Satire som strategi i kampen mod politisk bullshit
Post-faktuel Retorik og Den Populistiske Zeitgeist

Kilde: Screenshot fra forsiden af specialet

Skrevet af

Emma Rubin

1 artikler

0 indlæg

Dette speciale har for øje at undersøge politisk satires potentiale for, gennem brugen af humor, at påpege og kritisere post-faktuel retorik.
Specialet belyser, hvordan den nuværende populistiske opblomstring har forsaget et øget forbrug af post-faktuel retorik, herunder politisk bullshit, hvilket henviser til når aktører, herunder politiske aktører, udelukkende bruger sproget som strategisk medium for at opnå deres ønskede mål – uden at forholde sig til om det der bliver sagt er sandt eller falsk.
 
Specialets grundlæggende tese er, at politisk satire, modsat traditionelle nyhedsoutlets, har potentialet til at overskride modtagerens eksisterende informationsbias og skabe et konstruktivt dialogisk rum for den politiske debat. Specialet fokuserer på den populistiske opblomstring og brugen af post-faktuel retorik i vestlige lande, især USA, og specialet tager sit analytiske udgangspunkt i de to amerikanske satireprogrammer South Park og The Late Show with Stephen Colbert og deres brug af humor som anti-bullshit strategi. 
 
Specialet er skrevet af Emma Rubin ved institut for kunst og kultur på Københavns Universitet.
 
Specialet blev bedømt til karakteren 10.
 
Du kan læse hele specialet her.

Giv din stemme

33 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

23 JOB

Reputation and Advocacy Specialist

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Public Affairs Student

Frist: 1. juli

Copywriter

Frist: 5. juli

Reputation and Advocacy Specialist

Frist: 5. juli kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.