtig fremtid. Fortæl om de udfordringer, der er på vejen, vær åben for, at destinationen kan forandre sig undervejs.

Tag imod gode råd fra kunder, organisationer eller forskere, der kan være med til at hjælpe med jeres udfordringer. Og hvis I får ny viden, der betyder, at I må ændre strategi, så vær åben om det også.

I stedet for at være bange for en potentiel shitstorm, så tag imod kritikken med kyshånd, og brug den aktivt.

 

7. Show it, don’t tell it  brug storytelling!

I stedet for at skrive, hvad I gør som virksomhed, så find de gode historier. Jeg har en god veninde, der arbejder med CSR for en stor virksomhed, og jeg aner ikke, hvor mange gode initiativer de har, eller hvordan deres vision lyder.

Men jeg kan huske historien om ham den fantastiske tjener med flygtningebaggrund, der smiler hver dag og har fået flere fantastiske anmeldelser end nogen anden ansat.

Ved at finde de gode, personlige fortællinger og kommunikere dem viser man, at man som virksomhed skaber et positivt aftryk på samfundet frem for at skrive det som en vision på hjemmesiden, som der (sorry to say) aldrig er nogen, der læser.

Relaterede artikler

Grøn, grønnere, grønnest, Grant - Al gør det. Arnie gør det. Og Anders gør det. Satser på det grønne image. Men er deres bestræbelser greenwashing eller r...
Top tre grønvaskede virksomheder - Der er rift om ord som CO2-neutral og grøn lige nu. Og mange virksomheder vil gerne være med på vognen. De er ikke sene ...
Hvad er greenwashing? - I dag er det et hit at være grøn. Snart sagt alle virksomheder slynger rundt med løfter om, hvor grønne de er. Nogle af ...
Greenhushing….. Schhhhh - Grønt er hot. Virksomhederne står i kø for at overgå hinanden i klimaløfter. De overspiller deres ”kæmpe” indsats på mil...
The great green team - Klima er overhype. Kommunikationsbranchen kæmper endnu en gang for at sælge ind i direktionslokalet. Nu er det ikke stor...
Greenwashing Vattenfall? - Energigiganten Vattenfall har med deres ”forbrugere mod klimaforandringer” kampagne skabt noget så sjældent som en miljø...
Designbranchens klimamanifest - Designere designer alle de produkter, vi dumper i naturen. Derfor er det på tide med et klimamanifest for designbranchen...
Greenrushing underløber klimakampen - Klimasagen er ved at udløse nutidens svar på det vilde vestens goldrush: greenrushing. Alt for mange aktører styrter af ...
Klima: Hot stuff – hot air - Global opvarmning er hot stuff, et hastigt voksende kommunikationsområde, som står himmelhøjt på mediernes dagsorden. Hv...
Verdensrekord i greenwashing - To reklamefilm er kåret af Consumers International som verdens sorteste eksempler på greenwashing. Audi og BP står bag f...
Redwashing er The New Standard - Danske Bank får image-bank for deres bizarre reklame med Occupy-bevægelsen. Det postulerede samfundsansvar mangler bund ...
Oplevelsen af bæredygtighed - Mange danske virksomheder arbejder godt og effektivt med bæredygtighed, men det forbliver ofte et internt anliggende, so...
Pridewashing eller brand bashing? - I forbindelse med Copenhagen Pride udgav Kforum en artikel om Pridewashing. Men er det reel kommerciel udnyttelse af Pri...
Vestens Amazonas-offensiv - Amazonas er i flammer: Og på sociale medier gør verdens ledere alt, hvad de kan for at puste til ilden. Skrevet af K...
Få styr på håndværket, eller bliv en god leder - Kommunikation er arbejdsmarkedets roterende centrum, men det, branchen har allermest brug for lige nu, er specialister o...
De 10 mest profitable K-bureauer - Her er de bureauer, som år efter år tjener mere med færre medarbejdere til en bedre løn. Det kan man kalde win-win-win. ...
Peter Svarre om ny bog: "Viden og modeller til en hel karriere" - For mange år siden var jeg ansat i en større dansk virksomhed, hvor direktøren lige havde været i Silicon Valley og havd...
Coronawashing er det nye greenwashing - Selvfølgelig kan man tjene penge på hvad som helst. Børn, død, ulykker, tsunamier, skægvækst – og nu COVID-19. Er du for...

Giv din stemme

6 stemmer
4,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

42 JOB

Fungerende Pressechef

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Pressechef

Frist: 5. august

Digital projektleder

Frist: 9. august

Kommunikationskonsulent

Frist: 1. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.