Er en klippe-klistre-app det næste TikTok?

Pinterest bejler til Gen Z med sin nye only-invite-platform, der skal gøre for design, hvad TikTok gjorde for video-editing. Bliv klog på det hype-omspundne sociale medie Shuffles.
Det nye sociale medie Shuffles – en klippe-klistre-app for kreative sjæle – har skabt flok-FOMO. Mange mener, det er det næste Tiktok. Andre ser det næste flop, som Clubhouse floppede på trods af hypen. Shuffles tager lige nu USA med storm, mens Europa stadig må vente på at blive inviteret med til festen. Når der er åbnet for fri adgang til alt og alle, afgøres det, om det flopper eller er en global SoMe-vinderformular. Kilde: Pinterest, Shuffles https://www.shffls.com
Det nye sociale medie Shuffles – en klippe-klistre-app for kreative sjæle – har skabt flok-FOMO. Mange mener, det er det næste Tiktok. Andre ser det næste flop, som Clubhouse floppede på trods af hypen. Shuffles tager lige nu USA med storm, mens Europa stadig må vente på at blive inviteret med til festen. Når der er åbnet for fri adgang til alt og alle, afgøres det, om det flopper eller er en global SoMe-vinderformular. Kilde: Pinterest, Shuffles https://www.shffls.com
af Katrine K. Pedersen
 
Shuffles er et socialt medie, der flirter med collage-nostalgi og hylder noget så analogt som at klippe og klistre, som dengang man lavede plancher i folkeskolen. Endnu et eksempel på, hvordan gamle teknologier og genrer genopfindes socialt-digitalt.
 
 
 
Formålet med appen er at koble kreativitet og samskabelse i et automatiseret designværktøj, så brugerne kan kommentere, reagere og remixe idéer, holdninger og trends. Og de mest populære er dem, der deler hashtags med den digitale kultur på andre platforme som Instagram og Tiktok. The Information beskriver det som en pimpet version af Photoshop med et strejf af VSCO. Det er Pinterests in-house incubator TwoTwenty, der står bag, og planen er i første omgang at teste det “sociale designværktøj” hos Gen Z, tilsyneladende ved at satse benhårdt på TikToks algoritme. 
 
 
 
 
Nogle af de mest populære Shuffles-videoer er fan-collager  
På blot få uger landede Shuffles på App Stores topliste som den mest populære livsstilsapp. For at bruge appen skal du inviteres og tildeles en kode, og at dømme efter de millioner af how-to-get-in-tutorials på TikTok er det en af de fester, som mange ønsker at blive inviteret med til. 
 

For at oprette en Shuffles-konto skal man på nuværende tidspunkt som bruger have en invitationskode. Magasinet Popsugar har lavet en guide til, hvordan man får fat i en sådan kode, som var det et par nye, eftertragtede limited edition-sneaks. “Hvis du ikke kan holde ud at vente længere, er her et par metoder til at få en invitationskode i mellemtiden,” skriver Victoria Messina, redaktør for Trending and Viral Features. Hele denne invitationskodeskattejagt udspiller sig på Instagram Stories, i subreddits, i hashtags og millioner af Google-søgninger på "shuffles-invitation code" og lignende. Pinterest blev også lanceret i 2010 med en invite-only-marketingstrategi og åbnede først op for alle to år senere. 

@user727474849292 pretty please #fyp #pinterestshuffles #pinterest #pinterestshufflesinvitecode #shufflesinvitecode ♬ original sound - 44audi0s
TikTok-hypehysteri
 
 
Gen Z-FOMO 
Som det ofte er tilfældet, når et nyt socialt medie fanger opmærksomheden, er der store forventninger. Bare tænk på Clubhouse, der blev kaldt “Pandemic Poster Child” af Business Insider og “social audio revolution” af Forbes. Forventningen om en ny app-revolution fylder allerede: En app, der kan gøre det samme for design, som TikTok og Instagram gjorde for videoredigering. Både pga. de nye teknologier, der er tilgængelige, og funktionen af at være et socialt medie målrettet i første omgang med beta-versionen til Gen Z.
 
En generation, der er kendt for at forvente, at videoer, memes og andre visuelle formater er første stop, når de går på opdagelse online, hvad enten det er efter inspiration, information, en flirt eller fest. Som Prabhakar Raghavan, direktør for Googles Knowledge & Information, forklarede i en samtale på Fortune’s Brainstorm Tech-konferencen om fremtiden for Googles produkter, så foretrækker Gen Z TikTok og Instagram frem for Googles søgemaskine og Maps, når de skal søge information og finde vej.
 
Vellykket hype-strategi, men hvad med selve appen? 
How-to-tutorials eller gode råd til at få en plads til Shuffles-festen fylder på sociale medier som Reddit, Instagram og YouTube, og hashtagget #shufflescode har over 90 millioner views på TikTok.
 
Ifølge mediet TechCrunch er det en vellykket hype-strategi for en virksomhed, der længe har forsøgt at genopfinde sig selv til creator-æraen med produkter som Idea Pins, der ligner TikTok, og live videoshopping på Pinterest TV. Men det er endnu ikke lykkedes at nå ud til en yngre målgruppe, der ikke kun bruger sociale medier til at dele, men også til at skabe og udfolde sig gennem dans, GIF-memes og andre visuelle formater, der i højere grad handler om interaktion og samskabelse. Og som Sarah Perez, TechCrunch, peger på, så lander appen i kølvandet på massiv modstand mod ideen om, at alle tech-giganter forsøger at forvandle sig til TikTok. En modstand, der resulterede i, at Instagram rullede nogle af platformens seneste ændringer tilbage. 
 
Shuffles-hype-meme. Invite-only-formatet og hele Shuffles-projektet er Pinterests forsøg på at gøre sig relevant for de unge. På samme måde som Meta forsøger sig med sit metavers. Kilde: Reddit. 
 
Appen blev lanceret i slutningen af ​​juli 2022, og ifølge Data.ai havde den på bare en måned 211.000 iOS-downloads registeret på verdensplan. En stor del – 160.000 – af disse downloads var i USA. En Google Trends-søgning viser, hvordan interessen steg i forbindelse med Shuffles’ code invite-lancering, men kun i nogle lande. 
 
 

Danske Gen Z må indtil videre vente, hvis de da overhovedet har opdaget Shuffles. En tilsvarende Google Trends-søgning er slet ikke mulig i Danmark, da der ikke findes tilstrækkelig data.

 
 
 
 
 
 

Det er ikke alle regioner, der har adgang til Shuffles. Europa må stadig vente.  

Det er tydeligt, at hypen handler om #shufflescodes og ikke “shuffles”, der allerede eksisterer som et hashtag for en 80’er-dansestil også kendt som “Melbourne shuffle dance.” Som det ser ud nu, er der vind i hypen, men der er også fejl i maskineriet. Brugere deler ikke kun koder, men også fejlmeddelelser, der handler om download og formater på Reddit, YouTube og TikTok.
 
 
 
@alissuhhh Thank you twitter xx stupid shuffles error message #shuffles #shufflesapp #errormessage #notworking #pinterest #shufflescode #code ♬ B.O.T.A. (Baddest Of Them All) - Eliza Rose & Interplanetary Criminal
 

Om Shuffles som værktøj og socialt medie kan fastholde Gen Z og senere alle os andre, er endnu ikke til at sige. Shuffles er i betafasen, og det bliver interessant at følge integrationen med moderskibet Pinterest, der har over 430 millioner bruger om måneden, og hvordan platformen på godt og ondt kommer til at udnytte potentialet i synergien med andre sociale medier med de to hovedfunktioner linkstifter og ReShuffles.
 
Endnu et marketing-tool til at jagte den attraktive Gen Z-målgruppe er født. For er klippe-klistre-appen Shuffles det næste TikTok eller det næste SoMe-flop som Clubhouse? Flop eller fremtid? Svaret får vi, når Shuffles ikke længere er i beta og bliver tilgængelig for alt og alle.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også