Sjovere jobopslag giver bedre resultater
Hvorfor skal jobopslag altid være så kedelige?

"Kære alle arbejdsgivere og kære alle jobsøgende, hvis vi alle udfordrer genren og befrier den fra klichéer, skabeloner, spredehagl, urealistiske ønskelister og dødsyge A4-sider, så bliver det sjovere både at skrive jobopslaget og -ansøgningen." Billede: GettyImage

Skrevet af

Maria Auchenberg

1 artikler

0 indlæg

Fra min kontorstol er det cirka lige så sjovt at skrive en jobansøgning og et jobopslag, som det er at lave min selvangivelse. Er det ikke på tide, at vi udfordrer en konservativ og klichéfyldt genre? Er det ikke på tide, at arbejdsgivere er lige så målrettede i deres jobopslag, som arbejdssøgende er i deres jobansøgninger?
”Husk det gode gamle råd, som også virker i en ansøgning: Don’t tell them you are funny – make them laugh”. Sådan lød afslutningen på et jobopslag, jeg læste forleden. Jeg vil ikke anfægte, at læresætningen: ”Show, don't tell” virker. Udfordringen er, at jeg på intet tidspunkt, mens jeg læste jobopslaget, følte mig underholdt.
 
Det fik mig til at tænke over den skævvridning af energi, der er mellem at skrive et jobopslag og en jobansøgning. Det handler naturligvis om tid. Den tid, som den jobsøgende ofte har alt for meget af  og som virksomheden altid har for lidt af.
 
Hvorfor efterspørger virksomheder næsten altid ansøgninger i A4, når de samtidig søger en medarbejder i andet end standardformat? Hvorfor beskriver jobansøgere sig som kommunikationsblæksprutter og teksthajer – og ikke som rationelle mennesker frem for dyr? Og hvorfor er jobopslag og -ansøgninger i det hele taget så ensformige?
 
Et stillingsopslag efter en ny kommunikationsmedarbejder kunne sagtens lyde sådan her, samtidigt med det selvfølgeligt ville være sat op i standardiserede bullitpoints:
 
Hvem er du?
  • Du er en multifacetteret kommunikationsblæksprutte, der kan have mange bolde i luften.
     
  • Du har en skarp pen og ben i næsen.
     
  • Du har holdninger og tør stå ved dem  men omvendt kan du også indgå kompromisser og være pragmatisk.
     
  • Du arbejder godt selvstændigt og er en udpræget teamplayer.
     
  • Du er grundig og detaljeorienteret og kan skære ind til benet i en pressemeddelelse, men du er også lynhurtig, når deadline skal overholdes.
 
Det er en forudsætning, at du er
  • analytisk
     
  • kreativ
     
  • strategisk
     
  • kan udvikle og lede projekter fra A-Z.
 
Du kan samtidig producere digitalt indhold  fx video til Facebook-tekst til nyhedsbreve og web. Hvis du har erfaring med Google Analytics, pixels, tracking, Adobe InDesign, Photoshop, CMS-systemer, HTML og podcasts, så er det bestemt en fordel. Hvis det er dig, så send os dit CV og ansøgning på max. én A4-side”.
 
Kort sagt: ”Vi leder efter kommunikationsbranchens svar på en Multicooker. Én maskine, der kan hakke, snitte, røre, svitse, dampe, ælte, blende, blande og koge. Hvis du samtidig kan servere og anrette maden – og måske endda tage opvasken, er det bestemt en fordel”.
 
Jobopslag er blevet så ensformige, at man i dag søger kommunikationsblæksprutter og multicooker-medarbejdere, der kan det hele, istedet for at søge folk, der passer perfekt til det, de nu engang skal lave. Alle ville være bedre tjent med bedre jobopslag. Illustration: Maria Auchenberg.
 
Min pointe er, at når du som arbejdsgiver søger en kreativ, grundig og skarp medarbejder, så bør du tilsvarende lægge energi i at formulere et målrettet jobopslag fra bunden, som spejler den nye kollega. Der er jo ingen virksomheder, der vil modtage en standardansøgning – hvorfor så skrive et standardjobopslag? Hvis du vil have en ny kollega med en skarp pen, var det så ikke en idé at spidse din egen blyant?
 
Og indrømmet! Jeg har selv skrevet jobopslag med venstre hånd, fanget i skabeloner, floskler og brede generiske formuleringer for at spare tid. Jeg kan godt afsløre, at den indsats ikke højnede kvaliteten af ansøgerfeltet  hvilket i sidste ende stjal endnu mere af den tid, som jeg i forvejen havde for lidt af.
 
Kan vi finde et alternativ til den dødsyge A4-side?
De fleste, der har søgt et job, har nok oplevet udfordringen med at skulle mose alle sine faglige og personlige talenter ned på én læsbar A4-side.
 
Jeg synes i hvert fald, at det er en udfordring at fortælle kort, præcist og kreativt i en knastør Times New Roman, str. 12, hvordan jeg på den mest originale vis kan skære ind til benet samtidig med, at mine ben er i næsen og solidt plantet på jorden. Hvor jeg står tilbagelænet med fødderne fremme i skoene og jonglerer med bolde med mine otte blækspruttearme.
 
Stillingsopslaget er det første indtryk, kandidaten får af din virksomhed, og virksomheden får af dig som ansøger. Derfor skal begge dele være noget, vi tager seriøst.
 
Hvad nu, hvis vi som jobopslagsproducenter efterspurgte et alternativ til den klassiske A4? Her er et eksempel på, hvordan det kan lyde:
 
”Læg standardansøgningen væk. Vi ser på din LinkedIn for at danne os et indtryk af, hvem du er, og hvor du kommer fra. Vi vil gerne forstå, hvad du har bedrevet og været med til at skabe. Det kan være projekter, virksomheder, events, netværk eller andre initiativer. Fremhæv det eksempel, der siger mest om dig. Skriv kort om konteksten og din rolle, og del links til materiale, der kan give os et indtryk af projektet.”
 
Kære alle arbejdsgivere og kære alle jobsøgende, hvis vi alle udfordrer genren og befrier den fra klichéer, skabeloner, spredehagl, urealistiske ønskelister og dødsyge A4-sider, så bliver det sjovere både at skrive jobopslaget og -ansøgningen.
 
Stillingsopslaget er det første indtryk, kandidaten får af din virksomhed, og ansøgningen er det første – og potentielt eneste – indtryk, virksomheden får af dig som ansøger. Derfor skal begge dele også være noget, vi tager seriøst og gør os umage med. Det værste, der kan ske, er, at vi rent faktisk får hinanden til at trække på smilebåndet og finder det helt rigtige jobmatch.
 
God jagt derude.

Relaterede artikler

8 ting du ikke skal sige under en jobsamtale - Det ulmende opsving øger muligheden – og risikoen – for jobsamtaler. Forbes og USA’s største jobsite leverer gode råd ti...
Er du gratis til grin? - Forårssemesteret nærmer sig. Skal du i praktik – eller overvejer du stadig, om det er noget for dig? Praktik er som ofte...
Who Run the World? - Kampen for kvinders rettigheder og ligestilling er drivkraft for en global megatrend. Verden over stormer kvinderne frem...
Konkurs derfor - Dansk Kommunikationsforening er desværre gået konkurs. Hvorfor og hvem har skylden? Vi har skrevet sammen med foreningen...
DKF: krise-konkurs kommunikation? - Dansk Kommunikationsforening lukker og slukker, og en æra er slut efter 17 år. Det blev en sørgelig salut uden nogen for...
K-folk: Derfor bør I bevise jeres værd - Sponsoreret indlæg fra Meltwater. Rollen som kommunikationsansvarlig handler i dag ikke kun om at skrive og udsende nyhe...
Er du k-chefens yndlingsmedarbejder? - Den moderne kommunikationsmedarbejder skal rådgive om kommunikation og kunne tænke strategisk sammen med ledelsen. Kforu...
De 30 mest efterspurgte k-kompetencer - Som nyuddannet og jobsøgende gælder det om at være helt skarp på ikke bare ens egne kompetencer, men også hvilke kompete...
Hvor er de danske podcasts' svar på Thomas Blachman? - Podcasts er alle vegne i disse år. Ikke desto mindre står det sløjt til med den kreative selvkritik blandt en hel del pr...
Medarbejder vs. studentermedhjælper - Hvornår er man en rigtig medarbejder, og hvad afgør det? Er det ansættelsesvilkårene, mængden af erfaring, graden af mot...
Det succesfulde nyhedsbrev - Om man synes, at et nyhedsbrev er godt eller ej, er fuldstændig subjektivt. Derfor er det ikke alle, der vil synes, at e...
Sådan får I 130.000 læsere på jeres nyhedsbrev - For tre år siden fik Brian Pabst og Susanne Fasting opgaven med at forvandle et støvet organisationsblad til et nyhedsbr...

Giv din stemme

35 stemmer
4,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

35 JOB

Marketingkoordinator

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.