Beredskabsøvelsen er til stor irritation for de fleste af mine klassekammerater, men for mig er det en påmindelse om det Amerika, jeg bor i. Op til to gange om ugen udspiller sig et live skuespil, hvor vi gennemlever et lockdown. Vi gemmer os under skriveborde, bag reoler, i skabe og står på toiletter, mens alarmen øredøvende ringer overalt.
Vi er aldrig helt sikre på, om det bare er en øvelse eller en reel dødssituation, men fredag var en undtagelse, da rektor pludselig talte direkte til os og understregede, at det ikke var en prøve. Det er aldrig sket før.
Mens jeg var låst inde bag skolens hegn, og området var bevogtet af politi i timevis, modtog mine forældre automatiserede telefonbeskeder, der informerede dem om situationen. Og ligesom mange andre forældre skyndte min mor sig også til området for at sikre sig, at jeg var ok. Men der var ikke noget, hun kunne stille op. Skolen var lukket land.
Øvelser siden de små klasser
Flere af mine klassekammerater har været denne form for beredskabsøvelse igennem utallige gange, siden de helt små klasser, og derfor kender jeg mange, der ikke tager øvelserne seriøst overhovedet. De bruger som regel tiden på at færdiggøre lektier, være på Instagram eller Snappe med deres klassekammerater, mens de ligger i akavede stillinger under borde og stole.
I mine øjne virker det, som om de er vokset op med frygten og har tilpasset sig tanken om at skulle skjule sig for en pistol. Mine venner kalder mig hysterisk, når jeg skynder mig ind i det nærmeste skab og kæmper for at lukke døren, og de kalder mig paranoid, når jeg sender beskeder for at spørge, om de er i sikkerhed.
Fordi begge mine forældre er danske og ikke er vant til tanken om våben, kender og forstår jeg den angst, de føler, når de hører om de utallige skyderier, der gang på gang rammer både skoler og andre offentlige steder og ikke mindst mennesker, i USA.
I 30 forfærdelige minutter var de eneste lyde, der kunne høres, den aggressive lyd fra alarmen og min lærer, som græd og græd, mens han bad til Gud, om at vi ville klare den.
Men jeg vil ikke bekymre dem hver gang alarmen går, så jeg plejer egentlig bare at sende en simpel "jeg elsker dig"-besked, når den lyder. Ikke for at være morbid, men for en sikkerheds skyld. Det er dog først efter i fredags, det er gået op for mig, at mine forældre egentlig aldrig har anet, hvorfor jeg nogle gange sender den slags beskeder ud af det blå.
I fredags var de dog ikke i tvivl. For her skrev jeg først: “There's a shooter at my schoo”, før jeg sendte beskeden om, jeg elskede dem. Jeg nåede i min frygt ikke at få det sidste “l” med.
Normalt er skolens lærere og medarbejdere de eneste, der ved, hvornår øvelserne sker. Jeg kan huske, da jeg lige var flyttet tilbage til USA og begyndt i high school. Pludselig gik alarmen, og min lærer kæmpede panisk for at låse døren. Han begyndte at stable borde og stole foran, så den ikke kunne åbnes og nogle af os hjalp ham med at bære skriveborde.
Han slukkede lyset, lukkede persiennerne og sørgede for, at vi var allesammen var skjult så meget som muligt. Det kan godt være svært for 30 studerende at gemme sig i et lille klasseværelse.
Vi avler had og mistillid, fordi det er, hvad vores skole, og Amerika, har lært os. Men en skole bør være en sikker havn for børn. Et sted, hvor dine eneste bekymringer er prøver og lektier – og måske lejlighedsvist nogle sociale udfordringer.
I 30 forfærdelige minutter var de eneste lyde, der kunne høres, den aggressive lyd fra alarmen og min lærer, som græd og græd, mens han bad til Gud, om at vi ville klare den.
Det viste sig senere, at han, selvom han var lærer, ikke havde fanget informationen om, at det var en øvelse. Frygten fra den oplevelse dukker stadig op i mig, og den dukker op i mig hver gang, alarmen lyder.
Beredskabet efterlader os i konstant frygt
Det kan godt være, at det ikke altid er alle, der tager øvelserne lige seriøst, men frygten for skyderi kan mærkes på flere måder. Den ødelægger tilliden mellem klassekammerater. Vi føler os ikke sikre på vores egen skole. Frygten er en banken på døren, som vi altid holder låst. Vi låser os inde fra den verden, vi lever i. Der er rygterne om mistænkelige klassekammerater – de mulige “school shooters”.
Vi avler had og mistillid, fordi det er, hvad vores skole, og Amerika, har lært os. Men en skole bør være en sikker havn for børn. Et sted, hvor dine eneste bekymringer er prøver og lektier – og måske lejlighedsvist nogle sociale udfordringer.
Vi krammede hinanden og var glade for, at vi var heldige nok til ikke endnu at opleve et rigtigt skyderi. Men hvem ved, om vi er lige så heldige næste gang.
Jeg vil ikke længere leve i frygt, når jeg går i skole, og jeg ved, at mine klassekammerater heller ikke vil. Jeg vil ikke have, at mine forældre får en SMS fra mig, hvor jeg fortæller dem, at der skyderi på min skole eller et desperat "jeg elsker dig", fordi jeg er låst inde i et skab og ikke aner, om min frygt er berettiget.
Der kom aldrig nogen ind med et skydevåben på skolens grund i fredags. Men i tre timer kunne vi ikke forlade skolen, og imens området var tungt bevogtet af politiet med en helikopter i luften, sad vi mere eller mindre skrækslagne i klasseværelserne.
Efterfølgende, da mine venner kom ud af deres klasselokaler med tårer i øjnene, undskyldte de for ting, de i 15 minutter havde troet, de aldrig fik chancen for at undskylde for igen. Vi krammede hinanden og var glade for, at vi var heldige nok til ikke endnu at opleve et rigtigt skyderi. Men hvem ved, om vi er ligeså heldige næste gang.