Surfer, Firstmover eller Gourmetfreak?
Hvordan brander du dig selv i sommerferien?

Hvad siger din danske ferierdestination om dig?

Skrevet af
Hvor skal du holde ferie, hvis du skal styrke dit personlige brand, og hvad skal du undgå for ikke at smadre det i sommerferien?
Du brander dig som firstmover. 
 
Ferie: en uge på Lolland-Falster
Du er den type, der syntes, at Bornholm er ’so last year’ og er på udkig efter det nye hotspot. Lolland-Falster har det der udefinerbare potentiale, der bare skriger på opmærksomhed. Sommerhusene er stadig til at betale, og de danske sydhavsøer rummer et herligt, uopdaget miks af ung med de unge-stemning i Marielyst, romantiske sejlture på Maribosøerne, trendy kirsebærvinsbranderter på Frederiksdal Gods og nordisk gourmetmad på det Claus Meyer-ejede Hotel Saxkjøbing. 
 
Det må ikke ske: På Lolland-Falster løber du risikoen for at blive fanget bag en roetransport, løbe tør for brændstof og blive tvunget til at spørge om hjælp på en uhyggeligt udseende gård med flere udrangerede bilkarosserier i forhaven end hos en gennemsnitlig skrothandler i København NV. Du bliver bange og ringer til en ven på Bornholm. 
 
Motto: Det var MIG, der opdagede det!
 
Bil: Alt, der kan køre så langt på literen, at du ikke løber tør.
 
Musik: Willie Nelson: On the Road Again
 
Tøj: sneakers, jeans og fleecetrøje.
 
Drink: iskold IPA fra Krenkerup Bryggeri
 
Indforstået lokalt udtryk: ”Skal vi spise en hotdog og leje en knallert?” Refererer til Hilmars Grill i Nysted, der har kombineret grill og knallertudlejning i ét og samme skur.
 
 
 
Du brander dig som: Mikkel Beha og jeg har faktisk en hel del tilfælles! 
 
Ferie: sejltur i det Sydfynske Øhav
Du vil gerne have, at folk ser dig som en eventyrer med saltvand i blodet og vind i håret. En person, der som Mikkel Beha udforsker verden og nogle gange sætter livet på spil for at få unikke once-in-a-lifetime-oplevelser, der kan imponere som actionfyldte historier foran pejsen til efteråret.
 
 
Det må ikke ske: Du sejler med motorhjælp fra Svendborg til Avernakø, hvor du slår dig ned på landhotellet og dermed slipper for en uge med dåsemad, søsyge og brændende Hansen Rom. På dag nummer fire bliver du afsløret af en ven, der er ankommet til øen i højt humør trods brækket mast og flænset storsejl.
 
Motto: Mod nye horisonter!
 
Bil: Er vekslet til en sejlbåd med plads til fire overnattende gæster. 
 
Musik: Courtship: Sail Away
 
Tøj: sømandssweater og sejlersko
 
Drink: Hansen Rom
 
Indforstået lokalt udtryk: ”Der findes ingen dårlige dåser.” Refererer til, at man bliver så sulten af at sejle, at selv fire hakkebøffer fra dåse smager som en aften på Geranium.
 
 
 
Du brander dig som den kreative københavnertype. 
 
Ferie: en uge i Tisvilde
Tisvilde emmer af kreativitet i sommermånederne, når næsten alle, der på et eller andet givent tidspunkt har haft en tilknytning til den nu lukkede Radio24syv, mødes på nordkysten i det, der kaldes ’det kreative reservat’. Det er afslapning på den fede måde, når Københavns kreative parnas bruger et par uger eller tre i løst tøj og Birkenstock-sandaler på at drikke Aperol Spritz i mængder, man skal til Milano for at finde tilsvarende. I år kommer ferien til at forgå i skyggen af et aflyst Musik i Lejet, men heldigvis kan du, Søren Fauli, Martin Kongstad, Gun-Britt og alle de andre hygge sig på Tisvilde Bistro, hvor de kendte spiller op til dans flere gange om ugen.
 
Det må ikke ske: Du kommer i en brandert på Tisvilde Bistro til at skamrose Radio Loud, hvilket svarer til åbent at tilkendegive din støtte til Donald Trump i forbindelse med afslutningsdebatten under Enhedslistens årsmøde. Du bliver efter koncerten passet op af Mads Brøgger og Mikael Bertelsen, der truer med at binde dig til at træ i Tisvilde Hegn, hvis du ikke forlader byen med det samme.  
 
Motto: ”24Syv forever”
 
Bil: ældre Mercedes convertible
 
Musik: Bare den er skrevet af Søren Rasted, så går det nok.
 
Tøj: fløjlsjakke, pæne knickers og Birkenstock. 
 
Drink: Aperol Spritz
 
Indforstået lokalt udtryk: ”Jeg røg sgu i hegnet i hegnet.” Refererer til naturområdet Tisvilde Hegn, hvor mangt en kendis er vågnet op i skovbunden efter indtagelse af for mange Aperol Spritz.
 
 
Du brander dig som: Jeg er for fin til Tisvilde. 
 
Ferie: en uge i Skagen
Du er træt af de kendte i Tisvilde og vil gerne gnubbe dig op ad de virkelig rige. Derfor MÅ du bare til Skagen i uge 29, som også bare kaldes Hellerup-ugen af de lokale – eller bare Whiskybæltets årlige familiefest. Sid foran Ruths Hotel, og nyd en kold flaske rosé i selskab med virkelighedens Poul og Fritz fra Rytteriet. Gå derefter en tur i Gl. Skagen, og blend ind mellem derige, jetsettere og kendisser.
 
Det må ikke ske: Du taler for højt om, at du knap har råd til at købe bare en halv Toscana-salami hos Slagter Munch. Du kommer til at afsløre dit almindelige Visa Debit, når du skal betale regningen på Ruths, og bliver ydmyget, når det afsløres, at det er din Fiat Doblò, der har forsaget en tydelig ridse på en spritny Bentley Flying Spur på parkeringspladsen.  
 
Motto: De fattige er sgu så kedelige.
 
Bil: Bentley, Land Rover eller Ferrari
 
Musik: Musik er for de fattige…
 
Tøj: Armani-suit, loafers og halsklud. 
 
Drink: kold rosé
 
Indforstået lokalt udtryk: ”Jeg holder mig til Frede!” Refererer til, at det var den ferierende kronprins Frederik og prins Joachim, der i sin tid trak de rige excentrikere til landets nordligste by.
 
 
Du brander dig som: Jeg er for fin til ferie. 
 
Ferie: en uge i autocamper
Du er den rastløse type, der ikke kan sidde stille, hvis du har været det samme sted mere end to dage i streg. Eller typen, der bare ikke gider tage beslutningen om, hvorvidt ferien skal holdes i Løgstør eller i Marielyst. Løsningen er køretøjet, der symboliserer den ultimative feriefrihed: autocamperen. Køretøjet, der fra ny koster det samme som en mindre villa i provinsen og 
repræsenterer en livsstil, der er så udtalt, at man naturligvis dytter og vinker anerkendende, når man passerer en modkørende ditto. Alt er lykke, når landevejene ligger åbne, og eventyret venter.
 
Det må ikke ske: Efter tre dage giver du op og tjekker in på spa-hotel, fordi du i virkeligheden ikke orker at leve på syv kvadratmeter med tørkloset og et køleskab på størrelse med en kabinekuffert. I hotellets ansigtsmassageafdeling møder du din bekendte, som du inden ferie hånede for at være alt for magelig af natur.  
 
Motto: Så længe tanken er fuld, går det nok.
 
Bil: autocamper af anseelig størrelse
 
Musik: C.W. McCall: Convoy
 
Tøj: skovmandsskjorte, cap og jeans.
 
Drink: kaffe i termokrus.
 
Indforstået lokalt udtryk: ”Han ligner en, der har fået forhøjet sin vægtafgift”. Udtryk brugt om en sur mand med reference til, at autocamperejere er af den opfattelse, at vægtafgiften på deres køretøj allerede er skandaløs høj.
 
 
 
Du brander dig som surfer-dude.
 
Ferie: en uge i Klitmøller aka Cold Hawaii
Du vil gerne pleje dit image som den cool surfer-dude, der i perfekt balance rider på de store bølger om dagen og hænger ud med surfere fra hele verden om aftenen omkring bålet. Du er den seje far, der viser børnene, hvordan et gammelt surfboard skal vokses, og du møder beundrende blikke fra piger i alle aldre, når du går over stranden mod vandkanten i solnedgangen.
 
Det må ikke ske: Det bliver for tydeligt, at du gennemgår en alvorlig 40-årskrise og ved en fejl glemte at prøve våddragten fra sidste år, som nu viser sig at være alt for lille. I et anfald af overmod vrikker du om og pådrager dig en alvorlig forstuvning, da du på fjerdedagen bliver grebet af ungdommelig Beverly Hills 90201-stemning og løber over stranden mod vandkanten med boardet under armen.
 
Motto: Better wet than sorry!
 
Bil: istandsat folkevognsrugbrød med indbygget minikøkken og seng samt plads til surfboards på taget.
 
Musik: Beach Boys: Surfin’ USA 
 
Tøj: lange badeshorts og nedknappet hawaiiskjorte.
 
Yndlingsdrink: kold Budweiser
 
Indforstået lokalt udtryk: ”Let’s catch a tube tomorrow”, der refererer til Keanu Reeves’ kendte replik fra surferfilmen Point Break: ”I caught my first tube this morning”.
 
 
 
Du brander dig som kombineret motions- og gourmetfreak.
 
Ferie: en uge på Bornholm
Du ser dig selv som seriøs madaficionado og lægger ikke skjul på, at du til daglig primært bor i København K for at være så tæt på Torvehallerne som muligt. Bornholm er et paradis for madelskere. Selvom ferien i år foregår i skyggen af corona og et aflyst Folkemøde er Solskinsøens aura af 100 procent coolness intakt. Bornholm er tilmed det perfekte sted at lufte den dyrt indkøbte karbon-racer, så man kan sende et friskt signal om, at man mestrer den svære balance mellem at være en rendyrket livsnyder, der både forstår at mæske sig i Sol over Gudhjem, men også tager vare på fysikken.
 
 
Det må ikke ske: På andendagen cykler du til Kadeau og bestiller den store menu med vinmenu. Du bliver alt for beruset og kommer i et øjebliks kådhed til at fortælle en lokal bornholmer, at lakrids, håndlavede karameller og håndsprit til 250 kr. flasken er fuldstændig overvurderet. Du bliver smidt lukt ud af restauranten. Næste dag får du en opringning fra de lokale myndigheder, der giver dig livslang karantæne fra øen, medmindre du lover at købe mindst 50 procent af aktierne i virksomheden Krølle Bølle-is.
 
Motto: ”Livet handler om at have luft i dækkene og champagne på køl.”
 
Bil: udskiftet med aerodynamisk karbon-racer.
 
Musik: TV 2’s Tour de France-tema
 
Tøj: stramtsiddende lycra og cykelsko om dagen, sandfarvet suit om aftenen.
 
Drink: High5 om dagen, champagne om aftenen
 
Indforstået lokalt udtryk: ”Jeg har Ekkodal-brainer på” – betyder egentlig bare, at have heftige tømmermænd oven på for mange gintonics på Gæstgiveren.
 

Relaterede artikler

Brand dig med struggle-bragging - Livet er en evig kamp mod Excel-ark, PowerPoint-præsentationer, netværksmøder, familiepligter og slatne overarme, men fa...
Familien med det gyldne 1000-års image - Det strategiske overblik er i imponerende grad på plads, og alt virker klappet af i den langsomme transition fra Margret...
Aesop – et fabelagtigt fabulerende brand - Beauty-brandet Aesop praktiserer overskudsagtig brand management – styret med løs hånd og et fast blik.
Megatrends 2020 - Hvad bringer fremtiden? Vi kommer her med vores forudsigelser for kommunikation, branding, teknologi, samfund og derimel...
Ville Barbie sige: ”Jeg elsker dig så maje, faktisk hundaar procent!”? - De fleste af os er enige om, at dialekter og egnssprog er ih så åh så charmerende – men er vi villige til at betale pris...
Afsløring: Her er alle sommernyhederne - Helt unikt kan vi allerede nu løfte sløret for de nyheder, der vil præge avisspalterne i sommerugerne. Som en særlig ser...
Bøger til strandstolen, togturen og tæppet - Sommeren er kommet, og det er tid til at slappe af. Der skal bades, spilles, grines og ikke mindst læses. Problemet er, ...
Læselistelæselisten over sommerbøger - Hvad skal du læse i din sommerferie? Keine Ahnung. Du skal læse, hvad andre læser med læseglæde. Hvad læser de? Du ved d...
Cottagecore – naturens comeback - Klimakrise, Donald Trump-æra, COVID-19, økonomisk usikkerhed, #MeToo… Listen af begreber, der inden for en kort årrække ...

Giv din stemme

27 stemmer
2,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

42 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Job

Studentermedhjælper

Frist: 24. september

Tekstforfatter

Frist: 5. oktober

Kommunikationskonsulent

Frist: 6. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.