Sæt dit indhold i bevægelse
Sponsoreret: 5 argumenter for at vælge motion design

Brugerne foretrækker bevægelse frem for stilstand. Her er 5 gode argumenter for, hvorfor du skal vælge video og motion design frem for statisk indhold. Foto: Gettyimages.

Skrevet af

Jørgen Michael Rasmussen

1 artikler

0 indlæg

Sponsoreret af CCCCCCC
Du ved det godt. Video er kommet for at blive. Spørgsmålet er altså ikke, om du skal arbejde mere med video content, men derimod hvilken type video content. Jørgen Michael Rasmussen, senior advisor hos CCCCCCC, kommer her med fem argumenter, der taler for at vælge motion design og animation.

Evnen til at fange din modtager. Det – og dét alene – er den afgørende faktor for, om du som professionel kommunikatør lykkes med dit arbejde. Det er udfoldelsen af denne evne, der afgør, om der i den sidste ende finder en formidling sted, når du kommunikerer.

Uden opmærksomhed – ingen formidling.

Det er gældende i alle former for kommunikation, at for at få et budskab ud over rampen skal modtagerne forstå, hvad du siger, og forståelse kræver aktiv opmærksomhed.

Skærm slår ikke altid print, men det gør video
Det er i virkeligheden ligegyldigt, hvor alvorligt et emne eller budskab du har til opgave at formidle – du skal være i stand til at underholde modtageren fra start til slut for at få succes med dit foretagende.

Med computeren, tabletten og smartphonens indtog er gamle printmedier som annoncer, pamfletter, brochurer, aviser og plancher pludselig blevet gammel hat, når man taler om kommunikation. Printmedier signalerer old school-kommunikation, og valget af disse redskaber kan trætte målgruppen, før de overhovedet har åbnet pamfletten

 

Du kan kreere dine hovedpersoner efter forgodtbefindende. Ønsker du syngende puddelhunde og bodybuildere med 3 meter lange arme, der anpriser dit produkt? Eller hvad med at give dit eget produkt en levende personlighed? No problem.

 

At man flytter kommunikationen fra papir til skærm er jo ikke nødvendigvis det samme som, at underholdningsværdien automatisk stiger. En brochure er ikke mere appetitlig som pdf, og lange tekster på hjemmesider kan være op ad bakke for selv trænede læsere.

Læsevenligheden falder tilmed lidt, når du bevæger dig fra print til skærm.

Det interessante ved skærmenes indtog i vores hverdag ligger primært i muligheden for at gøre kommunikationen levende og interaktiv. Og det er i overensstemmelse med webbrugernes præferencer.

En undersøgelse foretaget af HubSpot Research for ca. halvandet år siden viste, at video content er den kommunikationsform, som webbrugerne selv siger, at de konsumerer med størst opmærksomhed. Tilmed er video content også den type af kommunikation, som de helst ser mere af i fremtiden.

Det internationale it-firma Cisco forudser, at i 2021 vil cirka 80 pct. af al internettrafik være video.

Forbrugerne vil altså have mere levende kommunikation og mere bevægelse. Det er derfor ikke et spørgsmål, om du som kommunikatør skal arbejde mere med video content i fremtiden. Spørgsmålet er: hvilken type video content?

Groft sagt kan du vælge at arbejde med live action, motion design/animation eller en kombination. Alle tre veje har nogle distinkte fordele, og der kan være gode grunde til at vælge det ene frem for det andet.

I denne sammenhæng vil jeg fremhæve fem gode argumenter for at tænke i motion design/animation:

1. Det er kreativt frigørende
Alt er i princippet muligt, når du arbejder med motion design og animation.

Det er muligt at vælge Nordpolen, Månen eller København i middelalderen som din lokalitet uden at give en location scout migræne. Du kan opbygge hele universer, der ser ud nøjagtig, som du ønsker, de skal se ud.

 

Hvor tekst har en risiko for at blive langhåret, og live action ofte bliver omstændelig, så kan du via levende grafik skabe overblik, forståelse og ahaoplevelser på en letfordøjelig facon. Og så endda på kortere tid.


Du kan flyve ind i produkter, rundt i bygninger eller igennem menneskets indre organer og ud igen på få sekunder på måder, der er umulige i den virkelige verden.

Du kan kreere dine hovedpersoner efter forgodtbefindende. Ønsker du syngende puddelhunde og bodybuildere med 3 meter lange arme, der anpriser dit produkt? Eller hvad med at give dit eget produkt en levende personlighed? No problem.

Eksemplerne er sat på spidsen, men: Når man sidder i en virksomheds marketingafdeling eller i et kommunikationsbureau, så kan det være aldeles kreativt frigørende at tænke i motion design og animation. Starter du den kreative brainstorming med udgangspunkt i det traditionelle filmmedie, så vil mange gode ideer og koncepter blive ofret på “alteret for det muliges kunst”.

2. Det er som regel en mere økonomisk løsning
Det er ikke sådan, at når du skal producere levende kommunikation, så er det altid billigere at vælge en motion design- eller animationsløsning frem for live action. Så simpel er verden ikke.

Arbejder du professionelt med kommunikation, så ved du, hvor mange forskellige parametre der kan afgøre prisen på en produktion, hvad enten du vælger den ene eller den anden løsning.

Men meget ofte vil motion design eller animation være en mere prisvenlig løsning grundet færre mennesker involveret i produktionen, ingen udstyrsleje, ingen skuespillerhonorarer samt sparede rejseomkostninger.

Endelig får du ikke ekstra omkostninger, fordi regnen silede ned på din planlagte optagedag, og du var nødt til at betale for at sende hele filmholdet ud en ny dag.
 

Når du arbejder med motion design og animation, så kan du nøjes med at vise dét, som er centralt for din storytelling. Ingen forstyrrende elementer.


Fortrydelse er også gerne billigere, når du arbejder med motion design og animation. Der er mange ting, der er nemmere at rette i postproduction, end, hvis du har at gøre med live action.

3. Det giver dig nogle pædagogiske fordele
Motion design og animation er, i hænderne på en god designer, et virkelig godt redskab, når du skal forklare komplicerede sammenhænge, processer, tidslinjer eller kausalitet.

Hvor tekst har en risiko for at blive langhåret, og live action ofte bliver omstændelig, så kan du via levende grafik skabe overblik, forståelse og ahaoplevelser på en letfordøjelig facon. Og så endda på kortere tid.

I en tid, hvor big data er Gud, bliver pædagogisk datavisualisering til stadighed vigtigere og vigtigere, når du argumenterer over for kunder, medarbejdere, leverandører, investorer, stakeholders, presse eller andre.

4. Det et stærkt brandingredskab
Arbejder du med live action, så er dit valg af location meget afgørende for, hvordan dit produkt, dit budskab eller dine services bliver opfattet.

Den setting, som du præsenterer din vare i, giver medbetydninger til opfattelsen af det, som du vil sælge.

Når du arbejder med motion design og animation, så kan du nøjes med at vise dét, som er centralt for din storytelling. Ingen forstyrrende elementer. Og du kan opbygge visuelle universer, hvor farver, typografi og grafiske former alle refererer tilbage til dit brands visuelle identitet. En ren brand-verden.

5. Det er nemt at genbruge visuelle elementer på tværs af kommunikationsplatforme
Når du producerer en reklamefilm, produktfilm, explainer-video eller andet i motion design og animation, så er det både oplagt og nemt på forhånd at beslutte sig for at give enkelte grafiske elementer et nyttigt liv på tværs af dine kommunikationsplatforme.

Modsat live action er det lige til at pille enkelte grafiske elementer ud af din film og bruge dem som levende illustrationer på din hjemmeside eller som små GIFs til at illustrere dine SoMe-posts. Det er både god udnyttelse af dine produktionsudgifter, og det er en måde at langtidsforlænge effekten af en kampagne og kommunikationsindsats.

Med andre ord: Hav motion design og animation i tankerne, næste gang du skal producere en film.

Relaterede artikler

Aesop – et fabelagtigt fabulerende brand - Beauty-brandet Aesop praktiserer overskudsagtig brand management – styret med løs hånd og et fast blik.
Forskning og data får dine medarbejdere til at skinne - For lidt over 10 år siden fandtes begreberne adfærdsdesign og nudging ikke i danskernes ordforråd. Nu er der opstået et ...
Hvis det ligner et hagekors, så er min røv en vandflyver - Kommunikationsplatformen Slack har rebrandet sig selv med et nyt logo. Sandsynligvis for at have rene linjer inden deres...
Kan virtuelle influencers overtage influencer marketing? - På mange måder minder ’Lil Miquela’ om mange andre kendte instagrammere. Hun er fascinerende, lever et anderledes jetset...
Er det historisk grimt? - For et par uger siden sagde Københavns Rådhus nej tak til BIGs forslag til eget hovedkvarter yderst på Sundmolen på den ...
Sådan skal du angribe SEO i 2019 - Der er en kontinuerlig udvikling inden for søgemaskineoptimering af hjemmesider, fordi Google løbende justerer deres alg...
Vi chatter med chatbots om chatbot - Flere og flere virksomheder afprøver chatbots. Hvem gør hvad med hvilke chatbots og hvordan lige nu? Og hvad virker? Her...
Strategi i antistrategiens tidsalder - Lean startup, trial-and-error, fail fast, agile, real-time og så videre. Du har sikkert hørt de nye begreber. De, der er...
Tilliden er væk - og hvad så? - Så er den her igen for 13. gang: undersøgelsen, som tager temperaturen på de europæiske kommunikatører og deres professi...
Trækker du også kaniner op af hatten? - Indholdet af det kreative produkt bliver sjældent specificeret ordentligt. Den kreative må jo vide bedst - tryl nu bare ...
Det femte element er et løbehjul - I løbet af det seneste halve år er København i lighed med omkring 100 andre storbyer blevet oversvømmet af billige løbeh...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

35 JOB

Redaktionschef

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.