Skab værdifulde relationer!

Relationer har altid været en essentiel del af salgs- og marketingprocesser. Den teknologiske udvikling har dog påvirket, hvordan vi skaber og dyrker relationer på tværs af tid og rum. Det har forandret relationen mellem sælger og kunde fra at være transaktionel til interaktiv. Derfor handler det i langt højere grad end tidligere for virksomhederne om at opbygge dybe sociale relationer med potentielle og eksisterende kunder. Til dette kan virksomheder eksempelvis anvende Social Selling tilgangen.

Social Selling er et buzzword på LinkedIn og i en praktisk sammenhæng, men et forholdsvist ubeskrevet blad i den akademiske verden med kun fire aktuelle artikler. Derfor fandt forfatterne det interessant at undersøge og understøtte tilgangen med videnskabelige kommunikative argumenter.

Charles Sanders Peirces totalsemiotiske forståelse er drivkraften i vores analyse af Social Selling og bygger på tanken om, at kommunikation ikke kan opstå uden en relation, og at en relation ikke kan opbygges uden kommunikation. Opbygning og vedligeholdelse af relationer mellem afsender og modtager er derfor bærende for vores undersøgelse af fænomenet Social Selling.

Specialet tager udgangspunkt i, hvordan fem danske LinkedIn eksperter anvender tilgangen, og hvordan man på baggrund af deres anvendelse kan argumentere videnskabeligt for effekten af at bedrive Social Selling.

Specialets bidrag tager dermed udgangspunkt i, hvordan relationsopbygningen kan forklares og specificeres via kommunikation på LinkedIn. Fokus er især på, hvordan den sociale del af Social Selling kan blive mere iscenesat, da dette har været mangelfuldt jf. tidligere forskning. En forbedring af dette vil i sidste ende skabe bedre resultater med digital markedsføring, da tidligere forskning har bevist, at salg forbedres ved effektiv brug af eksempelvis LinkedIn.

Resultaterne vil derfor være særlig relevante for dem, der ønsker at styre deres synlighed og opbygge stærke relationer på sociale medier.

Specialet er skrevet af Marcus Birk og Casper Pedersen, Cand.mag i Kommunikation, Aalborg Universitet og blev bedømt til karakteren 12. Læs hele specialet her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også