Saxo Bank bag facaden
Saxo Banks k-chef: Overrasket over TV 2-forløb

Saxo Banks adm. direktør, Kim Fournais (foto), indgik i en kritisk TV 2-dokumentar, som nu er udskudt på ubestemt tid. Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix

Skrevet af

Tine Brødegaard
Journalist

89 artikler

0 indlæg

Saxo Bank har jævnligt oplevet kritisk mediedækning, men en aktuel dokumentar på TV 2, som nu er blevet udskudt på ubestemt tid, overrasker kommunikationschef Lasse Lilholt på grund af en række faktuelle fejl, som banken har påpeget, fortæller han.   
TV 2-dokumentaren Saxo Bank bag facaden, der skulle vise, hvordan Saxo Banks stiftere, Lars Seier Christensen og Kim Fournais, bankens nuværende adm. direktør, kan sættes i forbindelse med mistænkelige russiske kunder, blev i første omgang udskudt til torsdag denne uge. Nu er dokumentaren dog udskudt på ubestemt tid. Det oplyser TV 2’s pressetjeneste.
 
I Saxo Bank har man efter at være blevet inviteret til et gennemsyn af dokumentaren fremsendt dokumentation for, det man mener, er, en række faktuelle fejl, fortæller Lasse Lilholt, kommunikationschef i Saxo Bank, der undrer sig over forløbet.
 
”Situationen er nu den, at TV 2 på meget kort tid, og lige inden premieren, har ændret i programmets trailer, i programteksten og derefter ikke bare udskudt programmet én gang, men hele to gange – og nu på ubestemt tid,” siger han.
 
Det skyldes, TV2 har fået nye oplysninger med tråde til udlandet, som tager tid at undersøge, oplyser TV2-redaktør Lasse Bjerre i et interview med Kforum, hvor han giver sit syn på sagen
 

Henvendte sig til TV 2 med rettelser


Det sker umiddelbart efter, at Saxo Bank har henvendt sig til TV 2 med en række basale faktuelle fejl og misforståelser.
 
”Vi har ikke noget imod kritisk journalistik, men den skal basere sig på fakta,” siger Lasse Lilholt.  
 
Ifølge ham er henvendelsen til TV 2 sket på en ”venlig og nøgtern måde”. Saxo Bank har dog også benyttet sig af juridisk assistance.
 
”Vi har henvendt os via mail til TV 2, da premieredatoen for programmet nærmer sig. Men den henviser blot til de punkter vedrørende faktuelle fejl og udokumenterede påstande af injurierende karakter, som vi har prøvet at komme igennem med redaktionelt. Så vi har ikke truet med fogedforbud eller noget i den retning,” siger Lasse Lilholt.
 
Selvom dokumentaren nu er udskudt, kan det efterladte indtryk hos offentligheden så være, at der er foregået noget mistænkeligt i Saxo Bank?
 
”Jeg tænker simpelthen ikke, at det giver nogen mennesker anledning til at kigge skævt til Saxo Bank. Mit klare indtryk er egentlig, at folk i højere grad stiller spørgsmål ved, hvad der dog er foregået hos TV 2 og produktionsselskabet,” siger Lasse Lilholt.
 

Ikke korrekt, at russiske kunder er en stor del af forretningen

 
En af den oprindelige dokumentars kritikpunkter gælder, hvor stor en del af Saxo Banks forretning der bygger på russiske kunder.
 
”Russiske kunder er en mindre del af vores samlede kundebase, så det er eksempelvis forkert at sige, at det har været en stor del af vores indtjening,” siger Lasse Lilholt.  
 
Kan I stå inde for jeres russiske kunder?
 
”Det gælder for alle vores kunder, som vi har i mange lande, at vi selvfølgelig altid følger gældende regler. Det er ikke nogen hemmelighed, at meget naturligvis har ændret sig over det seneste år, hvor Putins invasion af Ukraine gjorde, at vi måtte lukke helt ned for kunder i Rusland og Belarus," siger Lasse Lilholt og tilføjer:
 
"Saxo Bank er en international virksomhed, og vi har kunder over det meste af verden, men at netop russiske kunder historisk skulle udgøre en stor del, det har vi med simpel dokumentation vist, ikke er korrekt.”  
 

Sagde ja til et kritisk erhvervsportræt

 
Vidste I på forhånd, at der ville være tale om en kritisk dokumentar – og hvorfor valgte I at medvirke?
 
Vi er åbne i vores dialog med journalister og medier i al almindelighed. Som kommunikationschef ser jeg det som en selvstændig værdi for os som virksomhed,” fortæller Lasse Lilholt og tilføjer:
 
”Vi sagde ja til at medvirke i en fortælling om bankens 30 år lange historie, der også ville sætte os i et kritisk lys, for det er jo ikke nogen hemmelighed, at Saxo Bank har været i en del mediestorme gennem årene, men rammen var et erhvervsportræt.”
 
Kritikken skal dog bygge på fakta, understreger Lasse Lilholt, der altså ikke mener, at det er tilfældet på en række punkter i den version, banken oprindeligt fik til gennemsyn.
 
Du har på LinkedIn været åben om dine kritikpunkter af programmet; hvad ligger der til grund for den strategi?
 
”Som jeg også skriver i opslaget, så har vi fået mange spørgsmål, da traileren jo havde kørt i høj rotation på TV 2’s kanaler. Derfor synes jeg, det er naturligt, at vi er åbne om, hvordan forløbet har været set fra vores side," siger Lasse Lilholt og tilføjer:
 
"Så det er mest for at give en indsigt i forløbet. Havde jeg skullet beskrive alle de punkter, hvor vi ikke mener, at fakta eller forståelse er på plads, ville min kommentar have været markant længere.”
 

Kan skade opfattelsen af kritisk journalistik

 
Også på LinkedIn stiller Lasse Lilholt sig desuden kritisk over for et valg af en kilde i TV 2’s dokumentar. Det gælder, ifølge ham, en dansk professor, der på Twitter tidligere har udtalt sig kritisk om Saxo Bank med kommentaren:
 
"Udgræns og boykot de libertarianske ekstremister."
 
Saxo Banks kontrovers med TV 2 har en mere principiel dimension, mener Lasse Lilholt.
 
”Det overrasker mig, at en stor public service-virksomhed som TV 2 formentlig ville have bragt et program, der indeholdt en lang række fejl og misvisende forhold, ” siger Lasse Lilholt og tilføjer:
 
”Mindre organisationer eller virksomheder ville måske ikke have haft ressourcer til at rette op på dem så kort tid før, programmet skulle sendes. Vi kunne trække på en kommunikationsafdeling og på andre kollegaer, som har hjulpet til med at bringe fakta frem.”
 
Hvad har det af konsekvenser ifølge dig?
 
”Jeg synes, det er skadeligt ikke bare for den virksomhed eller organisation, det rammer, men også for medierne. Sager som denne her kan svække tilliden til det grundige arbejde, der i øvrigt bliver leveret af mange dygtige kritiske journalister.” 
 
Kforum har rakt ud til TV 2 for en kommentar. 

Relaterede artikler

Årets image-måling: Lego og Mærsk vinder, SAS og Ecco taber - Årets image-måling på over 100 af de største virksomheder i Danmark er netop kommet for 21. gang. Traditionen tro belønn...
Saxo Bank kritiserer TV 2 for dokumentar - Saxo Banks kommunikationschef anklager en kritisk TV 2-dokumentar om banken for at indeholde faktuelle fejl.
Kritisk TV 2-dokumentar om Saxo Bank udskudt igen - Torsdag aften skulle en kritisk dokumentar om Saxo Bank være sendt på TV 2 efter at have været udskudt en uge. Men nu er...
TV 2: Saxo Bank miskrediterer dokumentar på forhånd - Nye oplysninger med tråde til udlandet ligger til grund for, at TV 2’s kritiske dokumentar om Saxo Bank er udsat, oplyse...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

31 JOB

Digital Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: 12. december

presserådgiver

Frist: 12. december

Social Media Specialist

Frist: 16. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.